• ClumsySmurf

Skolskjutning

ClumsySmurf skrev 2025-02-07 08:25:44 följande:
    Anonym (S) skrev 2025-02-07 07:48:59 följande:

Jag tycker självklart mest synd om alla offer. Jag är också less på all denna snuffefiering av folk med diagnoser. Barn behöver tidigt lära sig ansvar, man kan inte skylla ifrån sig på omgivningen konstant. Gärningsmannens föräldrar har troligen brustit i sitt föräldraskap för länge sen. 

man ska inte skylla skylla på omgivningen man ska skylla på 35 åringens föräldrar
    Anonym (Oj) skrev 2025-02-07 10:17:44 följande:
    Fast man kan inte skylla på föräldrarna i alla evighet. Är man 35 år har man haft ganska lång tid på sig att ta sig ur sitt misslyckande och ta ansvar själv för sitt liv. Man kan inte sitta med en offerkofta hela livet och skylla på föräldrarna. 
    ClumsySmurf skrev 2025-02-07 09:50:02 följande:
    AndreaBD skrev 2025-02-07 08:57:50 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-07 08:25:44 följande:
    man ska inte skylla skylla på omgivningen man ska skylla på 35 åringens föräldrar
    Kanske, men vi vet inte det säkert heller. Jag har sett en del exempel på föräldrar till barn med NPF som gjort allt rätt, men ändå hände det något som ingen kunde förutse. Det händer också att unga vuxna med NPF har klart sig just pga föräldrarna, men så fort de flytta hemifrån så blir det kaos. 
    jag tänkte mer på budskapet
    man ska inte skylla på andra, man ska skylla på föräldrarna som inte lärt en 35 åring att inte skylla på andra
    Anonym (Oj) skrev 2025-02-07 10:20:25 följande:
    Hur vet du att detta stämmer, känner du föräldrarna?
    Jag tycker frågan blir smurfig när du vet att jag sammanfattade Anonym (S)
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-07 16:51:38 följande:
    Är du i den här tråden nu?  Vad hjälper det om det skulle räknas som terrorism? Om han är nån incel och eller paranoid autist - varför skulle vi då vinna på att se honom som en terrorist? 

Om han hade överlevt, ja, då hade han kanske fått längre fängelsestraff. Då skulle jag också fundera på det igen. Men så här? 
    Är du i den här tråden nu?
    Vem?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-07 18:58:27 följande:
    Att kalla en terroristidk händelse för en terroristattack är viktigt eftersom det påverkar hur samhället och myndigheter hanterar och förstår händelsen. Enligt svensk lag definieras terroristbrott som handlingar som syftar bla till att injaga allvarlig fruktan.

Genom att kategorisera en attack som terrorism kan rätt resurser mobiliseras, hotnivån bedömas och åtgärder vidtas för att skydda människor, samhället och demokratin. Dessutom hjälper det till att sätta fokus på de bakomliggande motiven, vilket är avgörande för att förebygga framtida attacker och hantera radikalisering.
    Om man kategorisera en attack som terrorism för sakens skull skiter man ju i de bakomliggande motiven, hur ska det hjälpa att sätta fokus på de bakomliggande motiven och mobilisera rätt resurser?

• ClumsySmurf
    Rataxes skrev 2025-02-07 18:21:16 följande:
    Att Sverigedemokraterna och Miljöpartiet skulle kroka arm i hetsjakten mot jägare och sportskyttar var ju något man inte riktigt såg komma.
    gäller väl halvautomatiska vapen av militär typ, som nyss har blivit lagliga?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 05:07:10 följande:

Terrorism är inte bara en handling, det är även en subjektiv bedömning av samhället/politiker mm.

Titta på Ryssland som anser att personer som har åsikter som inte är i linje med vad makteliten anser vara önskvärt. Dessa personer anses vara terrorister alternativt begå terroristiska handlingar.

Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 16:41:45 följande:
    Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.

Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning. 
    hur lyckas du ens göra en koppling mellan "Ryssland som anser", "makteliten" och diskussionen i tråden, mord i en skola i Sverige?

• ClumsySmurf
    Anonym (man) skrev 2025-02-08 18:19:05 följande:
    Jag förstår det alldeles utmärkt. Han använder Ryssland som exempel för att peka ut att terrorism är ett ord som används på olika sätt, för olika syften, och det finns ingen absolut definition som är given av naturen och totalt oföränderlig. Det är förstås absurt att regimkritiker stämplas som terrorister, men det är ett faktum att det finns en politisk dimension i vad som betraktas som terrorism.
    Är definitionen av terrorism i olika länder i vilket syfte man har definierat det på ett visst sätt relevant när svenskar i Sverige diskuterar om en händelse i Sverige passar in i definitionen av terrorism?

Kansk­e hade inte diskuterat något av det, h*n slängde bara in ett inlägg om regimkritiker i Ryssland som har fel åsikt om makteliten och förstår inte hur det kunde tolkas som det gjorde.
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 16:41:45 följande:
    Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.

Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning. 
    och nu då, vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?

• ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 20:51:49 följande:
    Eftersom det pratas om terrorism i det aktuella fallet så blir det således även intressant att definiera och diskutera begreppet och hur det används.
    vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 22:31:36 följande:
    Varför går du så hårt åt att jag rannsakar begreppet när det används i tråden? Om du inte vill diskutera just det är det väl bara låta bli att kommentera detta? 
    jag har frågat dej två gånger om du vill diskutera definitionen
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-09 00:25:21 följande:
    Om vi går rakt på sak. Vad anser du om detta brott. Är det ett hatbrott? Terrorism? Vansinnesdåd?

Har personen ifråga haft ett syfte att tvinga fram politiska förändringar med extremt våld? Nja, säger jag. Jag tror att det handlar om en person som haft svårt att ta sig an samhället och som var psykiskt sjuk och väldigt frustrerad.
    har det inte kommit någon ny information det senaste dygnet har jag fortfarande inte den blekaste aning om hur det ska kategegoriseras.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-09 00:25:21 följande:
    Om vi går rakt på sak. Vad anser du om detta brott. Är det ett hatbrott? Terrorism? Vansinnesdåd?

Har personen ifråga haft ett syfte att tvinga fram politiska förändringar med extremt våld? Nja, säger jag. Jag tror att det handlar om en person som haft svårt att ta sig an samhället och som var psykiskt sjuk och väldigt frustrerad.
    menar sjuk som i trodde han var förföljd av utomjordingar
    eller som i fullt medveten om vad han gjorde?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-04-25 16:42:38 följande:

Nu i Frankrike. En högerextremist som hyllade Hitler arackerade barn i skola. Han skrev också en högerextrem manifest innan han atackerade. Återigen är han inte terrorist enligt medier. Är inte det märkligt?

jag tycker inte det är särskilt märkligt att han inte blivit kallad terrorist i media, ett dygn efter dådet.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-06-01 15:31:58 följande:

[...]

Men ingenting tyder enligt polis, medier eller statsminister på att Rickard Andersson  hade för avsikt  att döda ett stort antal invandrare. Ty det skulle ju bara kunna tolkas som ett politiskt, rentav ?radikalt? motiv. Och det går ju inte an, i så fall handlar det om terrorism. Och säga vad man vill om den tragiske figuren Rickard Andersson, 35, men man kan inte beskylla honom för att ha varit muslim." 

Jag förstår inte motivet bakom att kvotera in "vet ej" som terrorism, jag kan inte avgöra om ideologiskt/politiskt motiverat eller inte.
Svar på tråden Skolskjutning