Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Nu är jag separerad sedan 1,5 år men i min 20+ år långa relation innan så hade vi gemensam från dag 1. Tyvärr kände jag de sista åren att exet utnyttjade det till att kontrollera mig då vi inte fördelade fickpengar etc utan hade ett gemensamt kreditkonto med två kort (kopplat till att få poäng till flygresor) och jag undvek att använda det då mina inköp ofta ifrågasattes.

Nu är jag snart 50 och kommer aldrig att ha gemensam ekonomi med någon igen. Skulle jag mot all förmodan bli sambo igen efter att barnen gått ut gymnasiet så är det procentuell fördelning som gäller om vi inte tjänar väldigt lika. 

Är särbo nu och då betalar han ibland när vi handlar och jag ibland, samma sak om vi går ut och äter. Orkar inte hålla på att dela lika och swisha fram och tillbaka. Ibland har han bett mig köpa med något till något av hans barn, då har han inte behövt swisha efteråt heller eftersom vi oftast är hos honom och han har handlat mat innan jag kommer plus att det handlar om småsummor. 

Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?