Sambo gör ingenting i hushållet
Förstår ni har det tufft. Är en stor omställning med barn. Förmodligen har din sambo inte anpassat sig ännu. Hur gammalt är barnet?
Har själv haft det liknande. Väldigt osäker om alla män går att pressa på föräldrarollen, vissa måste nog mogna in i den med tiden. För barnens bästa blev det att jag tog allt ansvar. Kan inte låta mina barn leva i ett kaos bara för att pappan ska "lära" sig ta ansvar. Men då har jag inte tid att vara en arbetarklasskvinna som ska betala hälften heller förklarade jag, så skulle jag sköta hemmet och barn heltid hade jag som motkrav på min man att giftermål och han står för exakt ALLA utgifter. Hemmet ska vara hemtrevligt då jag och barnen spenderar så mycket tid i hemmet med. I början tyckte han såklart att jag både skulle göra allt hemma och betala hälften men då blev det bättre för mig bo ensam. Både giftermål och stå för hela ekonomiska biten tog emot för honom först. Det bekvämaste för honom hade ju varit att vi var sambos, jag betalade hälften och gjorde mest hemma.
Iallafall som vi har nu idag visade sig vara en jättebra lösning som verkligen passade oss, barnen mår jättebra och det smittar av sig på oss vuxna. Mannen börjat umgås mer med barnen ju äldre de blir och trivs riktigt bra ihop med barnen.
Så mitt tips att fundera vad som hade kunnat passa er bäst och lägg fram förslag. Tror flesta män är ok med att bidra ekonomiskt om de inte känner de kan bidra på annat sätt. Samhällets normer att alla ska byta lika många blöjor mm kanske inte passar alla, så fundera vad som passer just er familj.