• Anonym (Rob666)

Kvinnor höga krav på män, men låga krav på sig själva. Lever i en drömvärld

Vad är det med kvinnor idag egentligen? 

Har läst i lite trådar här på Familjeliv. Ta dating på nätet som ett exempel. 
    Kvinnor där söker män som är spännande, snygga, sociala och näst intill helt perfekta. Själva är de  ofta mulliga, ofta medelmåttiga utseenden, noll personlighet, noll intressen utöver att surfa på nätet eller dricka sprit på helgen. 

Hur går detta ihop? Varför har ni så många krav när ni själva är så b? 

Inte alla nu, men en stor del. Finns guldkorn bland kvinnor med. Jag vet med mig detta eftersom jag genom åren varit på minst ett 20 tal dejter. Den ena tråkigare än den andra. Gör ingenting på sin fritid utöver att dricka sprit på helgen, inga intressen. Men tycker samtidigt det är bra att killar har 100 bollar i luften, massa intressen och även är snygga. 

BLÄ!

• Svar på tråden Kvinnor höga krav på män, men låga krav på sig själva. Lever i en drömvärld
  • Anonym (H)

Så har män betett sig i alla tider. Jag växte upp på 70-talet när män ansåg att de hade rätt till snygga kvinnor bara för att de var män. 

Mina väninnor och jag blev trakasserade och tafsade på av betydligt äldre mediokra män .Jag förvånades alltid över deras självförtroende. Ibland ser jag samma sak nu när någon medelmåttig medelålders man flörtar med den stackars unga tjejen i kassan i mataffären. 

Idag får kvinnor höra att de är queens som förtjänar allt utan motprestation. Då börjar de bete sig precis som män alltid har gjort och jävlar vad det stör män att få den behandling som tidigare generationer av kvinnor fick utså. 

TS är inte förbannad över att kvinnor beter sig illa utan för att han inte kan få de snyggaste kvinnorna som han anser sig ha rätt till för att han är man. 

Det suger tydligen när kvinnor inte längre är beroende av män och börjar bete sig lika grisigt som män alltid har gjort. 

Det är påfallande ironiskt. 

• Anonym (Fia)

Om du lyfter ögonen från skärmen så ser du att verkligheten inte ser likadan ut som det du beskriver. Inte är samhället fullt av mediokra kvinnor som lever med supersnygga, framgångsrika män. Jag ser snarare främst par som känns som om de är på ungefär samma nivå blandat med enstaka par där man tänker att den ena verkligen gjort ett kap men då kan det både vara mannen eller kvinnan som är i den övre ligan. Och förmodligen har den till ytan mediokra partnern ändå några egenskaper som den andre verkligen värdesätter.

Jag tror kvinnors upplevda krav i dejting är en en konsekvens av att så många män skjuter som en hagelbössa på allt med bröst. Som kvinna har man vare sig tid eller lust att hantera mängder av kontaktförsök så då försöker man undvika det genom att vara tydlig med sina önskemål. Sen tror jag de flesta kan kompromissa på en eller flera saker om de träffar någon och kemi uppstår. Så det du tolkar som en absolut kravlista kanske snarare ska ses som en lista på egenskaper man gärna ser men som inte är huggna i sten. 

• PH76

Det är väl bra att kvinnor är kräsna, det bör man väl vara gällande en framtida partner? Det vore bättre om män var lika kräsna, det skulle skapa en annan dynamik på dejtingarenan. Men eftersom män inte verkar vara det så skapar det denna ojämnvikt som så många män skriker om på internet.

Personligen så ha jag alltid varit väldigt kräsen och har alltid ställt höga krav på vem jag vill dejta och inte.

• Anonym (Rob)

Jag tror att många män inte klarar av att vara ensamma.  Därför blir de desperata.
    Personligen är jag hellre singel än tillsammans med en tjockis.  Tyvärr, är de flesta tjocka idag så då får man leva singel.

• Anonym (Mini)
    Kunniglingvist skrev 2024-10-30 02:05:19 följande:

Till viss del tror jag det finns grund till TS påstående, dvs att kvinnor generellt uppfattas som mer kräsna än förr / större diskrepans mellan sitt eget marknadsvärde i singelvärlden jämfört med det som efterfrågas. Detta är ett rätt väldokumenterat/välstuderat fenomen, särskilt när det kommer till appar som Tinder osv.

