• Anonym (d)

Varför ljuger han?

Anonym (K) skrev 2025-01-25 09:25:31 följande:
    Varför ljuger han?

Som ovanstående säger. Han har inget umgänge med barnet, antingen omhändertaget av soc eller mer troligt att han inte är lämplig som förälder och därmed förlorat övernattningarna.

Nåja, vi vet inte hur gammalt barnet är.
    En tonåring kan omhändertas pga eget riskbeteende eller kriminalitet.

Behöver inte alls bero på dåligt föräldraskap då dagens metoder att locka unga kan vara svåra att stå emot, eller för den delen utsättas för grupptryck.

//Erfarenheten har talat.
  • Anonym (d)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-27 00:17:50 följande:
    Det enklaste är väl att väcka 6-åringen och fråga var 9-åringen är? 
    Nej, såna friheter kan hon inte ta sig.
  • Anonym (d)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-01-26 15:40:13 följande:
    Det behöver faktiskt inte vara så illa. 

Det kan vara att mamman är olämplig förälder och att pappan på något sätt blivit drabbad som följd. Kan tex ske om mamman när hon bedöms som olämplig beskyller pappan för saker och att man tar det säkra före det osäkra.

Eller att barnet är omhändertaget mer pga saker hos hen själv än pga bristande föräldraförmåga.

Jag är inte en sådan som tror att barn omhäntertas utan skäl. Men däremot så vet jag att det absolut finns fall där det bara är ena föräldern som är olämplig men att barnet ändå omhändertas istället för att bo hos den andra föräldern
    Det känns faktiskt inte rimligt att soc skulle placera barn som har en bra nog förälder!
    Iaf när föräldrarna inte ens är ett par längre/bor ihop.
  • Anonym (d)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-25 20:24:58 följande:

Frågan är om barnet är omhändertaget eller kanske inlagd. Det är antagligen ett känsligt ämne och han vill av någon anledning inte berätta för det. Antagligen skäms han. Jag tycker att du ska berätta att du vet att barnet inte bor där och att du vill höra sanningen även om den är tråkig. Om han vägrar att berätta skulle jag gjort slut för då litar han uppenbarligen inte på dig. 

Fast, handen på hjärtat, han har ingen plikt att berätta om detta.
    De bor inte ens ihop utan ses några dagar/veckan.

Göra slut för att han inte vill berätta något som faktiskt inte ens har med ts att göra? Det känns inte rimligt.

Man måste inte berätta allt!
Svar på tråden Varför ljuger han?