Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Fred i Ukraina

Anonym (Mx) skrev 2025-02-20 21:58:54 följande:
    Din värld är så utpräglat polariserad att olika perspektiv uppfattas som förräderi. 
    Ja det är faktist skrämmande. Tror inte jag sett liknande här på FL tidigare.
  • Tow2Mater
    Anonym (DS) skrev 2025-02-20 22:35:46 följande:
    Du försvarar ju att Finland fick ge upp Karelen och det området blev etniskt rensat från finnar för att få fred. Att Ukraina ska förlora territorium nu stödjer du också och mer därtill då ryssland inte vill att de ska få ha en militär mm.

Frågan är då vad du hade tyckt om Ryssland invaderade Sverige, det låter ju rimligt att du även skulle stödja att ge territorium till Ryssland.
    Krig eller fred har båda sina pris. Inget är gratis. Vet du, jag hade en farfar som stred. Att han överlevde var mycket värt för mig, mer än lite territorium. Det handlar om att inse vad som är realistiskt och inte, det finns inte en mall som passar allt och alltid.

Vad ska du ge upp för att försvara europa nu då? Gå ut i kriget? Skicka 90% av din lön til Ukraina?
  • Tow2Mater
    Anonym (DS) skrev 2025-02-20 22:54:42 följande:
    Om hela Europa står enade mot rysk aggression har Ryssland inte en chans. Att satsa på försvar så de inte vågar invadera men också visa att vi är villiga att kämpa emot när de väl gör det är viktigt för att bevara vår frihet.  Därför är det viktigt att stödja Ukraina. 

Givetvis gör vi det med att finansiera via skatt vilket redan görs. Fattigare blir vi om vi tvingas leva under rysk ockupation med det korrupta ryska styret.     
    Ok, men hur länge till ska det ta? Vad jag läser är inte europa ens enat om hur de ska göra ännu, hela 3 år senare.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-02-21 02:42:24 följande:
    Din slutsats är alltså att den aggressiva ska få vad den vill ha för att inte spilla liv!?

Finns det någon ände på det?

Finns det utrymme för icke aggressiva länder och deras folk?

Liven som spills när invasionsmakten rensar ut de områden de tagit över räknas inte?
    Låter mest som filosofiska tankar... Ser du ett slut?
  • Tow2Mater
    Anonym (DS) skrev 2025-02-21 07:18:26 följande:
    Finns mycket som Europa har gjort  ekonomiskt och med militärt bistånd. Det var nödvändigt och visar att vi är villiga att försvara oss själva mot ett aggressivt grannland vars mål är territoriell expansion och andra länders underkastelse,  Givetvis kan mer göras. 

Om vi följer dina rekommendationer hade Putin bara fortsatt invadera. Det är  bara så det är, det är ad han gjort under hela sin tid vid makten. Det är inget fel med att försvara sitt land så som du verkar tycka.     
    Givetvis kan mer göras? Det har jag problem med. Varför har inte mer gjorts då på 3 år för att få ett slut?
  • Tow2Mater

^ ref Omni:
    '

Trump: Kommer inte att fira segerdagen i Moskva

Donald Trump kommer inte att resa till Ryssland för att högtidlighålla 80-årsdagen för de allierades seger över Nazityskland.

? Jag kommer inte åka till Moskva till den 9 maj, säger han enligt Reuters.

Segerdagen, som högtidsdagen brukar kallas, firas stort i Ryssland och Putin har gjort det till en propagandafest.

Financial Times har tidigare rapporterat, med hänvisning till källuppgifter, att Donald Trump har bjudits in till Moskva för att fira segerdagen med Putin. Det angavs då som ett tillfälle att meddela en vapenvila i Ukraina.

Det franska magasinet Le Point rapporterade tidigare på fredagen att Trump accepterat inbjudan, men det förnekas alltså nu av den amerikanske presidenten.'

• Tow2Mater

40% av svenskarna tycker att det nuvarande stödet till Ukraina är lagom. Och 43% tycker det borde ökas enligt undersökning.

Men färre kvinnor än man vill öka stödet;

Det är också en könsskillnad på tio procent, där färre kvinnor än män vill öka stödet. Någon som kan te sig paradoxalt eftersom kvinnor är mer oroade för kriget och för att det ska sprida sig.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/gE8dJJ/svenskarna-om-kriget-i-ukraina-vill-ge-mer-pengar-och-stod

• Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 15:20:49 följande:
    Jag vet inte om det är paradoxalt. Du själv verkar ju vilja att kriget upphör och klippa stödet.

Eller har jag missförstått dig?
    Ska man stödja måste man göra det rejält, dessa mesiga ekonomiska och militära halvmesyrer som ges av sverige är alltför lite i sammanhanget. Dags att satsa rejält, och komma fram till en enad plan i europa. Eller ställa sig bakom Trumps planer.

Jag håller med Tvillingmamma om att vill Sverige verkligen hjälpa Ukraina måste Sverige skicka soldater.

Men jag tycker det är intressant färre kvinnor vill bidra till att kriget ska vinnas för att inte spridas, men är i större utsträckning rädda för att kriget sprids.
Svar på tråden Fred i Ukraina