Anonym (Eric) skrev 2024-10-30 15:33:31 följande:
Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?
Jag har själv barn och vill leva ett liv där jag träffar en vettig person som jag kan ha en relation med. För mig innebär det att man gör saker ihop, men även att man har ett annat liv med sitt egna barn, träning, kompisar etc.
Det känns som att många med barn vill slå ihop allt och att man ska bli någon ny slags storfamilj. Dessutom tycker jag att det ska gå långsamt framåt i en sådan relation, men har upplevt att kvinnor jag träffat i denna sits vill skynda på och inkludera allt och alla.
Varför har många så bråttom? Det gynnar ju knappast barnen.
Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn, är din första fråga. Jaså, har aldrig hört talas om en massa ensamstående mammor som vill det. Tror det är flera ensamstående pappor som träffar nya kvinnor och låter dem ta över mer och mer av hushåll och barn än tvärtom faktiskt.
Jag är särbo. Skulle aldrig stå ut med att behöva bo med min särbos ungar. Jag tycker på sätt och vis att det är skönt att få ha det på mitt sätt på barnveckan. Inte behöva kompromissa med någon. Mina barn behöver inte komma överens med någon karl och hans barn. Jag vill inte ha på något annat sätt just nu.
Men jag förstår de som vill dela vardagen ihop också. Jag kan sakna delar av det. Att få sällskap i den grå vardagen också. Och att BÅDA hjälps åt. Idag hämtar jag alla barnen och imorgon hämtar du alla barnen. Inte att bara den ena hjälper till med den andras barn.
Självklart ska det i de fallen man väljer att bilda bonusfamilj inte stressas fram. Så jag håller med om att man inte ska ha för bråttom om man väljer det alternativet.
Däremot undrar jag om verkligen alla kvinnor vill vara sambos och alla kvinnor stressar fram det? Jag är kvinna och vill vara särbo. Skulle jag välja att vara sambo skulle jag inte stressa fram det. Vet flera kvinnor som tänker som jag.
Jag vet också män som resonerar som så att "vill hon bara vara särbo så får det vara, jag vill bo tillsammans med den jag älskar".