• Anonym (TS)

Förbjud sex med alkohol?

I Sverige har vi lagar för att köra bil/båt med alkohol i kroppen. 

Varför lagstiftar vi inte om samma sak fast med sex? Typ att vi sätter en promillegräns eller en regel på max en enhet om man ska ha sex.

Läste den här artikeln med en kvinna som drar med sin kompis son och våldtar honom när han är kraftigt berusad och somnar. Hon verkar också helt alkoholiserad med en sjukt skev självbild. Som att hennes sons kompis vill ligga med henne.

Det bästa vore väl att lagstifta så vi får in nya normer. Folk verkar ju inte kunna hantera alkohol och sex. Det verkar ju vara en riskfaktor så det bästa vore väl att normen blir att har man druckit mer en exempelvis en öl eller ett glas vin så ska man INTE ha sex. Och absolut inte med främlingar. 

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/49-arig-kvinna-misstankt-for-valdtakt-av-sonens-kompis/

• Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?
  • Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-22 22:49:55 följande:
    Vad menar du, varför tillskriver du mig åsikter som jag inte har?
    Okej, så du tycker att man ska förbjuda sex mellan personer som har druckit mer än ett glas vin då eller vad är din åsikt? 
  • R3al

Nej. 

Nu hittar du på igen, varför skulle jag ha åsikter som du hittar på? 

• Anonym (Bison)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 22:36:43 följande:

Nu pratar vi inte om att förbjuda alkohol utan att man lagstiftar om att har du druckit mer än 1 glas så får du inte förföra en annan människa eller ens försöka? på samma sätt som att du inte får dricka och köra bil. Folk planerar ju sin bilkörning utifrån alkoholintag. Detta skiljer Sverige från många andra länder. I många andra länder i världen så får du dricka och köra på egen risk. 

Men att sätta nya normer kring alkohol och sex vore bra för alla. 

Det är ingen som skulle acceptera det. En del av en lagstiftning handlar om acceptansen. Det var lagligt och t o m en förmildrande omständighet om man råkade ut för en olycka att köra bil full förut. Nu har synen förändrats och det ligger nog en hel del propaganda och information bakom. Jag vet inte om det t o m pågår (information och propaganda) inom skolor och sexualundervisningen. Det krävs en del arbete för att kunna vända ett stort skepp. Man kan inte enbart lagstifta bort saker, i så fall hade alla svenskar redan varit absolutister vid det här laget. Vad som hände sist de försökte var att den undre världen tog över hembränningen med maffiaverksamheter osv.
  • Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-22 22:58:21 följande:

Nej. 

Nu hittar du på igen, varför skulle jag ha åsikter som du hittar på? 

Vad har jag hittat på? Jag frågar vad du tycker. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bison) skrev 2024-12-22 22:59:12 följande:
    Det är ingen som skulle acceptera det. En del av en lagstiftning handlar om acceptansen. Det var lagligt och t o m en förmildrande omständighet om man råkade ut för en olycka att köra bil full förut. Nu har synen förändrats och det ligger nog en hel del propaganda och information bakom. Jag vet inte om det t o m pågår (information och propaganda) inom skolor och sexualundervisningen. Det krävs en del arbete för att kunna vända ett stort skepp. Man kan inte enbart lagstifta bort saker, i så fall hade alla svenskar redan varit absolutister vid det här laget. Vad som hände sist de försökte var att den undre världen tog över hembränningen med maffiaverksamheter osv.
    Nu handlar det om att skapa nya normer och att vissa saker borde bli stigmatiserat. Man får exempelvis inte slå sina barn med linjal där dom svarar fel på matteläxan, men vilket straff skulle dessa föräldrar får. Det skulle inte leda till något omhändertagande eller ens åtal? Slå barnlätt på rumpan om dom tagit sönder något är inte lagligt men inte heller straffbart. 

Men lagen förändrar normer och människor syn och beteenden. Samma sak med sexköp. Det är stigmatiserat. Det är ju ingen som åkt dit i Sverige som skryter om detta offentligt. 

Och att ha nolltolerans i trafiken är tryggt för alla i samhället. 
  • R3al

Ja du tillskriver mig åsikter som jag aldrig gett utryck för! 

Det är väl att hitta på? 

• Anonym (TS)
    R3al skrev 2024-12-22 23:06:09 följande:

Ja du tillskriver mig åsikter som jag aldrig gett utryck för! 

Det är väl att hitta på? 

Nej jag ställer frågor och frågar sedan vad din åsikt är kring ett påstående?. Du svarar ju inte vad du tycker. Någon åsikt måste du väl ha om du väljer att diskutera här. Istället för att prata om autister och incels. 
  • Anonym (Noalko)

Tycker vi kan förbjuda alkohol istället. Gift är vad det är.

• Anonym (Bison)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-22 23:05:42 följande:
    Nu handlar det om att skapa nya normer och att vissa saker borde bli stigmatiserat. Man får exempelvis inte slå sina barn med linjal där dom svarar fel på matteläxan, men vilket straff skulle dessa föräldrar får. Det skulle inte leda till något omhändertagande eller ens åtal? Slå barnlätt på rumpan om dom tagit sönder något är inte lagligt men inte heller straffbart. 

Men lagen förändrar normer och människor syn och beteenden. Samma sak med sexköp. Det är stigmatiserat. Det är ju ingen som åkt dit i Sverige som skryter om detta offentligt. 

Och att ha nolltolerans i trafiken är tryggt för alla i samhället. 
    Man kan inte lagstifta före man ändrar acceptansen oavsett vad det gäller. Då bygger man in ett systemfel.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bison) skrev 2024-12-22 23:14:53 följande:
    Man kan inte lagstifta före man ändrar acceptansen oavsett vad det gäller. Då bygger man in ett systemfel.

Hur då? Den nya samtyckeslagen har funnits ett bra tag nu. Läser man om det här på flashback så skulle den här situationen vara okej att ligga med någon som däckat. Lagstiftningen säger något annat. 

Ingen säger att man inte ska få ha sex eller dricka alkohol. Det kan inte ses som en mänsklig rättighet att få ligga full. 

Svar på tråden Förbjud sex med alkohol?