Inlägg från: Anonym (Dricker inte kaffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dricker inte kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Jag dricker inte kaffe. Jag har  även haft pulverkaffe odrucket så pass länge att det blivit dåligt. Nu, nära jag flyttade ifrån exet så köpte jag mig en liten kapselmaskin just för att ha de få tillfällen då jag har gäster men hade inte kapselmaskinerna funnits så hade det sannolikt inte funnits kaffe alls i mitt hem. Varför ska jag lägga pengar på något som inte kommer att användas?

Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-11 20:28:35 följande:
    Fortfarande: Serveras de sakerna gratis på i princip alla landets arbetsplatser och säljs på alla restauranger som en del av vår kultur?

Hur är ditt exempel relevant? Förstår du varför det inte är det eller missade du grundskolan också?

Är ni verkligen så här dåliga på logik och vad som är jämförbart och inte, hur fan
    överlever ni ens i verkligheten undrar man?
    Är mitt hem en arbetsplats eller en restaurang? Eller är det en plats där jag bor och har rätt att bestämma vad som finns och bjuds på? 

Vilka andra saker anser du att jag ska lägga pengar på trots att det inte är något jag själv använder/äter/dricker bara för att det är den "sociala normen"?

I min ungdom (högskolestuderande) hade jag aldrig problem med att det inte fanns kaffe hos mig, mina vänner kom ändå eftersom de ville umgås med MIG, inte med mitt kaffe som inte fanns. 
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-12 07:37:29 följande:
    När alla var unga och fräscha var givetvis inte kaffevanorna rotade på samma sätt, men i takt med att livet rinner iväg blir det en stark vana och ett socialt smörjmedel. Hur kan man inte vara medveten om detta?

Det går fort att vänja sig vid koffein (och det går också rimligt fort att vänja sig av med det om man vill öka sin känslighet), men nu är det så att väldigt många är vana att få en dos kaffe vid några tillfällen på dagen, och livet blir helt enkelt inte bra utan det.

Så varför vill man då att ens gäster ska sitta som på nålar och må dåligt när de kunde må bra och få en kopp gott kaffe efter maten eller till kakorna?

Det är bara konstigt och ogästvänligt.
    Jag kan inte hantera koffein personligen och jag har ett liv med barn och mycket aktiviteter så antalet gånger jag har gäster är rätt litet. Om inte kapselmaskinerna funnits så hade inte jag haft kaffe hemma. Punkt. Jag har haft pulverkaffe som blivit dåligt. 

Jo, kaffedrickande bland studenter var rätt utbrett eftersom det var det många gick runt på i tentaperioder. Numera är det väl energidryck men det fanns inte då. 
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:39:26 följande:

Alltså dessa svar i den här tråden. Hur kan det vara för mycket begärt att ha EN produkt (kaffe i detta fall) hemma för att sina gäster ska trivas? Varför vill man inte detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan vara en så stor uppoffring. Nej det går inte att jämföra med pepsi max och annan skit. Kaffe är en social grej, inte bara en simpel dryck? Helt sjuka svar i tråden.

Varför ska jag ha något hemma som hinner bli dåligt? 

Malt kaffe:

"Ett öppnat palet kaffe bör konsumeras inom 10 dagar"
    www.arvidnordquist.se/smaka/utforska/svar-pa-fem-vanliga-fragor-om-kaffe-och-koffein/

Snabbkaffe:
    "Smakar bäst inom 4-6v efter att påsen öppnats"
    www.dabas.com/productsheet/07613035488601
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:54:43 följande:
    Kräver vet jag inte om jag gör, men jag ifrågasatte däremot ganska kraftigt.
    Och DET om något är helt sjukt, att ifrågasätta vad folk har hemma eller inte. 
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe