Inlägg från: Anonym (Trugghet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trugghet)

Trygga länder?

Vilket land i världen är mest tryggt numer att bo i som född blond och lång svenska? 

• Svar på tråden Trygga länder?
  • Anonym (Trugghet)

Ok så Skandinavien. Är det dyrare att bo i Finland?

• Anonym (Trugghet)
    Anonym (M) skrev 2025-02-05 10:14:44 följande:
    Sverige

Sverige har mycket våld, omöjligt att finna bra jobb trots svenska. 

Dåliga löner. Aldersdiskriminering. 

• Anonym (Trugghet)
    Anonym (Emma) skrev 2025-02-05 11:52:10 följande:
    Sverige och Finland skiljer sig inte fasligt mycket i trygghetssystem. Man kan välja bo på svenskspråkigt ställe som t.ex Wasa. Jag flyttade till värre ställe som är helt skilt från Norden. Lätt att ta sig över när man saknar Sverige, om man vill flytta d.v.s. 

Med det sagt måste man börja bygga upp socialt nätverk igen. Fast det får man även vid flytt inom Sverige. Om jag skulle flytta någonstans förutom Sverige skulle jag välja Norden utan tvekan.

Jag saknar Sverige fasligt mycket, men om jag skulle göra om flytten skulle det bli inom Norden. Man känner sig mest hemma där man har liknande klimat och samhällsstruktur.
    I vilket land bor du? 
  • Anonym (Trugghet)
    Xenia skrev 2025-02-05 15:19:37 följande:

TS, är de här planerna på att flytta utomlands seriösa eller startar du bara trådar på kul?

Är du arbetslös är det bättra att flytta i Sverige. Eller utbilda dig till ett annat yrke där det är större efterfrågan på arbetskraft.

Vilka yrken är det brist på med korta utbildningar? :)
  • Anonym (Trugghet)
    Xenia skrev 2025-02-05 17:02:32 följande:
    Ja, alla de som klagar på "svensk byråkrati", de vet inte alls hur det är i andra länder. Hur tror ni den tyska el kinesiska byråkratin är t ex?
    Hur är byråkratin i Schweiz?
  • Anonym (Trugghet)
    Anonym (Anonym Lux) skrev 2025-02-05 20:30:04 följande:

Luxemburg!

Här är det väldigt säkert. Inte mycket brott. Lugnt på gränsen till tråkigt. 

Sen är arbetsmarknaden rätt annorlunda från Sverige. Man tjänar visserligen bra men får vara beredd på att det är tuff konkurrens med en väldigt kvalificerad arbetsstyrka. De flesta har som jag många år av internationell universitetsutbildning i bagaget och har huvudet på skaft. Man får räkna med en del övertid och ett bitvis tufft arbetsklimat. Det är även lättare att oprovocerat få sparken. Å andra sidan åtnjuter man en hel del välfärdinsatser då den luxemburgska staten har rätt mycket pengar att strö omkring sig. Tycker själv om att bo här. Väldigt internationellt och en hel del svenskar faktiskt.

Tråkigt och välbärgat land skulle jag kalla det!

Som Schweiz ungefär? 
  • Anonym (Trugghet)
    Anonym (Anonym Lux) skrev 2025-02-05 20:30:04 följande:

Luxemburg!

Här är det väldigt säkert. Inte mycket brott. Lugnt på gränsen till tråkigt. 

Sen är arbetsmarknaden rätt annorlunda från Sverige. Man tjänar visserligen bra men får vara beredd på att det är tuff konkurrens med en väldigt kvalificerad arbetsstyrka. De flesta har som jag många år av internationell universitetsutbildning i bagaget och har huvudet på skaft. Man får räkna med en del övertid och ett bitvis tufft arbetsklimat. Det är även lättare att oprovocerat få sparken. Å andra sidan åtnjuter man en hel del välfärdinsatser då den luxemburgska staten har rätt mycket pengar att strö omkring sig. Tycker själv om att bo här. Väldigt internationellt och en hel del svenskar faktiskt.

Tråkigt och välbärgat land skulle jag kalla det!

Hur hamnade du i Luxemburg? Jobbar du? Hemmafru?

Är det likheter med Schweiz? 
Svar på tråden Trygga länder?