• molly50

Hur sjuk för VAB?

Anonym (V) skrev 2025-01-21 08:57:20 följande:

Förklaring om du inte förstod. 
    Om förälder A tycker att förälder B som lämnar sina pigga men lite snoriga barn gör fel är det antagligen förälder A som är arbetsskygg som tycker man ska vara hemma på såna grunder.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du svaret jag gav. 

Eller så vill förälder A inte att deras barn ska bli sjuka så att de själva måste stanna hemma.
    Det är ju knappast att vara arbetskygg.
    Och det är ju tyvärr inte ovanligt att föräldrar lämnar sjuka barn på förskolan så att andra blir smittade.
    Och då syftar jag inte på lite snor och opåverkat allmäntillstånd utan på sådana föräldrar som skickar barnen till förskolan trots att de haft feber under natten och fått alvedon t ex. Och sen stiger febern igen under dagen och de måste ringas hem.
    Då kan ju smittan redan ha hunnit spridas.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 09:16:25 följande:

Så kan det vara också men om barnet bara är lite snorigt och inte allmänpåverkad så är det just det andes barn får också om det blir smittat. 

Fast det där kan ju vara högst individuellt.
    En del blir kanske bara lite snoriga,medans andra kan bli betydligt sjukare av samma virus.
    Det är därför jag menar att man bör tänka efter innan man lämnar sjuka barn till förskolan.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 14:41:26 följande:

Fast man kan inte hålla sitt barn hemma bara för att det lite snorigt eller hostigt men för övrigt pigg och feberfri.

Jag tycker att man missbrukar systemet om man gör det. 

Som jag skrev i mitt första inlägg så syftar jag på de som lämnar sjuka barn till förskolan. För det förekommer. Förskolan är ingen sjukvårdsinrättning.
  • molly50
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-22 14:48:12 följande:
    Jag är själv immunnedsatt och kan bli rejält sjuk av saker som knappt drabbar andra. Men jag ser faktiskt att det är mitt ansvar och mitt problem. Man kan inte ta hänsyn till alla andra på det viset. Det är orimligt att föräldrar ska vabba ett par nysningar under pollentider för att det kanske, eventuellt ett virus som kan drabba någon annan. Är man så känslig, är förskolemiljö inte att rekommendera. 
    Återigen. Jag syftar på de som lämnar sina barn på förskolan fast de är sjuka. Det förekommer,även om du kanske inte tror det.
    Jag har själv fått sjuka barn pga sådana föräldrar och även själv blivit sjuk.
    Andra vill inte heller behöva vabba i onödan.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 15:05:06 följande:
    Vad klassar du som ett sjukt barn då? Tycker du det är ok att ett lite snorigt eller hostigt barn som för övrigt är feberfri och pigg lämnas till förskolan?
    Som jag skrev redan i mitt första svar till dig så anser jag att ett barn som är lite snorigt men feberfritt och i övrigt friskt och opåverkat ska kunna gå till förskolan.
    Men de jag syftade på lämnade ett barn på förskolan och hade md sig barnets sjuka syskon som hade feber och snuva.
    En annan förälder lämnade sitt barn till förskolan med diarré,flera dagar i rad.
    Hoppas du förstår bättre hur jag menar då.
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:03:44 följande:
    Och vad är problemet med det? 
    Jag anser at ska man vara hemma med ett sjukt barn så kan man även låta det andra barnet vara hemma istället för att släpa ut ett sjukt barn i 15-20 minusgrader. (Ja,de hade gått till förskolan i kylan med det sjuka barnet)
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:18:09 följande:
    Men du är ju också hemmafru/sjukskriven utan ett riktigt förvärvsarbete så jag förstår att du tycker det. Trams säger jag, så klart det friska barnet ska få gå ifall denne är frisk.
    Jag var inte det då. Mina barn går inte längre på förskola.
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:18:09 följande:
    Men du är ju också hemmafru/sjukskriven utan ett riktigt förvärvsarbete så jag förstår att du tycker det. Trams säger jag, så klart det friska barnet ska få gå ifall denne är frisk.
    Och varför tycker du att man ska utsätta ett sjukt barn med feber för att följa med och lämna sitt syskon på förskolan? När det är 15-20 minusgrader ute.
    Är man hemma och vabbar med det sjuka barnet så kan även det andra stanna hemma.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 21:26:23 följande:

Jag tänker att om man väljer att lämna sitt friska barn på förskolan så har man nog som förälder sett att barnet just då har det bättre och roligare på förskolan än att vara hemma med en förälder som lägger störst fokus på det sjuka barnet. Det är inte alltid bäst för barnet att vara hemma. 

Jag tänker i första hand på det sjuka barnet som uppenbart inte mådde bra och var allmänpåverkat,men tvingades till att gå ut och gå med feber i den kylan som var.
    Jag hade själv inte gjort så,även om vi bor rätt nära förskolan de gick på.
  • molly50
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-22 21:27:43 följande:

Det är väl ingen fel på frisk luft? Jag bäddade ner mina i vagnen och gick ut och gick eller sprang, när de var vagnburna och sjuka. Vill behöll till och med en vagn nåt år efter att den slutat användas, bara för att kunna ha den som?sjukvagn?. 

Och hur tänker du att föräldrar med skolbarn gör? Håller dem hemma för att yngre syskon har feber? Gjorde du det?

Nu var det inte så små barn att de satt i vagn utan de fick gå ut och gå i kylan.
    Och har barnet feber och är alllmänpåverkat som barnet i det här fallet tydligt var så tycker jag att man kan hålla även det andra barnet hemma.

Skolan är väl en helt annan sak då det där råder skolplikt.
    Och dit har mina barn gått själva så fort de blev stora nog att klara av det.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-01-22 21:56:43 följande:
    Nu var det inte så små barn att de satt i vagn utan de fick gå ut och gå i kylan.
    Och har barnet feber och är alllmänpåverkat som barnet i det här fallet tydligt var så tycker jag att man kan hålla även det andra barnet hemma.

Skolan är väl en helt annan sak då det där råder skolplikt.
    Och dit har mina barn gått själva så fort de blev stora nog att klara av det.
    Så att det sjuka barnet slipper gå ut och gå i kylan med feber.
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:58:56 följande:
    Inte svårt att bädda ner ungen i vagn om det är så.
    Jo,om det är för stort för att sitta i vagn.
    Detta rörde sig inte om små barn,som sagt.
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 22:05:04 följande:
    Trams. Men som tur är är inte din tolkning någon allmängiltig uppfattning, i så fall hade samhället stagnerat
    Så allt som inte överensstämmer med dina åsikter är trams?
    Ja,det får stå för dig,i så fall.
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 23:20:23 följande:
    Nej, utan dina resonemang är inget annat än trams.
    Ja,det får stå för dig,som sagt.
    Jag tycker inte det är trams att vilja vara hemma med sina barn om en eller flera är sjuka.
Svar på tråden Hur sjuk för VAB?