Inlägg från: Anonym (Bert-Erik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bert-Erik)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Bra att ni vågar prata om så torra och känsliga saker som pengar, innan ni gifter er.

Vi träffades mitt i livet och hade olika ekonomi. Vi har äktenskapsförord som innebär att hennes pengar är hennes och mina är mina. Vi har skrivit testamenten som innebär att vi vill att den kvarlevande ska få sitta i orubbat bo, att vi ärver varandra fullt ut (utom den procenten som barnen har rätt kräva ut om de vill).

Vi har ett gemensamt konto för alla utgifter för boende, sommarstuga, mat, semestrar, möbler mm. Sen har var och en ett eget konto. Så jag kan slösa om jag vill, hon kan köpa saker som jag tycker är onödiga, vi lägger oss inte i varandras affärer.

Vi har särkullsbarn och vill inte att de ska bråka om pengarna om vi dör, därför har vi försökt hålla ordning på vad som är hennes och mitt.

Klokt att gifta sig, då ordnas allt juridiskt automatiskt. Om man är sambo måste man kolla noga vad som gäller om faderskap, ägande, arv med mera. Ett papper eller många papper.

• Anonym (Bert-Erik)
    Just Precis skrev 2025-02-13 20:55:59 följande:

Gemensam ekonomi och delar på allt, jobbonusar, arv, etc. Ibland kan den som ?på pappret? fått pengarna få en liten extra slant att lyxa för, det har vi båda tyckt känts rimligt/rättvist på något sätt.

Är gifta och har alltid velat utgå ifrån att det alltid kommer att vara vi. Förstår förstås att det inte alltid blir så, men kan/vill inte leva på annat sätt än att utgå ifrån det.

Vi vill ha gemensamt liv, gemensam levnadsstandard, gemensam ?frihet? i den mån det är aktuell. 

Jag gillar att vi har egna pengar, och så en pott gemensamma pengar. I ett tidigare äktenskap låg allt i samma hög, och då bevakade vi ibland vad den andra gjorde med pengarna.

Men ni kanske är så generösa att du eller hon aldrig har synpunkter på vad den andra slösat pengar på...?
  • Anonym (Bert-Erik)

Vi har särkullsbarn. Då känns det viktigt att ha ordning på grejerna. Om en av oss dör har den partens barn rätt att ta ut sin del av arvet, laglotten.

Om vi skulle skilja oss är det nog också lugnast om det är klart vem som äger vad, så att det inte blir onödiga bråk om sånt.

Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?