• Zozoi

BIM Mars 2025

Stort grattis till alla plus & massa kärlek till er som fortfarande kämpar 🙏

Själv hade jag BIM igår men fortfarande ingen mens, min kropp spelar väl mig ett spratt kanske. Vet inte längre och jag är så trött på att bli besviken månad efter månad, känns som att min kropp inte vill samarbeta längre. Jag känner mig bara så slut, både fysiskt och psykiskt.

• Zozoi
    nov91 skrev 2025-03-15 12:00:05 följande:

Förstår dig verkligen i känslan, min kropp spelar mig ett spratt också känns det som. Har alltid haft regelbunden mens och inga större symptom innan mens mer än mensvärk. Sen jag & sambon började försöka har mensen vart sen varje månad, känner olika symptom varje månad och inget plus! Var sjukt sken gravid förra månaden. 

Även nu känner jag symptom jag inte känner igen men är övertygad om att det är inte är något denna månad heller. 

Hoppas att din uteblivna mens är ett litet plus & grattis till alla andra som plussat ❤️

Fan vad tufft det är ibland detta, det tär verkligen på psyket tycker jag. Man slängs hela tiden mellan hopp och förtvivlan, det tar massvis med energi 😩

När har du BIM? Håller tummarna för dig med ❤️
  • Zozoi
    nov91 skrev 2025-03-15 16:22:22 följande:
    Ja det gör det verkligen. Att man går och känner efter konstant och att inte veta förens man vet, sjukt krävande! Som du säger, att pendla mellan hopp och ledsamhet hela tiden, inte konstigt man blir trött 🌷 

21/3 har jag. Skall du ta test snart? ❤️
    Jag kanske hade senare ägglossning än jag trott, jag tempar ju inte så jag vet inte 100% när eller om den skett.

Jag tänker att jag väntar till måndag eller något och om inte mensen dykt upp då så tar jag ett nytt test. Jag testade negativt med testa-tidigt i typ tisdags eller när det var, minns inte 😂

Kommer du kunna hålla dig till bim tror du eller kommer du testa tidigare? 😊❤️
  • Zozoi
    zebrans skrev 2025-03-17 06:24:43 följande:

Dagens test
    Stort grattis ❤️
  • Zozoi

Idag varit i kontakt med privat gynhälsa för eventuellt second opinion. Vi var på utredning i höstas vilket inte enligt fertilitetsläkaren visade något större oroande enligt honom pågrund av att vi har ett gemensamt barn sedan innan och blivit gravida på naturlig väg.

Hade ett högt AMH-värde över 20 och lågt LH vid provtagning. Vilket han inte visade någon större oro för. 
    Men mina cykler är jätte ojämna, ena månaden ligger den på 33 dagar och andra månader ligger den på 45 dagar liksom? Jag börjar tvivla på om jag ens har ägglossning.

Har i princip aldrig lyckats få fullt utslag på lh-testerna.
    Någon som känner igen sig? Funderar på eventuell PCO/PCOS. 

• Zozoi
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-19 10:42:05 följande:

Testa om du får till att tempa, då får du svar på om du har ägglossning. Jag fick aldrig fullt utslag på rfsu men får på e@h. 

Hur gammal är du? 

Jag funderar på om jag har pcos efter första barnet eller om det bara är obalans nu när cykeln kommit tillbaka.

För mig blir det otroligt svårt att tempa då jag sover rätt dåligt med en del uppvak & dessutom jobbar natt. Så mina tider med sömnen är ju oregelbundna.

Funderar på att eventuellt gå och ta ett möte för second opinion och se om jag kan få Letrozol utskrivet för att stimulera fram en ägglossning. Kommer ju få stå för hela kostnaden själv för besöken och ultraljud men det är väl kanske värt det. Vi har försökt med syskon i minst 1,5 år nu.

Jag fyllde precis 30 🤗
  • Zozoi
    zebrans skrev 2025-03-19 10:48:17 följande:

Började blöda precis? 😭

Vad tråkigt att höra 😭💔
  • Zozoi
    zebrans skrev 2025-03-19 10:54:50 följande:
    Blödde första graviditeten också, men hoppet lämnade en lite nu 😪
    Om du gjorde det första graviditeten så kanske det ändå inte behöver betyda något dåligt då.

Håller tummarna 🙏
  • Zozoi
    Anonym (Nervös92) skrev 2025-03-19 11:23:52 följande:

Hej på er alla ❤️ 

Jag är så glad att jag emellanåt kan gå in här och se att det inte bara är jag som går igenom denna Berg- och dalbana det är att skaffa barn. Jag tycker det är svårt att fokusera på jobbet mitt i allt förhoppning och sorg. 

