• Anonym (TS)

Förbjud sex med alkohol?

I Sverige har vi lagar för att köra bil/båt med alkohol i kroppen. 

Varför lagstiftar vi inte om samma sak fast med sex? Typ att vi sätter en promillegräns eller en regel på max en enhet om man ska ha sex.

Läste den här artikeln med en kvinna som drar med sin kompis son och våldtar honom när han är kraftigt berusad och somnar. Hon verkar också helt alkoholiserad med en sjukt skev självbild. Som att hennes sons kompis vill ligga med henne.

Det bästa vore väl att lagstifta så vi får in nya normer. Folk verkar ju inte kunna hantera alkohol och sex. Det verkar ju vara en riskfaktor så det bästa vore väl att normen blir att har man druckit mer en exempelvis en öl eller ett glas vin så ska man INTE ha sex. Och absolut inte med främlingar. 

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/49-arig-kvinna-misstankt-for-valdtakt-av-sonens-kompis/

• Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?
  • Anonym (TS)
    Anonym (S2) skrev 2024-12-23 06:41:29 följande:

Du fattar inte. Ska krogvakterna hålla reda på hur mkt alla dricker och sedan komma ihåg det? 

Det är lagligt att dricka, det är lagligt att ha sex. Folk får ta konsekvenserna av det. 

Det är lagligt att dricka, lagligt att köra bil. Men inte ihop. Det är nog mer du som inte förstår. Ingen förväntas vittna eller minnas saker annars. Men som i det här fallet kan folk uppge att någon varit väldigt berusad. 

Det räcker med 1 glas vin per person. Så om du går på restaurang, ni har bokat ett bord för 2 och på kvittot är det 4 glas vin då får man inte ligga och det finns saker som tyder på att det druckits mer. 

• BellaDonnna
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 07:06:24 följande:

Det är lagligt att dricka, lagligt att köra bil. Men inte ihop. Det är nog mer du som inte förstår. Ingen förväntas vittna eller minnas saker annars. Men som i det här fallet kan folk uppge att någon varit väldigt berusad. 

Det räcker med 1 glas vin per person. Så om du går på restaurang, ni har bokat ett bord för 2 och på kvittot är det 4 glas vin då får man inte ligga och det finns saker som tyder på att det druckits mer. 

Känns helt verklighetsfrånvänt. Det är upp till mig och partner och bestämma om vi vill ligga med eller utan alkohol. Inget nån annan har att göra med.

Och för den den delen samtyckeslagen gäller den med både med eller utan alkohol,
  • Anonym (TS)
    BellaDonnna skrev 2024-12-23 08:42:14 följande:
    Känns helt verklighetsfrånvänt. Det är upp till mig och partner och bestämma om vi vill ligga med eller utan alkohol. Inget nån annan har att göra med.

Och för den den delen samtyckeslagen gäller den med både med eller utan alkohol,
    Tycker du det funkar? Speciellt med nya sexuella kontakter? 
  • ClumsySmurf
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 00:07:47 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 00:03:06 följande:

r som varit på krogen ochVadå tolkar?
    om jag tycker att en flikvän ska få knulla mej när jag är aprak så tycker jag att min bostad är lämplig safe zone där folk med knäppa ideer inte ska få lägga sej i.

r som varit på krogen ocä
    r som varit på krogen och

Det var inte det jag syftade på. Utan mer att man kommer in på ett motsvarande hotell eller en plats där man skriver på papper att här är syftet att få en frizon, i stort sätt allt är tillåtet. Alla får supa och ligga hur mycket man vill, alla går mer på misstag men inte tortyr. Och så signerar man, betalar en försäkring och så får det gå som det går. Dom som trivs med detta får då utsätta sig och utsätta andra för saker i sin fristad? men andra människor ska vara skyddade på krogen, hemma och alla andra platser i samhället. 

Hävdar folk att det där är roligt så får dom tycka det med likasinnade. 

Anonym (TS) skrev 2024-12-23 04:27:49 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 01:10:04 följande:
    men vi som som inte vill ha fyllegangbang på hotell...?
    kan inte jag få ha mitt hem som en frizon där såna som du inte får detaljstyra mitt sexliv?

Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig? det är ju inte som att överfallsvåldtäkter är särskilt vanliga. 

Om du har ett fungerande sexliv och förstår samtycke kommer du inte drabbas. Handlar ju om normer och arr skapa en medvetenhet. 

Om man inte får ligga när det står 0 glas vin på kvittot kan vem som helst anmäla.
    Brukar någon som har ett fungerande sexliv fantisera om att detaljstyra andras sexliv?

