Anonym (Givet) skrev 2025-02-10 18:38:08 följande:
Nej, jag använder inte evolutionen som förklaringsmodell.
Jag förklarar orsak och verkan utifrån min åsikt och jag framhåller att min åsikt bl a har stöd i forskningen, bl a då gällande evolutionen (men detta är ett stöd bland många och mycket annat...).
Jag är övertygad att män generellt inte alls har som högsta önskan att para sig och befrukta så många kvinnor som möjligt.
Jag för min del ser inte alls någon logik i att det skulle kunna vara på det sättet.
Jag finner inte heller något stöd i forskningen för det du skriver om, att män generellt skulle ha som högsta önskan att antalsmässigt ligga med så många som möjligt. Inte vare sig i det moderna samhället eller tidigt i evolutionen.
Du skriver att du finner min åsikt märklig, att jag hävdar att männens högsta önskan generellt inte är att ligga med så många som möjligt.
Medan jag tycker det är både märkligt och anmärkningsvärt att du finner denna min åsikt märklig.
Jag kan inte uppfatta det på annat sätt än att du tror, eller åtminstone har en misstanke om, att män har som högsta önskan att antalsmässigt ligga med så många som möjligt? Eller att du tror att så var fallet åtminstone tidigt i evolutionen?
Varför? Vad är bakgrunden?
Är på semester och hinner inte skriva ett utförligt svar, men du skriver om att kvinnors högsta önskan är att skaffa barn och motiverar det med evolutionen. Om det handlar om mänsklighetens fortlevnad borde väl mannens högsta önskan då vara att föröka sig med så många kvinnor som möjligt.
och nej, du tolkar mig fel.