Okey. Tonåring. Förvisso ett brett spann... 
Fickpengar återkommer i dina inlägg. Det kan nog te sig väldigt olika, i olika familjer. Somliga barn/tonåringar har säkerligen månadspeng/fickpeng. Somliga kanske får det utifrån att det kommer med en del motprestationer (städa sitt rum, hjälpa till hemma etc). Andra kanske bara "får det"... Somliga kanske inte får något alls (!).
Finns ju i sak inget som säger att "underhållsbidraget" skall täcka en ev månadspeng, i sak.
Samma gäller ju även barnbidrag, som sedan omvandlas till studiebidrag vid 16års ålder. Där finns det säkerligen också olika sätt att hantera det på, i olika familjer. Från 16års ålder, studiebidrag, så är det säkerligen många ungdomar som får ta hand om bidraget själva (då kanske månadspengen ryker!). Kanske då också med förmaningar kring vad "studiebidraget" skall gå till för slags "utgifter", vilket kan inkludera diverse klädesplagg exempelvis... somliga ungdomar kanske då får ta ett större ansvar för sina egna "kostnader/utgifter" utifrån att de faktiskt får ta hand om sitt studiebidrag...
Kläder. Mmm, det blir också kanske i viss mån annorlunda när vi pratar "tonåring". Speciellt i jmf med "småbarnsår". Visst kläder slits, det behövs nya. Men det är ju inte direkt jämförbart med när barnen växer och därmed växer ur sina kläder i tid och otid. Tonåren kan ju dock innebära att vips så duger det inte med "en vanlig blå tröja" utan det kanske skall vara en "speciell blå tröja".
I den bästa av världar så kan de separerade föräldrarna komma överens, vad gäller månadspeng, barnbidrag/studiebidrag, klädinköp av lite större dignitet, vad som är rimligt och vad som är orimligt.
Men ibland så kan man inte det...
I min värld, och ja, jag är också s k "umgängesförälder", så skall det underhållsbidrag jag skickar till mitt ex gå till "tak över huvudet", mat och dryck i kylskåp och frys, hygienartiklar som bör finnas i ett hem.
Utöver det så sponsrar jag (direkt) mitt barn med "fickpengar" vid behov, sponsrar med diverse klädinköp, sponsrar (min 50-del, exet får stå för sin del) med en dyrare fritidsaktivitet.
Sen så råkar jag sponsra alla mina "unga vuxna barn" med diverse abonnemang (Spotify, Netflix, Disney+, Tv-Kanaler), även så mitt ex glider med på det... Men det är mest för att ett av mina barn är fortfarande hemmavarande hos mitt ex (mestadels av tiden)... och jag har sett det som "ovärt" att börja rya om det...
Jag gör det för jag kan, för att mitt fokus är mina barn.
Själva underhållsbidraget skiter jag i hur det används, till vad, när. Så länge jag upplever att mitt barn har det bra. Endast en gång (!) har jag behövt tvivla lite, men ändå inte. Då handlade det mer av dålig kommunikation mellan min ungdom och mamman...