Att kvinnan i artikeln skulle ha varit så packad att hon tappat omdömet fullständigt är något du har hittat på, du lägger mycket fokus på att det är den som tappat omdömet som våldtar.
    om jag tycker att en flikvän ska få knulla mej när jag är aprak..
    Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig?

Varför?
    Alla som förstår samtycke förstår att det är jag som är i utsatt situation och att det är upp till mej att avgöra hur mycket våldtagen jag blev.

Har man lyckats inbilla sej att det är den som knullar någon som aprak som blir våldtagen har man svåra problem att förstå samtycke och har dåligt omdöme när det står 0 glas vin på kvittot.

Du fattar inte. Ska krogvakterna hålla reda på hur mkt alla dricker och sedan komma ihåg det? 

Det är lagligt att dricka, det är lagligt att ha sex. Folk får ta konsekvenserna av det. ,;

omdöme
  • Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 10:27:41 följande:

Anonym (TS) skrev 2024-12-23 04:27:49 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-23 01:10:04 följande:
    men vi som som inte vill ha fyllegangbang på hotell...?
    kan inte jag få ha mitt hem som en frizon där såna som du inte får detaljstyra mitt sexliv?

Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig? det är ju inte som att överfallsvåldtäkter är särskilt vanliga. 

Om du har ett fungerande sexliv och förstår samtycke kommer du inte drabbas. Handlar ju om normer och arr skapa en medvetenhet. 

Om man inte får ligga när det står 0 glas vin på kvittot kan vem som helst anmäla.
    Brukar någon som har ett fungerande sexliv fantisera om att detaljstyra andras sexliv?

Att kvinnan i artikeln skulle ha varit så packad att hon tappat omdömet fullständigt är något du har hittat på, du lägger mycket fokus på att det är den som tappat omdömet som våldtar.Jo men då kan ju fortfarande den andra anmäla dig?

Varför?
    Alla som förstår samtycke förstår att det är jag som är i utsatt situation och att det är upp till mej att avgöra hur mycket våldtagen jag blev.

Har man lyckats inbilla sej att det är den som knullar någon som aprak som blir våldtagen har man svåra problem att förstå samtycke och har dåligt omdöme när det står 0 glas vin på kvittot.

Det är lagligt att dricka, det är lagligt att ha sex. Folk får ta konsekvenserna av det. ,;

omdöme

Du tror att den här typen av våldtäkter hade hänt bland två helt nyktra personer? 

varför ska man ha sex packad? Detta handlar om att förhindra våldtäkter och lidande. 

• Tremere

Det är meningslöst att skapa en sådan lag av flera olika anledningar.
    Hur skall den efterlevas?
    Att barpersonal eller krogvakter skall vittna är ju bara befängt.
    Om det är svårt att bevisa våldtäkt idag, hur svårt skulle det inte vara att bevisa hur mycket någon druckit.
    Anledningen att vi kan ta rattfyllerister är att vi gör stickkontroller och att vi kontrollerar förare vid en eventuell olycka.
    Tänker du att polisen skall göra hembesök för att kontrollera promillehalt?

Vi har redan samtyckeslagen och den inkluderar i stort sett detta.

Om någon dricker alkohol på annat ställe än krogen, hur skall det då fungera?
    Man kan ju ha en dejt i en park och konsumera en flaska bubbel....

Nej, hela resonemanget är befängt och helt verkningslöst.
    Lagar som inte går att efterleva blir också verkningslösa.

• Tukt
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 20:13:03 följande:
    Fast om man tar det här exemplet, en kille uppfattas redlöst berusad när han följer med någon hem, han skriver ett sms och frågar om dom haft sex och hon säger ja, så skulle det räcka som bevis för våldtäkt.

Sedan får du tänka på normer. Att folk ska bli mer medvetna. Folk kan ju köra berusade också 
    Ja, fast rätten kan ju inte fälla någon utan bevis. I sms:et finns beviset för ett samlag. Men hans berusningsgrad går med största sannolikhet inte bevisa rent tekniskt. Då måste man skaffa en massa vittnen, och det blir ändå en fråga om olika upplevelser.
  • Anonym (TS)
    Tukt skrev 2024-12-23 14:10:20 följande:
    Ja, fast rätten kan ju inte fälla någon utan bevis. I sms:et finns beviset för ett samlag. Men hans berusningsgrad går med största sannolikhet inte bevisa rent tekniskt. Då måste man skaffa en massa vittnen, och det blir ändå en fråga om olika upplevelser.
    Man kan veta om personen tagit ett glas eller mer 
  • Tremere
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 14:12:40 följande:
    Man kan veta om personen tagit ett glas eller mer 
    Hur?
Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?