• Eurydike

Det här med självmord

Anonym (v) skrev 2025-01-31 20:47:19 följande:

Hej igen. 

Det var jag som skapade tråden "ledsen och besviken på mig själv"
    Tråden är nu borttagen. 
    Jag vill bara att någon frågat hur jag mår. 
    En polisman frågade hur jag mådde. Det gör mig glad. 

Hej igen!

Ja, jag såg att tråden blivit borttagen och det kommer även den här troligtvis bli på grund av reglerna på Familjeliv. Som jag förstår det så har du ett stort behov av att bolla tankar om självmord med någon. I den andra tråden fick du tips om olika hjälplinjer och det vore verkligen bra om du hörde av dig till någon av dem! Vi är nog många som undrar hur du mår och här kommer frågan: Hur mår du? Ja, ibland kan det kännas skönt att någon frågar hur det är.
  • Eurydike

Såg nu att du fått tips om hjälplinjer även i den här tråden!

• Eurydike
    Anonym (v) skrev 2025-02-06 14:03:12 följande:
    Hej

Tack för att du frågar. 

Jag mår jättedåligt. 
    Hej!

Det var så lite!

Ja, jag misstänkte det. Ändå ser jag något positivt i det du skrev till Anonym (Hm) och det är att livet kan bli bättre, plus att du ändå har en vilja att få uppleva vissa saker, så som studier. Jag tänkte också på det Anonya skrev, att studier skapar en press som du kanske inte är redo för just nu. Du kanske borde fokusera på att försöka må bättre och ta tag i studier och andra framtidsplaner senare. Men det är väldigt bra att det finns saker i livet som du vill göra!
  • Eurydike
    Anonym (v) skrev 2025-02-08 15:43:13 följande:

Sitter och kollar tillbaka på mitt liv. 
    Jag har mått extremt dåligt under extremt lång tid. 
    Hela livet. Oavsett om jag har varit 10, 17, eller som jag är nu, så har jag alltid mått dåligt. Mitt liv kanske(och det är ett stort kanske), kan bli bättre, men det kommer aldrig bli bra. 
    Jag fattar inte varför jag inte bara tar och avslutar mitt liv här och nu. 
    Det borde jag göra.
    Men jag är rädd, för vad konsekvenserna kan bli. Att få hjärnskador, andningsvårigheter(vilket måste vara superläskigt at behöva uppleva). 
    Men jag tänker framför allt på mina anhöriga. 
    Jag har slutat bry mig om vad som händer med mig. 

Jag tror du ska försöka dela in ditt liv i dåtid, nutid och framtid för att få lite struktur på tankarna. Det som har hänt kan du inte påverka, men det är som ett ärr som kan blekna med tiden. Kanske kommer ärret alltid att finnas kvar, men det gör förhoppningar inte lika ont längre. Nutiden och framtiden kan du påverka. Det viktigaste i nutiden är att hålla sig vid liv och försöka må bättre, annars finns det ingen framtid. Framtiden är något du kan hoppas på och drömma om. Den kan bli mycket bättre än det du har nu, men för att få uppleva det måste du hålla dig vid liv. Att försöka avsluta sitt liv kan få ödesdigra konsekvenser, precis som du skriver. Antingen finns det ingen framtid (om du dör) eller så är risken att framtiden blir kraftigt försämrad (om du får bestående skador). Det är bra att du tänker på dina anhöriga och jag hoppas att du kan hitta tillbaka till livslusten!
  • Eurydike
    Och det är jätteviktigt att du söker hjälp eller kontaktar någon av hjälplinjerna som Anonya tipsade om!
Svar på tråden Det här med självmord