• Anonym (TS)

Förbjud sex med alkohol?

I Sverige har vi lagar för att köra bil/båt med alkohol i kroppen. 

Varför lagstiftar vi inte om samma sak fast med sex? Typ att vi sätter en promillegräns eller en regel på max en enhet om man ska ha sex.

Läste den här artikeln med en kvinna som drar med sin kompis son och våldtar honom när han är kraftigt berusad och somnar. Hon verkar också helt alkoholiserad med en sjukt skev självbild. Som att hennes sons kompis vill ligga med henne.

Det bästa vore väl att lagstifta så vi får in nya normer. Folk verkar ju inte kunna hantera alkohol och sex. Det verkar ju vara en riskfaktor så det bästa vore väl att normen blir att har man druckit mer en exempelvis en öl eller ett glas vin så ska man INTE ha sex. Och absolut inte med främlingar. 

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/49-arig-kvinna-misstankt-for-valdtakt-av-sonens-kompis/

• Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-12-22 20:03:44 följande:
    Varför frågar du om mina personliga sexvanor?

Vem ska kontrollera alkoholhalten hos personerna, hur ska kontrollerna ske och när? Dessutom undrar jag varför du bara skyller på henne, han var ju tydligen ännu mer packad än vad hon var. Om alkohol är en avgörande faktor så att man borde förbjuda alkohol i samband med sex så är han lika skyldig som hon är. Och vad hon skulle göra nykter har du ingen aning om. Har svårt att tro att hon skulle säga nej till sex med honom för det.

Handlar om att skapa normer. Varför ska kraftigt berusade få ha sex? 

Rätt uppenbart att han blivit våldtagen. Så ingen kan kontrollera innan polisen är kontaktad. Men det är samma sak med rattfylla. 

• Anonym (XXX)

Så våldtäktsmannen ska tänka: "Ja just ja, man får ju inte ha sex på fyllan"?

• Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 20:21:18 följande:

Handlar om att skapa normer. Varför ska kraftigt berusade få ha sex? 

Rätt uppenbart att han blivit våldtagen. Så ingen kan kontrollera innan polisen är kontaktad. Men det är samma sak med rattfylla. 

I så fall är det väl mer passande om du tar upp ett mer övergripande exempel istället för att fråga om mina personliga vanor.

Kraftigt berusade personer ska få ha sex om de vill eftersom vi fortfarande har självbestämmande när det gäller våra kroppar.

Nu pratar inte jag om det aktuella fallet så som det är utan hur det hade varit med utgångspunkt i ditt förslag att förbjuda sex och alkohol. Han är i så fall precis lika skyldig eftersom han också var berusad. Han borde väl inte ens ha gått till krogen när han var så packad så det fanns risk att han skulle ha sex.
  • Anonym (S2)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 19:38:30 följande:
    Nej att dricka mer en ett glas och ha sex?. 
    Hur ska det efterlevas?
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-12-22 20:25:46 följande:
    I så fall är det väl mer passande om du tar upp ett mer övergripande exempel istället för att fråga om mina personliga vanor.

Kraftigt berusade personer ska få ha sex om de vill eftersom vi fortfarande har självbestämmande när det gäller våra kroppar.

Nu pratar inte jag om det aktuella fallet så som det är utan hur det hade varit med utgångspunkt i ditt förslag att förbjuda sex och alkohol. Han är i så fall precis lika skyldig eftersom han också var berusad. Han borde väl inte ens ha gått till krogen när han var så packad så det fanns risk att han skulle ha sex.

Han hade inte sex, han blev våldtagen. 

Jag skrev att en enhet skulle vara godkänt att dricka så folk kan dricka ett glas till maten och ändå ha lagligt sex. 

Du tror inte lagar påverkar normer? 

• Anonym (TS)
    Anonym (S2) skrev 2024-12-22 20:27:25 följande:
    Hur ska det efterlevas?
    Ja, man ska vara medveten om lagstiftningen och om man setts av någon på krogen dricka alkohol och man sedan blir anklagad för våldtäkt, man säger att man hade det med samtycke så ska alkoholbiten döma personen iaf . Om du druckit massor ska du inte få försöka ligga med någon annan då ditt omdöme är försämrat. Så bara det ska vara straffbart. 
  • Anonym (S2)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 19:54:09 följande:
    Vad tycker du om principfrågan då? Är det lämpligt att ha sex när man är packad? Om man max skulle få dricka ett glas vin så skulle det skapa en annan norm och vanligt folk skulle kunna ta en vin till middagen och ändå få ha sex på kvällen. Handlar om att skapa nya normer. Att man inte ska supa sig redlös och dra med folk hem. Det är inte bra för någon. 
    Ska det gälla gifta också? De får inte dela en flaska vin och sedan ha sex?
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 20:28:34 följande:

Han hade inte sex, han blev våldtagen. 

Jag skrev att en enhet skulle vara godkänt att dricka så folk kan dricka ett glas till maten och ändå ha lagligt sex. 

Du tror inte lagar påverkar normer? 

Och han borde i så fall ha stannat hemma om han var så full att det fanns risk att ha sex. Du kan inte sätta olika lagar för olika människor, om sex och alkohol är förbjudet så är det olagligt för båda parterna.

Och vem ska kontrollera hur mycket som druckits? Eller säg om ett gift par sitter hemma en lördagskväll och dricker en och en halv enhet, då har de plötsligt brutit mot lagen om de har sex. Det låter inte alls rimligt.

Till viss del, men de flesta kommer ju att skita i den där lagen ändå. Särskilt om man har druckit lite alkohol redan. Dessutom extremt liten risk att åka dit eftersom sex oftast sker utan att andra vet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (XXX) skrev 2024-12-22 20:24:30 följande:

Så våldtäktsmannen ska tänka: "Ja just ja, man får ju inte ha sex på fyllan"?

Ja. Jag tror att det skapar normer. Tror du den här kvinnan spiknykter gjort samma sak? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (S2) skrev 2024-12-22 20:31:32 följande:
    Ska det gälla gifta också? De får inte dela en flaska vin och sedan ha sex?
    Principen ska vara densamma. Men det bygger ju på att någon ska anmäla också. Men om vi säger att man ligger med sin fru och hon druckit en flaska vin så har mannen inget att säga till om hon anmäler honom. Då hade han sexförbud oavsett Om han druckit också. Eller om hon druckit. 
Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?