Jag tror inte det är kvinnors fel dock. Jag tror det här fenomenet bottnar sig i förändringen kvinnlig respektive manlig sexualitet alltefter samhället närmar sig jämställdhet. Samt tillgängligheten som tillkommit med sociala medier. Kvinnor är inte alls i samma utsträckning beroende av män längre. Kvinnor har råd att ställa högre krav på hur en tilltänkt partner ska vara. Det minskar tillgången till sex för männen. Män blir samtidigt i större utsträckning osäker på sin roll och hur de ska föra sig. Kraven som ställs på en man har ökat oerhört mycket. Män hanterar såklart det här uruselt. Istället för att höja kraven man har på sig själv kan man ju söka genvägen, dvs att istället sänka kraven man ställer på kvinnor drastiskt. Utbudet för de kvinnor med lägre marknadsvärde höjs avsevärt och de desperata männen får stora problem bara att hitta någon även långt under sitt eget "värde". 

Det är inte konstigt att kvinnor är kräsna när det finns 10 desperata män för varje 1 tjej på alla dessa dejtingsidor online. Jag skulle också vara djävligt kräsen om jag fick ta mig igenom 50 nya meddelanden online dagligen, varav majoriteten är helt åt helvete white trashiga eller inte alls genomtänkta. 

Lösningen på detta är såklart att skapa och se ditt eget värde. Bygg upp något med dig själv som du är stolt över. Som gör att du mår bra. Som stärker ditt självförtroende och tillåter ditt ego att slappna av. Om du hade fler saker att må bra över i ditt liv hade du inte varit lika äckligt behövande av validering från kvinnor. Vilken sin tur förmodligen gör att du skickar ut fler attraktiva signaler för tjejer där ute att plocka upp. Tdlr. Va inte en så patetisk incel, bli någon värd att ha

Bra skrivet.

Jag tycker även att man ska känna sig själv, man vet ofta sitt sanna värde oavsett kön. Hur man bemöts irl säger det mesta även i andra relationer än rent romantiska. Dejtappar kan göra det mer komplicerat än vad det är att träffa rätt person men för mig har det ändå funkat bra, jag har en diger kravlista inom mig så att jag hamnar rätt. Det gäller att ha tålamod för att hitta guldkornen och att inte se det så allvarligt, appar är bara en metod av flera. 

Verkar som om en del män missar det här med att det man vill är att hitta rätt person för just en själv, kemi framförallt. Ihop med en person som är samstämmig med det liv man själv lever. Funderar på om kvinnor har bättre koll på att det ska "kännas" rätt än män. En partner är liksom inte en platshållare som ska checkas av, den ska tillföra så mycket att ens dagar blir klart bättre, annars är singelskap väldigt mycket att föredra. Inte drama, inte irritation utan förbättrad livskvalitet och en situation där man lyfter varandra.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-30 10:11:56 följande:

Jag tror att många män inte klarar av att vara ensamma.  Därför blir de desperata.
    Personligen är jag hellre singel än tillsammans med en tjockis.  Tyvärr, är de flesta tjocka idag så då får man leva singel.

Du kan ju sålla? Det lär ju finnas nån som uppfyller dina rätt specifika krav. Nån som har elitidrottat tidigare eller så.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Mini) skrev 2024-10-30 10:14:36 följande:
    Du kan ju sålla? Det lär ju finnas nån som uppfyller dina rätt specifika krav. Nån som har elitidrottat tidigare eller så.
    Ja Jo, men då bor de oftast för långt bort eller så lever jag inte upp till deras krav.  En smal och attraktiv kvinna kan ju iprincip välja och vraka.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-30 10:21:21 följande:
    Ja Jo, men då bor de oftast för långt bort eller så lever jag inte upp till deras krav.  En smal och attraktiv kvinna kan ju iprincip välja och vraka.
    Ja geografin kan ställa till det. Du vill ju ändå ha den kvinnan som du är rätt för, som fastnar för just dig. Antar jag :) Distansförhållanden kan ha sina utmaningar men kanske ändå skulle kunna vara något? Du lär ha tänkt på det redan dock gissar jag.

Har en bekant som träffade sin partner genom sin idrottsklubb, gäller en sport där folk behöver vara vältränade. Då borde det ske genom automatik, att få en aktiv partner.
  • Anonym (Dammsugare)

Detta är ett av Halvsvenskens konto. Är bara här för att provocera.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Dammsugare) skrev 2024-10-30 11:30:42 följande:

Ja, det är inte en otänkt tanke det ;) FL verkar numera bestå av 85% trollerier.
  • Anonym (Sillmjölke)
    Anonym (H) skrev 2024-10-30 08:06:57 följande:

Så har män betett sig i alla tider. Jag växte upp på 70-talet när män ansåg att de hade rätt till snygga kvinnor bara för att de var män. 

Mina väninnor och jag blev trakasserade och tafsade på av betydligt äldre mediokra män .Jag förvånades alltid över deras självförtroende. Ibland ser jag samma sak nu när någon medelmåttig medelålders man flörtar med den stackars unga tjejen i kassan i mataffären. 

Idag får kvinnor höra att de är queens som förtjänar allt utan motprestation. Då börjar de bete sig precis som män alltid har gjort och jävlar vad det stör män att få den behandling som tidigare generationer av kvinnor fick utså. 

TS är inte förbannad över att kvinnor beter sig illa utan för att han inte kan få de snyggaste kvinnorna som han anser sig ha rätt till för att han är man. 

Det suger tydligen när kvinnor inte längre är beroende av män och börjar bete sig lika grisigt som män alltid har gjort. 

Det är påfallande ironiskt. 

Det vore så fett om vi hade ett bra ord för fenomenet vid kassan. Som vi andra i kön kan nämna för att snubben ska tappa det helt i sina bortförklaringar att han bara undrade åldern och storlek på kupa av statistiska skäl.
  • Anonym (Iox.T)

Alltså.

Förr tänkte jag också att kvinnor hade helt omöjliga krav men på nåt sätt har det hjälpt mig eftersom jag tagit tag i mitt liv pga det. Men jag har mycket kvar och jobba på och det är ju det som är så kul med livet har jag upptäckt.

Nu får ju jag också ställa lite krav när fina kvinnor är intresserade.

Jag är inte perfekt och kvinnor är inte heller perfekta. Ingen är perfekt.

• Mayjel

Har inte märkt av att kvinnor ställer orimliga krav på män.

Kanske uppfattas det så av en mycket liten (men ack så högljudd) skara av män med sociala handikapp som inte kan eller vill leva upp till minimistandard av hur en man bör vara för att ses som attraktiv.

• Anonym (Mannen)
    PH76 skrev 2024-10-30 09:33:49 följande:

Det är väl bra att kvinnor är kräsna, det bör man väl vara gällande en framtida partner? Det vore bättre om män var lika kräsna, det skulle skapa en annan dynamik på dejtingarenan. Men eftersom män inte verkar vara det så skapar det denna ojämnvikt som så många män skriker om på internet.

Personligen så ha jag alltid varit väldigt kräsen och har alltid ställt höga krav på vem jag vill dejta och inte.

Det beror väl på vilka krav man ställer. Exempelvis hur rimliga de är. Eller vad man vill uppnå i livet.

Vill man bilda en familj men inte hittar någon partner som vill binda sig så har man mest sannolikt för höga krav.

• Anonym (Man 9)

Både kvinnor å män har väl sina tankar om hur de vill att sin partner ska vara, en ska ju faktiskt leva ihop,
    finns inte person kemi synen på vardagen ihop,
    så kommer de inte gå att åka till stjärnorna ihop heller!

• Anonym (Man)
    Anonym (Dammsugare) skrev 2024-10-30 11:30:42 följande:

Knappast 

däremot säger personen sanningar som många i det nya Sverige inte vill höra 

Tycker det är bra att folk börjar hålla sig mer till sanningen än alla dessa lögner som vi och vårt samhälle levt i under många år 
Svar på tråden Kvinnor höga krav på män, men låga krav på sig själva. Lever i en drömvärld