• Anonym (?)

Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?

Dotter - eget rum på annan våning vid innan ett års ålder.
    Son - eget rum  vid samma ålder (avslutad amning på båda)
    Inget spring på nätterna men de vaknade ju typ när solen gick upp vilket var lite jobbigt.....
    Tror att föräldrar har svårare att klippa navelsträngen .....

• Anonym (?)
    Anonym (Y) skrev 2025-02-13 21:50:50 följande:
    Nä instämmer det där om att klippa navelsträngen. Jag har inga problem med det alls. Sonen är nu tonåring och väldigt mogen och självständig. Jag får vara glad om jag ser honom alls....
    Tror jag läste i tråden tidigare ...
    Vid 5 års ålder sover man själv i eget rum, borstar sina tänder och torkar sin egen röv sedan ett par år tillbaka.
    Läste jag rätt eller fel om det var någon som hade en 11-åring i sängen?
    Inte ens ok vid "speciella" behov kan jag tycka. Lär barnet att klara sig själv istället. Det tjänar ni alla på.
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2025-02-13 22:21:42 följande:

Torkar sin egna röv sen några år tillbaka? 

Borsta tänderna rekommenderas att föräldrarna ska vara behjälpliga med ett tag till enligt tandläkaren.

Tycker man missar så mycket närhet genom att inte samsova. Men visst alla är olika men bebisar som sover i egna rum, det är bara konstigt, man vill ju vara nära höra att de andas och bara se på.

Behjälplig eller utföra? Man kan se till att de borstar ordentligt utan att ingripa.
    DU tycker att du missar en massa men barnet växer så mycket mer från att bli självständig. Inte barnets problem utan ditt.
    Man kan älska sitt barn utan att curla dem.
  • Anonym (?)

Dessutom, missade det i trådstarten - man ska inte behöva träna en 5-åring att sova själv. Det kan de senast vid 1,5 års ålder.
    Har de en säng de kommer upp ur själva så känner de att de kan gå upp om de vill .... vilket de tyvärr gör även på helger, hahaha

• Anonym (?)

Man gör som man vill.... Har en i min närhet som är pedagog på hög nivå och även hon uppmanar till att utmana barn. Låter lite taskigt men är som att träna en hundvalp.
    Ungarna älskar att klara av saker själva.
    Lite som att skitiga barn är lyckliga barn.
    Många föräldrar har svårt för att utmana sina barn. Sitt ner och lägg pussel. läs böcker, rita, utmana ungarna. Bygg en koja under köksbordet De älskar ju det!
    Och , den kvalitetstid du lägger ner när de är små - den kommer de alltid att minnas.

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2025-02-13 22:54:51 följande:
    Det är inte ovanligt idag att ett barn är ifrån föräldrarna uppemot 8-10 om dagen om föräldrarna arbetar heltid. Man tänker då att man är tillsammans med barnet från 5 på eftermiddagen tills senast 8 på kvällen kanske, det är alltså 3 timmar per dygn + snabba morgonrutiner. Är det så konstigt att både föräldrar och barn kan ha behov att vara nära på natten? Lägg då också på att många barn lever varannan vecka liv. Mina barn samsov länge med mig det hindrade inte dem på nåt sätt att bli självständiga, ingen av dem hade problem att sova borta, de åkte t o m på kollo i två veckor vid 9 års ålder så håller inte med dig alls. Och att tycka om att samsova handlar inte alls om att curla, man gör det för att man trivs med det. Barn har man bara till låns, tiden går så fort, de är små så kort tid på det stora hela. 
    Joo, barn har man lite till "låns" men det ingår i uppgiften att lära dem att bli självständiga individer. 
    Har aldrig haft samsovande barn utom vid någon eftermiddags -lur. De har alltid sovit i egen säng från spädbarn till vuxen, Upptagen för amning som spädbarn men sedan tillbaka i egen säng.Skulle känna mig väldigt obekväm med ett större barn i sängen.
Svar på tråden Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?