• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Anonym (O) skrev 2025-02-10 00:33:58 följande:
    Okej. Jaha var det bara hjälp att påminna så var det inte lika illa som jag trodde iaf.
    Tycker ändå att han borde kunna påminna barnen själv, om de nu ville ge något.
    Du tyckte det var konstigt att jag visste att hon fyllde år, det var det jag besvarade - han sa det. Han ansåg att jag "skulle se till att se gjorde det", det är mer än att bara nämna det. Oavsett så är det inte mitt ansvar och han får skylla sig själv att det inte fixats tidigare.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Tristattityd) skrev 2025-02-16 16:00:32 följande:

Tja, det verkar ju som att de flesta är eniga om att det är pappans uppgift att sköta presentinhandling och -inköp till sin tjej, vilket jag håller med om.

Har dock alltid svårt att förstå denna sortens TS, med taggarna utåt generellt och som svarar surt och defensivt på alla inlägg, som om hela världen är emot henne. Svarar inte ens på alla de som håller med

Jag har inga taggar. Inte heller är jag sur eller defensiv. Jag svarar på det jag känner att jag har något att tillägga eller kommentera, svara på allt känns överdrivet. Folk kan ju ändå läsa mina svar även om jag inte riktar det till dem specifikt.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-10 14:32:55 följande:
    För att hon är deras pappas partner? Styvmamma som koncept känner du nog till?

Du verkar vara bitter?

De bor inte ihop och enligt mina barn är de INTE familj. 

Inte det minsta bitter.

• Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-10 15:56:12 följande:
    Ja, de har nog lärt sig vad de ska säga om pappans nya partner inflör dig...

Du låter sannerligen bitter, och är väldigt snabb på att påpeka att denna person minsann inte är familj.

Finns forskning som pekar på att barn som har en vidare förståelse för begreppet "familj" är lyckligare. Kan vara värt att tänka på, att du inte färgar dina barns syn här pga svartsjuka. Barn får OFTA för sig att de måste tycka illa om - eller iaf låtssas tycka illa om - en förälders nya, inför den andra föräldern. Förstå vad hemskt, egentligen!

En bra förälder lär barnen att en till vuxen i livet som man kan luta sig mot och lära sig saker utav kan vara en superbra sak!

Vad är förresten syftet med ditt inlägg? Ditt ex bad dig om en sak, du vägrade göra honom den tjänsten med flit  - utan att du verkar tycka att barnen kunde ha känt sig som bättre människor om de hade fått en påminnelse och kunnat uppvakta en annan människa på bättre sätt. Jag antar att du inte sa åt ditt ex att "nej, jag tänker minsann inte hjälpa dig!" utan det fick han bara märka av senare, så barnen hamnade i kläm när han undrade hur de tänkt uppmärksamma "Gretas" födelsedag? 

Jag vet itne jag... Jag får inte direkt bra vibbar från dina inlägg. Kan vara värt att fundera på hur du aktivt kan stödja dina barn och GARANTERAT inte umgängessabotera eller liknande... Jag menar, min kompis (som jag tycker sköter detta galant) ser definitivt till att barnen uppmärksammar både pappa, pappans nya och pappans förälders födelsedagar. Hjälper dem komma ihåg, har hjälpt till att köpa kort och en liten blomma vid ett tillfälle. Uppmuntrat teckningar och sånt. Det räcker inte med att "nå, jag pratar itne illa om xxx i närheten av barnen" i min mening. Inte om man på riktigt vill sätta barnens välbefinnande först!
    Herregud vilket projicerande. Barnen tycker hon är okej för det mesta, men familj är hon inte. Jag hoppades innerligt att hon skulle vara en bra människa för att kompensera för deras idiot till pappa.

Pappan har varit en vidrig människa mot mig i hur många år som helst, svartsjuk är det sista jag är. Om något tycker jag synd om hans nya.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:39:06 följande:
    Ingen som har sagt att det är TS ansvar. Pappan borde skött det bättre absolut.

Men mamman blev ställd inför ett VAL - göra situationen bättre, eller sämre, för barnen. Och jag anser att hon kunde ha hanterat det bättre. Vi ställs alla inför liknande val. "Be the bigger man", som man säger. Alternativt, agera efter vad som är bäst för barnen. Sätt bitterheten åt sidan, för deras skull.

Som sagt, hade jag trott att pappan var här inne och läste, så skulle jag gett en gänga till honom. men det är bara TS som vi kan tala med här - och hon bör inte få applåder om hon ignorerade ett meddelande från sitt ex, och skickade iväg barnen till en obehaglig stund, med vett och vilja. 
    Han kunde ha RINGT barnen SJÄLV. Samtliga har telefoner.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-17 14:11:25 följande:
    Enligt vad jag läst så påminde han dem också via just telefonerna, men han trodde itne det var tillräckligt pga diverse diagnoser - att face-to-face påminnelse var nödvändigt.
    Nej det gjorde han inte och barnen hade inget som helst intresse att spendera sina pengar på henne. Den yngsta slängde ihop ett kort precis innan för att hon kände sig tvungen, de andra gjorde inget.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2025-03-17 14:12:30 följande:

Vem skulle betala presenterna?

Barnen själva, vilket indirekt blir jag eftersom det är jag som står för deras veckopeng.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-17 14:17:52 följande:
    Du skriver det själv, i din trådstart. "Han säger att han påminde ocks"
    På hans vecka ja. Men han såg inte till att det blev gjort.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2025-03-17 16:34:16 följande:
    Varför ger inte han veckopeng?
    Hur tänker han att de ska köpa present om han inte sponsrar?
    Han ska egentligen stå för två av barnens veckopeng, men han säger först att de ska göra massa saker för att få det, och när de gjort det ger han dem inte ändå. Jag har fått ta över massor av utgifter för barnen för att han håller på så. Barnen ska inte bli lidande på grund av honom. Han vägrade tex fylla på ena tonåringens mobil med annat än comviqs lägsta en gång i månaden, så hon kunde inte höra av sig när hon var iväg efter det tagit slut.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:16:13 följande:
    Man måste göra analyser baserat på den information man har, oavsett hur bekränsad den är. 

