• Xenia

Min sambos ilska kväver mig

Anonym (Pia) skrev 2024-12-22 15:54:06 följande:
    Problemet blir ju att barnen ändå kommer att behöva leva med en sån person, eftersom även den pappan har rätt till sina barn. Jag tror att många resonerar att det är bättre att fortsätta leva tillsammans, eftersom man på nåt sätt kan väga upp eller ställa till rätta. Är barnen varannan vecka hos en sån förälder, blir de ju ändå utsatta.
    Det är inte pappan som har rätt till sina barn utan barnen som har rätt till sin pappa. Men varför är det självklart att barnen ska bo varannan vecka hos sin pappa?

Jag tycker att TS ska skriva upp alla hans vredesutbrott under en vecka. Vad de berodde på, hur de yttrade sig och hur de påverkade barnen.

Gärna spela in dem också om det går utan att han märker det.

Sedan begär TS enskild vårdnad just för barnens bästa. Pappan får bara träffa barnen typ vartannat veckoslut. Visar barnen tecken på att må dåligt hos pappan så ska de inte alls vara hos honom.
  • Xenia

Det verkar ju som han egentligen inte vill leva familjeliv, att han inte klarar av det jobbet och det ansvaret. Han vill ju vara fri att göra vad han vill.

Så det är möjligt att han inte alls vill ha varannan vecka.

• Xenia
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-22 18:02:14 följande:

Fast det är ju inte så att ena föräldern själv bestämmer hur mycket den andre får träffa barnen. I realiteten har föräldrar ganska långtgående rättigheter till sina barn. Sämre föräldrar än sådana som är arga, har rätt till delat vårdnad. Det är ju inte bara att begära enskild vårdnad, så får man det i ett litet brev på posten. 

Jag håller med dig i resonemanget, men ser det inte som realistiskt. 

Ja, det är därför jag tänkte att spela in kunde vara bevis, om nu mannen nekar. Det är ju verkligen inte bra för små barn att behöva lyssna på. När barnen blir större kan de själva säga om de inte vill besöka pappa eller om de inte vill bo varannan vecka hos honom. Ska inte sociala myndigheter och domstolar bry sig om barnens bästa?

TS skulle redan nu kunna göra en orosanmälan ang barnen.
  • Xenia

Även om man har gemensam vårdnad, betyder det inte heller automatiskt varannan vecka.

Svar på tråden Min sambos ilska kväver mig