• Anonym (Eric)

Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?

Jag har själv barn och vill leva ett liv där jag träffar en vettig person som jag kan ha en relation med. För mig innebär det att man gör saker ihop, men även att man har ett annat liv med sitt egna barn, träning, kompisar etc.

Det känns som att många med barn vill slå ihop allt och att man ska bli någon ny slags storfamilj. Dessutom tycker jag att det ska gå långsamt framåt i en sådan relation, men har upplevt att kvinnor jag träffat i denna sits vill skynda på och inkludera allt och alla.

Varför har många så bråttom? Det gynnar ju knappast barnen.

• Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?
  • Anonym (Mamman med barnen)
    Anonym (Eric) skrev 2024-10-30 20:18:36 följande:
    Utvalet blir ju väldigt litet om man siktar på 30-40-åringar utan barn.
    Precis, och dessa kanske då också önskar ha egna barn så småningom 😅😂 

Jag tror man måste vara tydlig på tex dejting profiler om vad man önskar. Finns säkert mammor där ute som också vill vara särbos så länge barnen bor hemma. Alla önskar inte leva i ett förhållande efter att man kanske blivit fri från ett. Och det fins garanterat ett fåtal som också valt bort egna barn så klart.
  • Tukt
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-30 20:14:46 följande:

Man kanske bara ska dejta personer utan barn då

Det är lösningen, inte svaret på frågan... Tyst
  • Anonym (Zanzibar)
    Tror nog att de allra flesta föräldrar vill att barnen ska vara en självklar del i en relation, de är väl en så stor del av ens liv så det är väl nästan omöjligt att ha det på något annat sätt. Det blir som ett paket, bor man ihop så skulle det vara konstigt om vissa aktiviteter med barnen inte involverade partnern, eller gemensam matlagning/ disk för den delen.

Om du bara riktar in dig på barnlösa så vet du ju det. Man kan ju inte äta kakan och ha den kvar.
  • Anonym (Solrosen)
    Är inte det bra då? Sålla agnarna från vetet! Ingen idé att ha 100 att välja på om 87 av dem för med sig något du absolut inte vill ha.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Eric) skrev 2024-10-30 15:33:31 följande:
    Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?

Jag har själv barn och vill leva ett liv där jag träffar en vettig person som jag kan ha en relation med. För mig innebär det att man gör saker ihop, men även att man har ett annat liv med sitt egna barn, träning, kompisar etc.

Det känns som att många med barn vill slå ihop allt och att man ska bli någon ny slags storfamilj. Dessutom tycker jag att det ska gå långsamt framåt i en sådan relation, men har upplevt att kvinnor jag träffat i denna sits vill skynda på och inkludera allt och alla.

Varför har många så bråttom? Det gynnar ju knappast barnen.

Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn, är din första fråga. Jaså, har aldrig hört talas om en massa ensamstående mammor som vill det. Tror det är flera ensamstående pappor som träffar nya kvinnor och låter dem ta över mer och mer av hushåll och barn än tvärtom faktiskt. 

Jag är särbo. Skulle aldrig stå ut med att behöva bo med min särbos ungar. Jag  tycker på sätt och vis att det är skönt att få ha det på mitt sätt på barnveckan. Inte behöva kompromissa med någon. Mina barn behöver inte komma överens med någon karl och hans barn. Jag vill inte ha på något annat sätt just nu.

Men jag förstår de som vill dela vardagen ihop också. Jag kan sakna delar av det. Att få sällskap i den grå vardagen också. Och att BÅDA hjälps åt. Idag hämtar jag alla barnen och imorgon hämtar du alla barnen. Inte att bara den ena hjälper till med den andras barn. 

Självklart ska det i de fallen man väljer att bilda bonusfamilj inte stressas fram. Så jag håller med om att man inte ska ha för bråttom om man väljer det alternativet. 

Däremot undrar jag om verkligen alla kvinnor vill vara sambos och alla kvinnor stressar fram det? Jag är kvinna och vill vara särbo. Skulle jag välja att vara sambo skulle jag inte stressa fram det. Vet flera kvinnor som tänker som jag. 

Jag vet också män som resonerar som så att "vill hon bara vara särbo så får det vara, jag vill bo tillsammans med den jag älskar". 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Zanzibar) skrev 2024-10-30 20:37:27 följande:
    Tror nog att de allra flesta föräldrar vill att barnen ska vara en självklar del i en relation, de är väl en så stor del av ens liv så det är väl nästan omöjligt att ha det på något annat sätt. Det blir som ett paket, bor man ihop så skulle det vara konstigt om vissa aktiviteter med barnen inte involverade partnern, eller gemensam matlagning/ disk för den delen.

Om du bara riktar in dig på barnlösa så vet du ju det. Man kan ju inte äta kakan och ha den kvar.
    Man kan ha paketet utan ansvaret. Man kan laga mat tillsammans, göra saker, åka på semester utan att behöva ta ansvar för partnerns barn. Är partnern en kväll så kan man fråga snällt innan om denne kan ordna mat till barnet, annars får man lösa det på annat vis om inte barnet är stort nog att laga mat själv. Att däremot förutsätta att den ickebiologiske föräldern ska ordna med mat är väldigt fel. 
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Jag har visserligen familj men skulle jag separera så skulle jag inte ha något emot att ta hand om andras barn. Jag tycker att alla vuxna ska hjälpa till att ge barn en bra uppväxt. 

Sen ska man givetvis inte gå för fort fram ifall det i slutändan inte blir en relation. Däremot skulle jag vilja bo ihop med den nya och hennes barn. 

• Anonym (Zanzibar)
    Anonym (Separerad) skrev 2024-10-30 21:06:56 följande:
    Man kan ha paketet utan ansvaret. Man kan laga mat tillsammans, göra saker, åka på semester utan att behöva ta ansvar för partnerns barn. Är partnern en kväll så kan man fråga snällt innan om denne kan ordna mat till barnet, annars får man lösa det på annat vis om inte barnet är stort nog att laga mat själv. Att däremot förutsätta att den ickebiologiske föräldern ska ordna med mat är väldigt fel. 
    Hur ska det fungera rent praktiskt? Om man är tre som bor under ett tak så kan man väl dela upp matlagningen var tredje gång där föräldern tar två, samma med tvätt eller städning, men det blir ju ändå en viss involvering. Barnet kanske frågar om hen vill läsa en saga eller söker kontakt på annat sätt. Åker man på semester så hänger barnet med osv osv. 

Barn går inte att låtsas som de inte existerar eller tar plats. Det logiska vore för ts att träffa någon utan barn. Eller vara singel.
  • Anonym (För att...)

Det är jobbigt och ett väldigt pusslande att vara singelmamma, och en stor del av att man vill träffa en snubbe öht. är att man vill ha en far till sina/sitt barn?

Mamma, pappa, barn är ju väldigt kritiserat och omodernt idag, men det är en jäkla bra familjeform ändå. 

Så man söker ju helst inte en man som redan har egna barn givetvis. 

Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?