Inlägg från: Anonym (hamb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hamb)

fd. New Age människor

Hej TS
    Jag tror det är viktigt att skilja på saker och ting.
    1. Du känner en tvivel på om de new age-människor du omger dig med verkligen agerar sunt. Det du beskriver låter inte sunt. Låter som väldigt hierarkiskt och skuldbeläggande sammanhang du umgås i. Sekt-likt för att vara ärlig. Hade jag varit du hade jag dragit mig ur dem sammanhangen. Just det där med att de hejat på dig som starkt medial låter lite som love-bombing och sedan kommer skuldbeläggandet, om att det är ens attityd som avgör allt och vissa har kommit längre än andra och är därmed bättre. Det är ingen förlåtande inställning, ingen omtänksam inställning.

2. Är helt säker på att det finns sunda personer, som inte måste ingå i någon *vi och dem"-rörelse som har mediala förmågor. Du kanske egentligen ska vara med öppna, intuitiva människor, inte new age-sammanhang. Du beskrev att din släkt och omgivning inte trodde på detta.
    Försök att söka dig till "vanliga" öppna, intuitiva och/eller andliga eller vänliga människor. Sådana finns.

Du kan ju jämföra din situation med att vara religiös. Man kan tex vara kristen i svenska kyrkan och kanske gå på nån högmässa då och då, eller kanske aldrig går till kyrkan men ändå är kristen. Sedan kan man vara kristen och vara med i pingstkyrkan, Jehovas vittnen, eller någon fundamental kristen sekt.

Jag tycker det låter som new-age sammanhangen du ingår i låter sekt-aktigt.  

• Anonym (hamb)
    1omtänksam skrev 2024-12-30 12:12:42 följande:

Håller med dig Hamb. Just så. Klokt och bra skrivet till ts! 

Tack :)
Svar på tråden fd. New Age människor