Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?

Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 17:34:01 följande:
    Har vänner som är födda på 90 talet som har föräldrar från 90 talet, dom har gjort detta. 
    Mkt ovanligt. 
  • Anonym (S)
    EnFru skrev 2025-01-17 17:47:23 följande:

Tjaaa?var ju så man gjorde förr och statistiken för äktenskap som höll var väl långt bättre då än nu. Folk var yngre och man lärde sig att leva tillsammans, byggde upp ett liv tillsammans. Idag är folk äldre och har hittat sina egna vanor och då blir det väl lätt kämpigt att anpassa sig efter någon annans vanor.

Men nej, personligen hade jag väl inte gjort så heller. Vill ju veta vad man får innan man går och lovar evig kärlekSkrattande

Skillnaden är inte att äktenskap var bättre, utan att skilsmässa var mkt svårare. Män fick tvinga sig till sex t ex. 
  • Anonym (S)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-18 21:49:04 följande:
    Det hänger också ihop med att de som inte har något annat alternativ (i detta fallet att skiljas), har en mer långtgående motivation till att få äktenskapet att funka.
    Nja, om man kallar rädsla eller uppgivenhet för motivation så är det kanske så. Det betyder inte att det är bra relationer, de har bara inget alternativ. Om man inte kan lämna en taskig partner så gör man allt för att vara hen till lags, inte för man vill, utan av rädsla. 
  • Anonym (S)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-18 22:00:47 följande:
    Jag tror att det är att göra det alldeles för enkelt för sig att avfärda alla som lever i kulturer där skilsmässa inte är ett alternativ, för rädda eller uppgivna. De finns säkert också, men det finns även de som varken är rädda eller uppgivna, och ändå anstränger sig för att förbättra sin relation.

Alla kulturer eller religiösa sammanhang (för jag håller med om att de flesta som inte anser att skilsmässa är ett alternativ nog är religiösa) som är emot skilsmässa, är inte heller likadana.

Konstigt, det gick ju bra för dig att dra alla över en kam. 

Jag tror inte att alla som inte kan skilja sig har motivation att få äktenskapet att funka. 

Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?