Anonym (v) skrev 2025-02-08 15:43:13 följande:
Sitter och kollar tillbaka på mitt liv.
Jag har mått extremt dåligt under extremt lång tid.
Hela livet. Oavsett om jag har varit 10, 17, eller som jag är nu, så har jag alltid mått dåligt. Mitt liv kanske(och det är ett stort kanske), kan bli bättre, men det kommer aldrig bli bra.
Jag fattar inte varför jag inte bara tar och avslutar mitt liv här och nu.
Det borde jag göra.
Men jag är rädd, för vad konsekvenserna kan bli. Att få hjärnskador, andningsvårigheter(vilket måste vara superläskigt at behöva uppleva).
Men jag tänker framför allt på mina anhöriga.
Jag har slutat bry mig om vad som händer med mig.
Jag tror du ska försöka dela in ditt liv i dåtid, nutid och framtid för att få lite struktur på tankarna. Det som har hänt kan du inte påverka, men det är som ett ärr som kan blekna med tiden. Kanske kommer ärret alltid att finnas kvar, men det gör förhoppningar inte lika ont längre. Nutiden och framtiden kan du påverka. Det viktigaste i nutiden är att hålla sig vid liv och försöka må bättre, annars finns det ingen framtid. Framtiden är något du kan hoppas på och drömma om. Den kan bli mycket bättre än det du har nu, men för att få uppleva det måste du hålla dig vid liv. Att försöka avsluta sitt liv kan få ödesdigra konsekvenser, precis som du skriver. Antingen finns det ingen framtid (om du dör) eller så är risken att framtiden blir kraftigt försämrad (om du får bestående skador). Det är bra att du tänker på dina anhöriga och jag hoppas att du kan hitta tillbaka till livslusten!