Inlägg från: Anonym (Usch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usch)

Fritids spelar Sean banan?

Mina barn får lyssna på Sean banans musik på fritids. Texterna kan handla om att han och en mamma har sex och att pappa får se allting på film sedan. Eller att  det handlar om en man som älskar mus. 

Mina barn älskar att sjunga och går och sjunger dessa texter överallt. Tidigare har jag inte lyssnat så noga. Hur kan man spela den här typen av låtar på skolans fritidshem? Läroplanen gäller, det motverkar knappast stereotypa könsroller utan är snarare otroligt sexistiska. 

Har pratat med skolan och personalen säger att barnen gillar dessa låtar och att vi vuxna inte ska moralisera. Vi prata med rektorn som fråga vad vi tror ska hända. Dom ville prata om mina rädslor och vad jag tror ska hända med barnen efter att ha fått lyssna på den här typen av musik. Känner mig inte tagen på allvar alls. 

Är detta inte olämpligt? 

• Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Sean) skrev 2025-01-18 16:00:40 följande:

Man kan ju inte låta bli att vara nyfiken själv: Vad tror du ska hända?

Hur man normaliserar sexism och tycker att det är okej. Hur han i en av sina texter är elak mot för smala kvinnor. Han hyllar kvinnor med större rumpor men som absolut inte är feta. Det leder till en hets hos kvinnor när men ska uppmuntra dom till att se ut på ett visst sätt. Kvinnor kan vara naturligt väldigt smala medan andra har genetiskt större rumpa, utan att anstränga sig. Här är det texter som uppmuntrar kvinnor att se ut på ett visst sätt för att han ska finna dessa kvinnor och kroppar attraktiva. Män ska lära sig att hålla käften och gå efter kvinnor som dom finner attraktiva och låta andra kvinnor vara. Kvinnors uppgift är inte att behaga män.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 16:05:06 följande:

Vi lyssnade på Barbie på fritids vet jag, hur lämpligt var det då? Im a barbie giiirl, in a barbie wooorld.. ja du vet. Detta är ju ändå längesen.

Men vi visste inte vad vi sjöng på.

Det är lugnt :) 

Det är en ironisk låt på engelska? 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Sean) skrev 2025-01-18 16:10:05 följande:
    Ja. Det är det intrycket texterna ger.

Frågan var ju iofs var du tror ska hända med dina barn.
    Att man normaliserar beteendet. Att sonen ska se det som en möjlighet för honom att kritisera tjejers utseende och dottern kommer vilja följa mäns råd? 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 16:16:17 följande:

Det kanske inte ensr rumplåten de spelar? Vilken låt menar du att de spelade? 

Det är alla låtar. rumpa och låten om mamma och julsången, men många fler. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 16:13:03 följande:

Men orka. 

här är seans låttext;

? Uhhh Ahh

Fifaan
    Uhhh Ahh
    Fifaan
    Uhhh Ahh
    Fifaan
    Shaka den för Sean Banan
    Sean Banan
    är numera pappa till alla rumpor här
    Kött fifaan
    älskar jag med mera kött mera blir jag kär
    Celluliter här och där
    helt okej men inga konkelbär
    hantera stora och små som körsbär, jag svär
    Köttig som Beyonces halo
    saftig som rumpan på J-Lo
    Skaka på kroppen från topp till tå
    Shaka på götten så långt det går?

Han menar väl i denna att man inte ska vara så.. ytlig? Man duger ändå? Hur man än ser ut, eller? Så har jag tolkat den. Och hur rolig är inte låten för barn då? Med RROOOOOMPAAAA 

Det är ju så en annan tycker den är rolig om man är på det humöret 
    Den handlar inte om att man duger som man är. Han vill ha former på kvinnor 
  • Anonym (Usch)
    Raggartjejen skrev 2025-01-18 19:07:03 följande:
    Men seriöst.....man duger som man är och, seriöst handen på hjärtat,  tittar inte du en extra ggn på en man som kanske liknar Richard Gere och blundar för ngn som har fett stripigt hår & har några kilo för mycket?
    Alla gillar olika!

