• Anonym (TS)

Förbjud sex med alkohol?

I Sverige har vi lagar för att köra bil/båt med alkohol i kroppen. 

Varför lagstiftar vi inte om samma sak fast med sex? Typ att vi sätter en promillegräns eller en regel på max en enhet om man ska ha sex.

Läste den här artikeln med en kvinna som drar med sin kompis son och våldtar honom när han är kraftigt berusad och somnar. Hon verkar också helt alkoholiserad med en sjukt skev självbild. Som att hennes sons kompis vill ligga med henne.

Det bästa vore väl att lagstifta så vi får in nya normer. Folk verkar ju inte kunna hantera alkohol och sex. Det verkar ju vara en riskfaktor så det bästa vore väl att normen blir att har man druckit mer en exempelvis en öl eller ett glas vin så ska man INTE ha sex. Och absolut inte med främlingar. 

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/49-arig-kvinna-misstankt-for-valdtakt-av-sonens-kompis/

• Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?
  • Anonym (Christina)

Den lagstiftningen borde gälla enbart män eftersom det statistiskt sett är fler män som våldför sig på kvinnor än tvärtom. 

Män verkar ha svårt att hantera alkohol överlag så det var en väldigt bra ide, då skulle vi kvinnor kunna känna oss tryggare när vi vistas utomhus och antalet våldtäktsfall och sexualbrott skulle minska kraftigt. 

• Anonym (Lol)
    Anonym (Bison) skrev 2024-12-22 23:22:34 följande:

Det har ju pratats om att göra marijuana lagligt. Jag förstår inte varför man ska öppna dörren för något som inte är särskilt etablerat i sverige heller.

Tydligen tillräckligt etablerat för att staten ska börja övervaka en runt varje gatuhörn och även på platser där brott aldrig skett eller antagligen inte kommer att ske. 

Även tillräckligt etablerat för att skylla på brukare att det är deras fel att mord begås inom samhället. 

Tillräckligt etablerat för att gängkriminella ska kunna tjäna snabba pengar och stora summor. 

Vore väl bättre att låta cannabis komma in och kicka ut alkoholen då den enbart bidrar till våldsbrott, mord, sjukdom samt även ger ett fysiskt beroende

Medans cannabis får en att vilja bli kreativ, träna, inte bråka. Sedan att man kopplar gäng kriminalitetens konflikter till cannabis har ju i grunden med att göra att samhället har valt att stänga ute cannabis och därmed ligger faten med snabba pengar tillgängliga för de som inte drar sig för att skada andra för att tjäna pengar.  

Alkohol har ingen fördel överhuvudtaget egentligen förutom att folk blir sociala i ca 20 min innan de blir våldsamma. 
  • R3al
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 00:17:32 följande:
    Jo men om du lagstiftar om detta så är det ju även ett budskap till personerna som ligger att vara jävligt försiktiga med alkohol inblandat. Om ett par dricker ett glas vin och känner att vi vill ta ett glas till men vi vill även ha sex då vet man om att man måste vara försiktig. Det är det som är poängen. Tänk 1 gång, 2 gånger och 5 gånger innan. Detta kommer ju inte leda till något i praktiken om folk säkert ställer hela tiden att den andre är med och att båda är tillräckligt klara i huvudet för att veta vad som händer. 
    För mig låter det som att du förmodligen är oskuld, vuxna människor kan ta hand om sig själva och när dom inte kan det pga av alkohol och droger så är det sorgligt!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Christina) skrev 2024-12-23 00:27:26 följande:
    Förbjud sex med alkohol?

Den lagstiftningen borde gälla enbart män eftersom det statistiskt sett är fler män som våldför sig på kvinnor än tvärtom. 

Män verkar ha svårt att hantera alkohol överlag så det var en väldigt bra ide, då skulle vi kvinnor kunna känna oss tryggare när vi vistas utomhus och antalet våldtäktsfall och sexualbrott skulle minska kraftigt. 

men eftersom afghaner statistiskt sett, antagligen är värst...
  • ClumsySmurf
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 00:07:47 följande:

Det var inte det jag syftade på. Utan mer att man kommer in på ett motsvarande hotell eller en plats där man skriver på papper att här är syftet att få en frizon, i stort sätt allt är tillåtet. Alla får supa och ligga hur mycket man vill, alla går mer på misstag men inte tortyr. Och så signerar man, betalar en försäkring och så får det gå som det går. Dom som trivs med detta får då utsätta sig och utsätta andra för saker i sin fristad? men andra människor ska vara skyddade på krogen, hemma och alla andra platser i samhället. 

Hävdar folk att det där är roligt så får dom tycka det med likasinnade. 

men vi som som inte vill ha fyllegangbang på hotell...?
    kan inte jag få ha mitt hem som en frizon där såna som du inte får detaljstyra mitt sexliv?
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 01:10:04 följande:
    men vi som som inte vill ha fyllegangbang på hotell...?
    kan inte jag få ha mitt hem som en frizon där såna som du inte får detaljstyra mitt sexliv?

Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig? det är ju inte som att överfallsvåldtäkter är särskilt vanliga. 

Om du har ett fungerande sexliv och förstår samtycke kommer du inte drabbas. Handlar ju om normer och arr skapa en medvetenhet. 

• Anonym (Klimakteriekossa)
    Anonym (Inget försvar men...) skrev 2024-12-22 18:59:07 följande:
    Ja alkohol är definitivt en hög riskfaktor och det hade sannolikt inte hänt utan alkohol. Men har du vart i klimakteriet själv eller? Du har ingen aning om hur det är och hur man känner sig. Särskilt som ensam/singel/gammal nucka som jag tror damen är. "Jaha nu är det bara att invänta döden men ändå 17 år kvar till pension" Inget att se fram emot, inget att leva för.

Jag försvarar inte själva agerandet, jag försöker förklara det.
    Jag är i klimakteriet och jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att bete mig så! 

Inte någon av mina vänner som är i klimakteriet skulle göra så heller. 
  • Anonym (Klimakteriekossa)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 20:34:09 följande:
    Ja. Jag tror att det skapar normer. Tror du den här kvinnan spiknykter gjort samma sak? 
    Ja, det tror jag, kvinnan har uppenbarligen inga gränser. Alkohol försämrar absolut vissa människors beteenden men så till den milda grad att de våldtar en annan- Ja då finns inte vett och sans annars heller. 
  • Anonym (C)

Övergrepp och sexuellt våld förekommer både med och utan alkohol. Du kan inte garantera någonting någon gång. Men du som vill ha alkoholgräns, ska du blåsa alkometer innan sex. Över viss promille blir det stopp. Då är det väl effektivare att preppa all alkohol med slakmedel  då. Tror inte man löser något med din teori. 

• Anonym (S2)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 21:03:46 följande:
    Finns krogvakter och liknande. Vittnen. Det finns inte en chans att båda druckit ett glas vin. Varför tycker du man ska få ha sex berusad, finns det något viktigt att skydda med detta? 

Du fattar inte. Ska krogvakterna hålla reda på hur mkt alla dricker och sedan komma ihåg det? 

Det är lagligt att dricka, det är lagligt att ha sex. Folk får ta konsekvenserna av det. 

Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?