Vad är det som du har svårt att förstå? Att folk måste FÖRSÖKA tänka på vilka konsekvenser som KAN komma av ens agerande? INNAN man agerar?

Detta är helt främmande för dig? Du brukar tuta och köra på, utan att ens försöka resonera kring hur andra människor kan komma att påverkas?
    Trist för dig i så fall. Och alla i din närhet.

Jag måste nu andas djupt och helt enkelt tänka att jag är inne på FL där folk vill tjafsa emot, istället för att förstå.

Sen, vem ger mig mandat att bestämma hur skilmässoföräldrar bör agera? Skämtar du? Jag trodde ärligt talat att det var en erkänd sanning att man inte ska blanda in barnen i vuxnas konflikter? Om du inte tycker att just jag har mandatet, då kan jag ju tipsa dig om lite böcker eller artiklar att läsa, skrivet av barnpsykologer? Vill du ha tips? Jag gissar att jag behöver max tre minuter för att goggla fram dessa rekommendationer - som sagt, jag tror de flesta av oss känner till dessa budord, t.ex. "Använd inte barn som budbärare mellan dig och ditt ex". 

Här har du en länk: Vårdnadstvist om barn råd från psykolog och jurist
    J
    ag fick ca 134 TUSEN resultat när jag googlade "Använd inte barn som budbärare".

Men vem är jag att påstå sådana HELT GALNA IDEER! Om att skydda barn...
    Jag har aldrig blandat in barnen i våra konflikter, han däremot gör det hela tiden. Han snackar konstant skit om mig inför barnen och hittar på massa saker som inte är sant. Säger barnen emot blir han arg på dem för att de "lägger sig i".
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:30:41 följande:
    Man kan blanda in barn i konflikter på olika sätt.

T.ex. genom att inte ta samtal med pappan "offline", utan skicka barnen till honom, så barnen måste förmedla meddelandet och på så sätt hamnar mitt i stormen. 

Men det här har jag redan försökt förklara...

Du tycker pappan gör fel. Så om barnen blir lidande så kan de skylla på pappa... Pappa är dum, som aldrig borde ha frågat mamma. Visst!  

Men var försiktig. Om barnen växer upp och tänker att du kunde ha skyddat dem bättre men valde att itne göra det, vad ska du göra då? Tidsmaskiner existerar inte. 

Jag hoppas att du  i framtiden tänker "jag vill itne göra det här för mitt ex - men tjänar mitt barn på det?" (vad det nu gäller)

(och notera - i det här fallet var svaret inte att "rätt" sak att göra var att påminna eller fixa presenter. Oh nej. Men rätt sak att göra var att ta "fajten" med pappan och informera honom om att du INTE tänkte hjälpa barnen. För då skulle han vara beredd på det, och dessutom att chansen att steppa upp själv, innan dagen D så att säga.)

I know. Du tycker att han borde "fatta själv". Sure. Men nu har du skaffat barn med ett stolpskott. Och du kommer behöva säga saker till honom som han borde ha fattat själv! Men det är alltid bättre att DU säger de sakerna till honom - så barnen iaf slipper. 
    Du tror dig veta väldigt mycket, när du i själva verket inte har en aning om hur vårt liv ser ut.
  • Anonym (Mamma)

Ärligt talat är barnen så vana vid hans humör och attityd att de bara rycker på axlarna åt det. De tycker han är skitfånig och barnslig i sitt sätt att resonera.

• Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:46:29 följande:
    Eller: se på saken såhär: NÅGON måste ju ta första steget mot bättre sammarbete! Varför INTE TS?

(Plus det jag sa innan - bara för att pappan gör ett dåligt jobb, är ingen ursäkt till att mamman gör detsamma)
    Herregud, lugna ner dig karl.

Jag är en bra mamma och jag gör så jäkla mycket för att få till ett bra samarbete, men han gör motsatsen.

Hade jag trott att det var någon fara för barnen hade jag såklart sagt till, men jag ville faktiskt inte förvarna honom. Jag är less på att lösa presenter åt honom, han hade gärna fått se dum ut inför henne för min del, istället för att ge sken av att han minsann fixat det.

Barnen sket som sagt totalt i hans reaktion och tyckte bara han var fånig, så du kan sluta överdriva så fruktansvärt.
  • Anonym (Mamma)

Herregud, ge mig styrka. Nu är han arg IGEN, över att jag inte såg till att de fixade presenter till HANS födelsedag heller 🤦?♀️ han vill inte ha hemgjorda presenter, han vill att de ska köpa något. Igen - för pengarna de får av mig.

• Anonym (Mamma)
    Hellishen skrev 2025-03-27 20:54:46 följande:

Fixade han presenter från barnen till dig när du fyllde år?

Och hur gamla är de där barnen?

Definitivt inte.

9-15.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-03-27 21:01:43 följande:
    Då hade han ge de pengar och påminna om att köpa present till honom. Däremot kan du påminna de om att pappa fyller år. 

Men en fråga, varför var se inget du kunde hjälpa de med?

Personligen så betalar jag gärna presenter till barnens pappor, men vi har en bra relation. 
    Det visste de redan, de ville inte köpa något och han ville ju inte ha någon hemgjort.
Svar på tråden Presenter till exets nya?