Anonym (A) skrev 2025-02-13 22:54:51 följande:
Det är inte ovanligt idag att ett barn är ifrån föräldrarna uppemot 8-10 om dagen om föräldrarna arbetar heltid. Man tänker då att man är tillsammans med barnet från 5 på eftermiddagen tills senast 8 på kvällen kanske, det är alltså 3 timmar per dygn + snabba morgonrutiner. Är det så konstigt att både föräldrar och barn kan ha behov att vara nära på natten? Lägg då också på att många barn lever varannan vecka liv. Mina barn samsov länge med mig det hindrade inte dem på nåt sätt att bli självständiga, ingen av dem hade problem att sova borta, de åkte t o m på kollo i två veckor vid 9 års ålder så håller inte med dig alls. Och att tycka om att samsova handlar inte alls om att curla, man gör det för att man trivs med det. Barn har man bara till låns, tiden går så fort, de är små så kort tid på det stora hela.
Joo, barn har man lite till "låns" men det ingår i uppgiften att lära dem att bli självständiga individer.
Har aldrig haft samsovande barn utom vid någon eftermiddags -lur. De har alltid sovit i egen säng från spädbarn till vuxen, Upptagen för amning som spädbarn men sedan tillbaka i egen säng.Skulle känna mig väldigt obekväm med ett större barn i sängen.