Inlägg från: Anonym (Mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mer)

Varför vill man inte träna?!?

Träning är ju inte bara att träna på gym. Finns ju så mycket mer man kan göra som räknas som träning. Handlar ju om att hitta det man tycker är roligt. 

Sen om man inte av någon anledning inte kan, har tid etc så hoppas jag ju att man ändå tänker på att röra sig så mycket som möjligt och inte bara åker kollektivt/bil utan verkligen utnyttjar varje tillfälle. Har du gång eller cykelavstånd till dit du ska så utnyttja det. 

• Anonym (Mer)
    Core skrev 2025-01-17 17:48:23 följande:
    Så är det ju. Problemet som ofta blir med de som gör annat är att man spelar innebandy eller paddel två gånger per veckan, och är nöjd med det. Det funkar om man har ett fysiskt jobb, men är man mestadels stillasittande behövs i princip daglig aktivitet för att framförallt hjärta och kärl inte ska sätta igen.

Jag moraliserar inte, jag hade ett gäng år jag sket i vilket, men vid 33 efter fem års aktivitetslöshet insåg jag att det är NU jag lägger grunden för att inte gå och spontandö vid 50-60.

Sen kan man dö eller bli sjuk i vilket fall, men jag minimerar åtminstone en av de absolut största riskerna.

Sen finns det ju de som anser sig inte behöva för att de har ett fysiskt jobb. Men då krävs det ju egentligen även någon slags träning på fritiden för att kroppen ska orka med så länge som möjligt. 

Men tids nog kanske vissa märker, förstår och kanske ångrar sig i efterhand. 

Jag är 40 + och i betydligt bättre skick i kroppen än när jag var i 20 åldern. Hade jag fortsatt i samma tänk som då så hade jag garanterat haft problem nu. Räcker med att man är inaktiv 1 vecka och kroppen börjar säga ifrån men så fort man är på banan igen med rörelse så blir det bättre igen. 

Det är som sagt ingen som säger att man måste gå på gym eller hårdträna. 

• Anonym (Mer)
    Anonym (Kip) skrev 2025-01-18 09:51:29 följande:
    Intressant. Jag har inte tränat på flera år och min kropp har inte sagt ifrån (tränade tidigare regelbundet).  Närmar mig 50. Visst skulle jag kanske bli lite piggare om jag tränade, men kroppen fungerar bra. Inte ont någonstans, normalviktig, orkar det jag behöver i vardagen, inga sjukdomar (utöver migrän som jag hade även när jag tränade). . 

Jag är ju van vid att gå eller cykla var dag och om jag bara är hemma och inte gör nåt så känner jag stor skillnad sen när jag är igång igen. 

Hade jag nu vart den som inte normalt rör mig som jag är van vid nu så hade jag kanske inte märkt någon större skillnad eftersom det ändå är det normala som min kropp är van vid.

Muskler är en färskvara och och det är främst i ländryggen jag känner av det. Men tur är så försvinner tröttheten i ryggen nästan direkt när jag är i rörelse igen. 

Rygg och ben är enligt mig det som man främst ska tänka på och ändå lätt att underhålla genom promenader.  Går alltid i trappor framför hiss också, i varje fall upp till 4:e våning. 

Svar på tråden Varför vill man inte träna?!?