• Räkan77

Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig

Jag tror inte han tar dig för given. Han har ju börjat ändra sitt beteende genom att vara mer kärleksfull. Det är ju hans sätt att visa hur viktig du och relationen är för honom. Så försök se det som de kärleksförklaringar det faktiskt är.

När det gäller kommunikationen så tror jag att familjerådgivning skulle vara super. Ni är ju inte ensamma om att kvinnan pratar och mannen är tyst, terapeuterna är proffs på sånt här. Hjälpa honom att prata och dig att lyssna:) 

• Räkan77
    MammaTillDansband skrev 2024-12-06 08:39:25 följande:

Han låter känslomässigt otillgänglig. Det är sådan han är, och sådan han vill vara. Han kanske inte ens har så mycket djupare känslor i sig, och om han skulle ha det, kommer han ändå inte berätta om känslorna för någon.

Sörj över era 4 år ihop, och så går du vidare utan honom. 

Jag har ett ex som är sådan, och nu i efterhand kan jag se att det inte bara gällde mig, utan det gäller alla hans relationer. Han har inga nära relationer, annat än till namnet. Han står inte nära sina barn, och hans så kallade vänrelationer är mest på nivån "och bilen går bra?". Han vill leva så, och det är okej för mig, men eftersom jag inte vill leva så är han ett ex.

Fast så nattsvart behöver det ju inte vara för TS sambo. Det här är ju ett relativt vanligt problem som många par kan jobba sig igenom med hjälp av familjerådgivning, självhjälpsböcker mm. Men det krävs ju att båda är öppen för förändring och prova nytt tillsammans.
  • Räkan77
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-12-06 08:51:20 följande:
    Jag vill verkligen att han ska vara den rätta för mig så missförstå mig inte och tro inte att jag enbart söker bekräftelse i att vi är fel. MEN. Det blir liksom ett ytterligare exempel på att det är min roll att vara intiativtagande, att det är upp till mig att vi löser detta. Att det är jag som ska komma med lösningar som i detta fallet då är familjerådgivning/parterapi. När du säger att vi inte är ensamma, tror du då att rådgivningen kommer att resultera i att vi kommer kunna diskutera allt framöver? Eller kommer vi behöva ta till en tredje person vid varje ny diskussion som kommer uppstå från min sida då han inte nämner något. Det finns flera saker i förhållandet som jag vet att han är missnöjd med, han har aldrig nämnt det men jag vet liksom. Och det är inte aspekter jag tar upp just för att om han är missnöjd får väl han diskutera det med mig... eller så är jag bara bitter vem vet
    Vart ni till slut hamnar vet ju ingen. Men att gå i parrådgivning är aldrig bortkastad tid. Det du kommer att upptäcka och lära dig om dig själv (om du är öppen för att utvecklas) har du med dig för resten av livet, oavsett vilken relation du kommer att vara i.
Svar på tråden Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig