• Anonym (livrädd)

4-barnspappa planerar självmord

Min sambo 37 år har varit överbelastad länge och pratat om att han inte orkar. Nu senaste dagarna har han sagt att han bestämt sig och att oftast brukar man ju inte berätta innan. Men han känner sånt ansvar så han vill att vi ska veta. Han säger högt inför barnen att han inte orkar leva och är irriterad på oss alla. Han gör allt i hemmet för att jag varit/är deprimerad jag med.

Han ser ingen framtid och pratar om att allt är en återvändsgränd. Han orkar inte med alla människor omkring sig och vill ha lugn och ro. Det hjälper inte att komma iväg säger han. Allt är tydligen för komplicerat för honom.

Han är en extremt stark person i övrigt och är sån som aldrig ger sig. Men nu orkar han inte.

I dag spelade han upp en sorglig låt och sa "denna låten vill jag har på min begravning. tänk på alla fina minnen då"

Är så maktlös och ledsen! Han vill inte prata. Vad ska jag göra? 

Livrädd när han ska åka till jobbet imorgon.

• Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord
  • Anonym (livrädd)

Jag tror ni missförstått lite. Eller jag var otydlig. För det är JAG som är orolig. Barnen anar inte att han mår så dåligt. Han springer inte runt o säger sånt till barnen men han uttrycker bara att han är trött och vill ha en lugn stund. Det är livat med fyra barn. Till mig har han sagt att han inte ser någon mening. Men som sagt, JAG oroar mig, för jag vet ju det som barnen inte vet. Barnen har det bra! Inte så hysterisk dramatiskt som ni föreställer er. Men inget blir bra om pappa försvinner förstås...

Soc är redan inblandad men tack för all hjälp! Jag tror vi fixar detta.

Nu ska vi äta middag, packa matsäck till skolan, bada och läsa saga.

Uppdaterar om läget imorgon igen.

• Anonym (xxx)
    Anonym (livrädd) skrev 2025-02-03 17:34:21 följande:

Jag tror ni missförstått lite. Eller jag var otydlig. För det är JAG som är orolig. Barnen anar inte att han mår så dåligt. Han springer inte runt o säger sånt till barnen men han uttrycker bara att han är trött och vill ha en lugn stund. Det är livat med fyra barn. Till mig har han sagt att han inte ser någon mening. Men som sagt, JAG oroar mig, för jag vet ju det som barnen inte vet. Barnen har det bra! Inte så hysterisk dramatiskt som ni föreställer er. Men inget blir bra om pappa försvinner förstås...

Vi läser ju det du skriver: 

Han säger högt inför barnen att han inte orkar leva och är irriterad på oss alla.

Barn märker mer än vad man tror.
  • Anonym (Karin)

Hot om självmord ska tas på allvar. Han måste få omedelbar hjälp. 

• Anonym (Sjukhus)

Åk in till psykakuten. Han kan behöva inläggning och få medicinering. Du kan också ringa 112 om du är mycket orolig, så kan dom skicka en ambulans.

• Anonym (Ert)
    Anonym (livrädd) skrev 2025-02-03 17:34:21 följande:

Det är väldigt illa för er båda.Din man är suicidal. Du har varit i sängliggande sedan september och inte borstat tänderna på EN VECKA.
    Både psykakuten och sociala jouren bör kontaktas omgående.
  • Anonya

TS, det är bra att ni pratat och att du ska försöka göra lite mer trots ditt mående och att ni hade sex igår är förstås trevlig. Men, det löser inte situationen! Ni är nere på botten och ni MÅSTE få hjälp! 

Det är också bra att ni äter middag, badar, packar matsäck och läser saga. Men det är bara en del. Du skriver att du varit till stor del sängliggande sedan september, att du inte knutit an till din yngsta  och att du inte orkat borsta tänderna på en vecka. Det är mycket allvarligt tecken och du måste få hjälp (eller mer/bättre hjälp om du redan har hjälp).

Var du deprimerad också innan yngsta föddes eller kan du ha en förlossningsdepression? Eller det kombinerat med tidigare depression eller ångestproblematik?

Att maken köpte stor bil ikväll kan vara ett bra tecken, men det behöver inte vara det. Det är en mycket stor sak att orka ta tag i när man mår väldigt dåligt, å andra sidan klarar han ju också av att jobba. 
    Men, det är möjligt att han han fick kraft helt enkelt för att han bestämt sig för att avsluta sitt liv och det ger honom lugn. Det är vanligt. De anhöriga tror att det är bättre, men det är precis tvärtom. 

Du skrev idag att vi överdriver, att det bara är du som är så orolig, att barnen inte vet om det. Men, du skrev faktiskt att han inför barnen säger att han inte orkar leva. Barn märker och förstår också mycket mer än man ofta tror. Det är alldeles för många barn som har svårt att koncentrera sig i skolan för de är rädda för att en förälder gör sig illa eller tar sitt liv då barnet inte är där och kan hjälpa till och hålla koll på föräldern. 

Barn ska inte ha det så! Du ska inte behöva må som du gör! Att ha fyra barn är kämpigt också med två föräldrar som mår bra. När man mår som ni gör blir det omöjligt. Din man behöver få hjälp innan det är för sent! 

Alla sex personerna i er familj måste få hjälp och fort! Snälla TS, hjälp din man, dina barn och dig själv. 

• Anonym (livrädd)

Jag förstår er men samtidigt har ni inte hela bilden. Om jag skulle ringa 112. Vad ska polisen komma hit o göra? Det är inte så att han är på botten som ni ser det framför er, utan han är på jobbet och han grejar med bilen han köpte. Han pratar om sommarplaner med mig och vad vi ska göra kommande dagar, veckor osv. 

Är det vanligt om man ändå har planer på självmord?

• Anonym (xxx)
    Anonym (livrädd) skrev 2025-02-04 13:47:41 följande:

Jag förstår er men samtidigt har ni inte hela bilden. Om jag skulle ringa 112. Vad ska polisen komma hit o göra? Det är inte så att han är på botten som ni ser det framför er, utan han är på jobbet och han grejar med bilen han köpte. Han pratar om sommarplaner med mig och vad vi ska göra kommande dagar, veckor osv. 

Så varför är du livrädd?
  • Mammaa44

Vad ledsen jag blir av att läsa att ni har det så jobbigt! 

Får du någon hjälp med anknytningen till yngsta barnet? Kan tala om att det bör vara din prio1 just nu, inte om ni har sex eller om din man tittar på porr. 

Som så många andra skriver låter det som att den eventuella insats ni har från socialtjänsten inte är tillräcklig. Vad har ni för insatser i övrigt?

• Anonym (F)
    Anonym (livrädd) skrev 2025-02-04 13:47:41 följande:

Jag jobbar på socialtjänst. Ja, du kan jobba och ändå planera att ta livet av dig. Ytan kan vara hur polerad som helst. Men fakta är att era barn far mycket psykiskt dåligt av hans och ditt mående. Du underdriver allvaret i situationen. Så agera nu och om det är för svårt för dig så ring soc och gör det en anonym anmälan. 
Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord