• Anonym (??)

Få bort skum lukt i badrummet?

Hej, är det någon här som vet hur man får bort skum lukt i badrummet eller om någon vet vad det kan bero på? Jag har gjort rent golvbrunnen i duschen och fyllt på med vatten i vattenlåset och städat och skrubbat precis allt i badrummet men ändå luktar det jätte skumt och jag vet inte vad mer jag kan göra. Det luktar inte avlopp eller så utan det är något annat som luktar konstigt jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag har en doft grej i badrummet och städar ganska ofta men får fortfarande inte bort lukten. Är det någon som vet något jag kan testa för att få bort lukten? Kanske något jag glömt att rengöra? 

• Svar på tråden Få bort skum lukt i badrummet?
  • Anonym (Hm)

Beskriv lukten lite mer.
    Hade själv ett sånt problem och det visade sig vara en plastkorg full med barnleksaker som längst ner hade äcklig samling smuts blandat med lite vatten.

Hällde ut alla leksaker i badkaret, samt skrubbade rent korgen och sen var lukten borta.

• Anonym (??)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-07 12:38:23 följande:

Beskriv lukten lite mer.
    Hade själv ett sånt problem och det visade sig vara en plastkorg full med barnleksaker som längst ner hade äcklig samling smuts blandat med lite vatten.

Hällde ut alla leksaker i badkaret, samt skrubbade rent korgen och sen var lukten borta.

Jätte svår lukt att förklara men det luktar starkt inte att man får huvudvärk som med en stark parfym men en blandning med gammal lukt och som att någon sprejat en väldigt äcklig doft sprej och även fast man tar på parfym inne i badrummet så tar denna lukt över. Jätte svårt att förklara men jag och min man är har inte bott här så länge och lukten var här redan innan vi flyttade in och hon som bodde här innan sa att det var vattenlåset men vi fixade vattenlåset så det är jätte skumt.
  • Anonym (Hm)

Låter som något ligger i ett rör och ruttnar. En liten mus tex.

• Anonym (Hmm)

Har du tvättmaskin i badrummet? 

Jag måste alltid stänga av vattnet till tvättmaskinen när jag har tvättat där jag bor, annars så börjar det lukta. 

• Anonym (Fogarna?)

Kan det vara att fogarna sugit upp nagot illaluktande? Saker som satter sig i fogarna ar svara att fa bort. Gar det att spreja klorin i fogarna och lata det decinficera vad det nu ar som luktar och se om det gar bort. Har ni hel- eller halvkaklade vaggar? Kanske gar att tejpa fast tvinnad bomull indrankt i klorin, sa att klorinet hinner verka pa plats och inte bara rinner ner (och gar till spillo innan det hunnit gora jobbet s a s.  
    Later som att den forre hyresgasten, som led av samma problem, sprejat parfym/doftsprej for att slippa lukten, darav blandningen av gammal lukt och parfym. 

• Anonym (Linda)

Är omöjligt att svara på. Testa ättiksprit, det brukar funka i vissa fall mot dofter. Svårt att säga vart du ska hälla det bara... 

• Anonym (Bo)

Jag hade en äcklig mystisk lukt på toaletten en gång och jag städade som en dåre i veckor sen gav jag upp och gjorde en felanmälan till hyresvärden. Visade sig vara packningen runt toalett-röret (det som sitter i golvet) som spruckit. Dom bytte den packningen och lukten försvann direkt. 

• FredrikLiksom

Det kan vara som Bo skriver men då luktar det ofta avlopp. Jag skulle kolla vattenlåset i handfatet Om ni inte gjort det. 

Funkar Inte det så kan du sätta näsan mot översvämningsskyddet på handfatet. Ibland vandrar tvålluddet upp bakvägen och till slut surnar det och ger en svag doft.
    Sen hänger det på lite hur det är byggt. Ikeas översvämningsskydd har en korrigerad plastslang som man kan ställa längden på. Tyvärr fastnar tvålresterna där och börja surna. Viktigt i så fall att även rengöra slangen. 

• Anonym (Mögelgolv)

Hos oss var det vatten som hade trängt in under plastgolvet, runt golvbrunnen, och gjort att det börjat mögla. Utrivet golv, några veckor med värmefläkt och sedan ett nytt golv gjorde susen.

Men jag hoppas att ditt problem är av en sort som är enklare att lösa.

• Anonym (??)
    FredrikLiksom skrev 2025-01-07 14:04:43 följande:

Det kan vara som Bo skriver men då luktar det ofta avlopp. Jag skulle kolla vattenlåset i handfatet Om ni inte gjort det. 

Funkar Inte det så kan du sätta näsan mot översvämningsskyddet på handfatet. Ibland vandrar tvålluddet upp bakvägen och till slut surnar det och ger en svag doft.
    Sen hänger det på lite hur det är byggt. Ikeas översvämningsskydd har en korrigerad plastslang som man kan ställa längden på. Tyvärr fastnar tvålresterna där och börja surna. Viktigt i så fall att även rengöra slangen. 

Det kan vara det! Ska kolla upp vattenlåset och se om det kan vara det annars testar jag också att se det där med översvämnings skyddet.
  • Anonym (??)
    Anonym (Fogarna?) skrev 2025-01-07 13:10:57 följande:

Kan det vara att fogarna sugit upp nagot illaluktande? Saker som satter sig i fogarna ar svara att fa bort. Gar det att spreja klorin i fogarna och lata det decinficera vad det nu ar som luktar och se om det gar bort. Har ni hel- eller halvkaklade vaggar? Kanske gar att tejpa fast tvinnad bomull indrankt i klorin, sa att klorinet hinner verka pa plats och inte bara rinner ner (och gar till spillo innan det hunnit gora jobbet s a s.  
    Later som att den forre hyresgasten, som led av samma problem, sprejat parfym/doftsprej for att slippa lukten, darav blandningen av gammal lukt och parfym. 

Vi har hel kaklade väggar ska testa att rengöra väggarna också alltid värt att testa allt 
  • Anonym (??)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-07 13:04:54 följande:

Har du tvättmaskin i badrummet? 

Jag måste alltid stänga av vattnet till tvättmaskinen när jag har tvättat där jag bor, annars så börjar det lukta. 

Nej vi har inte tvättmaskin i lägenheten men ska tänka på det om vi skaffar en tack!
  • blomman 2

Hos oss luktade det jätteskumt i badrummet som också spred sig till resten av lägenheten, en riktigt unken lukt, det visade sig sedan att en bostadsinnehavare hade kopplat sin köksfläkt fel så all matos mm kom upp i bostäderna genom ventilerna.

Svar på tråden Få bort skum lukt i badrummet?