Ni som alltid bott i lägenhet - hur är det?
Jag växte upp i lägenhet med både balkong och uteplats, så det var lite radhusliknande. Plus att vi hade tillgång till sommarstuga med stor tomt bara några mil bort. Så nej, jag saknade aldrig hus. De flesta av mina kompisar bodde i lägenhet. Några i radhus, bara någon enstaka i villa. Jag växte upp i Stockholmstrakten, där många helt enkelt inte hade råd med hus.
Min man växte upp i villa och vi bor i villa nu, men hade möjlighet att köpa utan att ta lån, för arvspengar från båda håll. Plus att vi aldrig skulle haft råd med vårt hus idag. (Priserna har gått upp mycket här).
Avvakta med hus. Ni behöver inte bestämma något nu. Blir villa för dyrt kanske radhus är ett alternativ i framtiden? Men många barn växer upp i lägenhet, i storstäder är det inget ovanligt eller konstigt alls. Och ni behöver inte större bostad än på några år, oavsett om ni får barn eller inte.
En släkting till mig köpte nyligen radhus med en liten trädgård. Innan bodde de två vuxna och två barn i en trerummare på ca 80 kvm. Barnen går i lågstadiet och har delat rum tills nu. Detta är vanligt i Stockholm med omnejd. Många har inte råd med större, och många bor hellre bra än stort. (T ex i ett tryggare område, bättre standard osv).