Det handlar om att i den texten hyllar han kvinnor som har former och rumpa men pratar nedsättande om smala kvinnor. Det betyder ju att om man har en vältränad röv så är det bra, är du däremot för smal så ät mer mat. Hur kan detta bli att man får vara som man är? 

Hela upplägget är ju att en man nu inte hyllar det trådsmala utan vill ha lite mer att ta på. Men det är utifrån vad han önskar, något han kan titta på, inte att naturligt väldigt smala tjejer kan få vara detta. Att hylla ett ideal och säga att man inte vill ha en annan typ av kvinnor är inte en uppmaning till att va som dig själv, du duger. 

Samma problem handlar om män som sjunger att kvinnor ska sluta sminka sig, att naturligt är det vackraste?. Meningen är ju inte att kvinnor ska sluta sminka sig för att bli mer attraktiva för en man. Män borde vara tysta om vad dom vill ha för kvinnor! Dom får välja vem dom vill, men inte gå ut och uppmana kvinnor till förändring. 

• Anonym (Usch)
    Lönnsirap skrev 2025-01-19 10:57:52 följande:

Jag är tydligen inte tillräckligt insatt i Sean Banan's reportoar för att kunna identifiera vilka låtar TS har moralpanik över, men det låter väldigt obildat att ha åsikter om hans värderingar utifrån att rätt mycket faktiskt av mig tolkas som en allmän livsglädje och en lekfullhet med ord och begrepp.

Visst finns det sexuella undertoner, men definitivt inte så explicit som TS antyder i trådstarten. Och att hylla rumpor är verkligen inte samma sak som att uppmuntra alla att vara som man gillar.....

Musik och sångtexter har i alla tider lyft upp sådant som människor fungerar på med andra ord, så även denna generation kommer när de blir äldre läsa in ännu mer i det som sjungs om!

Han sjunger ju om vad han vill ha och att beniga tjejer ska sluta se ut som crackhoror Och att dom borde äta mer mat. På vilket sätt är detta att enbart lyfta fram rumpor? Det är ju även nedsättande och en sång om hur han tycker att kvinnor borde se ut. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-19 13:50:02 följande:
    Fast kvinnor objektifierar manliga kroppen också.

Vet inte hur många gånger jag hör att mannen ska vara lång i kvinnors texter...

Två låtar av Taylor Swift.

Speak Now (Taylor?s Version)?

Superman: Tall, dark, and superman, he puts papers in his briefcase and drives away

Superman: Tall, dark, and beautiful, he?s complicated, he?s irrational

1989 (Taylor?s Version)?
    Wildest Dreams: He?s so tall and handsome as hell

tycker du det är likvärdigt med att en stjärna sjunger att han ska ha sex med barnens mammor och att deras pappor ska få se sexakten sedan på film? 

Sedan är det skillnad på vad barn lyssnar på och vad fritidshemmet spelar för musik. 

• Anonym (Usch)
    Aniiee skrev 2025-01-19 14:25:37 följande:

Lyssnar inte på Sean banan, men är han verkligen värre än typ... Ronny och Ragge?

That's how old I am... 

Jag skulle nog vilja påstå det ja. jag tror inte dom skrev texter om hur det skulle ligga med fansens mammor och spela in sexakten och visa detta för deras pappor? 
  • Anonym (Usch)
    Lönnsirap skrev 2025-01-19 16:22:02 följande:
    Detta är knappast ett exempel på en sexakt som filmas....
    Det är en annan låt 
  • Anonym (Usch)
    Lönnsirap skrev 2025-01-19 20:21:41 följande:
    Precis min poäng. Jag väntar lite grann på texten som styrker att Sean Banan har en låt som handlar om det du beskriver. 
    Den heter Sean och mamma 
Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?