Anonym (Evelina) skrev 2025-02-08 12:39:05 följande:
Oj vilka påhopp det blev. Ser ner på min man? Kan vara tydlig med att jag inte ser ner på honom alls. Han bidrar lika mycket till hushållet men ekonomiskt vilket inte jag gör, jag bidrar genom att sköta barn/hemmet. Vi har en jämställd relation men fördelat "arbetssysslorna" som det passar oss för att kunna njuta av familjelivet ihop.
Kan tillägga att mina barn bara är nästa generation som växer upp med att "pappa betalar" eller hur man vill betona det. Jag själv är uppvuxen så. Det är ju inte så att pappan aldrig är hemma, han har ju ledigt och semester som alla andra som arbetar. Pappan och barnen får ju tid ihop. Som barn ville jag hellre att min pappa skulle leka med mig istället för att städa när han kom hem, hade han utfört hushållssysslor när han kom från jobbet tror jag inte det hade varit mer positivt för mig som barn att titta på när pappa dammsuger. Ja pojkar blir nog i regel mycket som sin pappa, det kan jag hålla med om. Jag ser det tyvärr inte som något negativt. Jag har två bröder som är otroligt driftiga och de har nog tagit efter sin far mycket.
Menar du att kvinnor inte klarar av att sköta barn för då blir det mähän? Ja då är väl jag som går hemma ett stort mähä och mina två bröder med det, vi har ju sett vår mor sköta hemmet

men då får det väl vara så då.
Kan informera om att utanför sveriges gränser är det betraktat som ett relativt normalt familjeliv som vi valt att leva. En majoritet familjer har en arbetande pappa och en mamma som sköter hemmet och jag tror de flesta som växer upp så blir normalt fungerande vuxna. Jag studerade efter skolan och därefter jobbade som vilken svensk kvinna som helst innan jag skaffade barn. Men för min del hade det varit ett mer stressat liv att återgå till jobb efter jag fått barn.
Jag menar att dina söner riskerar att bli mähän eftersom de har sitt mähä till far som närmsta manliga förebild. De, och eventuella döttrar, får bilden av män som inkompetenta lekfarbröder. Och du har ju förmodligen valt detta mähä till karl eftersom han liknar din pappa. Och risken är stor att dina eventuella döttrar gör likadant.
Jag kan inte förstå hur man kan önska sina döttrar och söner ett så begränsat liv.
Och ja, att tro att din man inte klarar att lära sig sköta barn och hem är att se ner på honom. Han är nedgraderad till en inkompetent pengamaskin.
Den allvarligaste konsekvensen av att leva som ni (jag pratar generellt nu) är kvinnors begränsade ekonomiska frihet, vilket i många fall leder till att kvinnor inte alltför sällan lever kvar i dåliga, ibland rent skadliga, äktenskap eftersom de inte har råd att skilja sig.