Jag är inne på andra omgången Letrozol pga att min ägglossning verkar vara svag. Jag har BIM på söndag och har haft molande värk i livmodern i 2 dagar. Hade liknande när jag blev gravid i december men det slutade i missfall. Dock har jag typ haft samma inför mens så det är sjukt svårt att veta.

Jag hade tänkt skita i att testa mig förrän BIM men nu vid 10 tiden fick jag panik och bara tog en sticka. Så himla dumt för jag har redan kissat typ 4 gånger på morgonen? Tycker mig se ett supersvagt streck, skugga. Bifogar bilden. Det kanske bara är inbillning för att jag så gärna vill. 

Grattis till er som blivit gravida och heja er andra som kämpar. Ni är inte ensamma! 

Jag tycker också att jag ser något svagt där!
    Vad spännande, lycka till ❤️

• Zozoi
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-19 11:41:35 följande:

Förstår ☺️ är ditt värde i pmol eller ng? 

Jag vill helst undvika letrozol, för jag vill inte ha tvillingar 🙈 Och bor en och en halvtimme från klinik som skulle hjälpa till med ultraljud. Jag tänkte börja med att eventuellt ta blodprov för totalt testosteron/shbg. 

Var nyss hos läkare som frågade mig om jag hade några tecken och det har jag ju egentligen inte förutom att cykeln kan dra iväg till 40-45 dagar ibland och får finnar i perioder. Annars har jag ingen övervikt och amh åt det lägre hållet. Dock många äggblåsor vid ultraljud på min äggstock (har bara en, vilket jag funderar på är orsaken till lägre amh). 

Ursäkta min okunskap men vad står pmol eller ng för? Vet inte vad jag ska svara på det 🙈

Men om jag förstått det rätt så är väl risken för flerbördsgraviditet rätt liten med tablettstimulering? 😬 Jag vill ju helst inte heller ha fler än 1 bebis. 
    Mina cykler drar ju också iväg till 40-45 dagar. Jag är just nu på cykel dag 39 liksom. Det är inte normalt.
    Innan jag fick mitt första barn så var min mens verkligen som en klocka. Jag hade ALLTID 28-29 dagars cyklar. 
  • Zozoi
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-19 14:56:23 följande:

Ditt amh värde är antingen i pmol eller ng/ml. jag hade när jag testade i februari 1.3 ng/ ml.

Jag hade bara enstaka långa cykler innan vårt barn men nu när cykeln kom tillbaka är de längre. 

Som jag förstått så tar man letrozol i början av cykeln och sen gör ultraljud för att kontrollera att man bara har en follikel som leder. 

Har du testat inositol så länge? 

Jag gick in och kollade på provsvaren nu och mitt värde var 20.6 pmol/L och vad jag förstod det som på fertilitetsläkaren är det ett högt värde?

Ja precis, först stimulera och sen följs det upp av ultraljud. Hade varit skönt att få hjälp på traven då det tagit sån lång tid nu och fortfarande inte plussat 😩

Jag ska börja köra med inositol frånochmed idag, får hem det på posten idag!

• Zozoi
    Anonym (Eli) skrev 2025-03-19 15:10:53 följande:

Jag ryckte av plåstret och fick äntligen det efterlängtade 🥹 

Stort lycka till allihop! ♥️
    Grattis 🙏❤️
  • Zozoi
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-19 15:19:23 följande:

Men då har du typ 2.9 ng, vilket är normal högt. Han mena kanske att det var tillräckligt högt för att inte behöva oroa sig. 

Men absolut är det värt att leta efter en läkare som VILL hjälpa 🥰 

Jag hoppas det ska hjälpa mig också , men varit på det i 30 dagar nu. 

Varför mäts det på olika sätt? Känns så krångligt när det är ett och samma värde man ska räkna ut. Det längst till vänster i tabellen, är det värdena för när resultatet kommer i pmol/L? 

Isåfall är det ju inte märkbart högt värde jag har. Däremot oroar mitt LH värde, vilket indikerar att jag inte uppnår/har svag ägglossning. 

Hoppas inositol ska göra underverk nu och att man snart får sitt efterlängtade plus ❤️

• Zozoi
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-19 15:40:46 följande:
    Hela tabellen är för ng. Längst till vänster åldersspannen ☺️
    Hur beräknade du om mitt värde då? 😊
  • Zozoi

Idag kom min mens på cykel dag 40, en diff på 7 dagar från förra månaden. Då kom den på cykel dag 33.
    Känner mig så ledsen och undrar varför min kropp inte vill samarbeta längre? 😢

Svar på tråden BIM Mars 2025