-
Ja, med Trump som lierar sig med the Axis of Evil är det enda vägen framåt.Tow2Mater skrev 2025-03-03 22:41:52 följande:Europa knuffas nu in i en roll de borde självmant tagit för många år sedan. Bra va. -
Ja, men kommer Ukraina eller västvärlden då påstå det trump påstår om zelenskyy?Tow2Mater skrev 2025-03-03 22:36:15 följande:USA kan göra likadant.
Nä,Trump är känd för fler saker, två av dem är att han alltid anklagar andra för det han själv gjort eller tänker göra, det andra är att han ljuger öppet mer än 20 gånger om dagen som president 2016-2020
Trump har redan försökt sig på en statskupp och utlösa undantagstillstånd som misslyckades 2020/2021, zelenskyy har blivit 2019 av 73% av väljarna som röstade - utan att ha försökt sig på en statskupp eller att fulräkna röster som Trump försökte göra. -
Energiberoendet är en del av de politiska målen med integration och ömsesidig nytta för bägge parter. I ett försök att integrera Ryssland med väst om och om igen gjordes handelsavtal och samarbeten, inte olikt det Vance och Trump säger att de vill göra för att skapa fred.Anonym (Vladimir Svensson) skrev 2025-03-03 23:05:22 följande:Stämmer och vi har våra naiva politiker att tacka för detta. USA har gång på gång antytt att Europa inte helt kan förlita sig på USA och i det läget väljer man att rusta ner samt göra sig energiberoende av Ryssland.
Nu borde SVT jaga Persson, Reinfeldt och Löfven och ställa dem till svars, men det kommer inte hända.
Istället dyker de upp som experter.
Det har misslyckats och kommer att misslyckas igen.
Nedrustningen efter kalla krigets slut och de stora ekonomiska kriserna från 2000 och framåt är sett i spegeln en missräkning. -
Zelenskyy vill signera avtalet redan innan han blev utsparkad från mötet med Trump och JDDr Nail skrev 2025-03-04 17:52:07 följande:Det verkar som att USAs press i form av leveransstopp fungerade. Zelenskyj ber om ursäkt (ish) och är redo att signera rövaravtalet. Hierarkin har aldrig varit tydligare.
Trumps agernade handlar enbart om att att visa vem som är boss - Putin alltså -
Du har ingenting att säga om att Toms tolkning är rätt eller fel?Tow2Mater skrev 2025-03-05 18:14:31 följande:Din tolkning. -
Ryssland slutar inte mörda, tortera, våldta och kasta gamla, unga, kvinnor och barn i massgravar efter arkebuseringar för att ett fredsavtal förhandlats fram Ryssland kommer fortsätta med detta tills varje ukrainare är utrotad. Om man ska tro Putin alltså...Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-05 17:15:59 följande:Krig innebär ett ofattbart mänskligt lidande. PTSD. Människor som förlorar kroppsdelar. Människor som blir blinda. Människor som får leva med kroniska smärtor, eller konstant stress. Det räcker nu. Låt Ryssland behålla sina landområden. Land är bara land. Människoliv är dock oersättliga. Låt Ryssland behålla det dem tagit, eller få lite till. Ryssland har ändå vunnit konflikten. Sverige fick ge bort Finland. Tyskland fick ge bort territorium när dem förlorade kriget. Att ge bort landområden är bara naturligt. Att tro något annat verkar väldigt naivt.
Det sparas inte på liv och lidande för att Ryssland får behålla delar eller hela Ukraina. Tvärt om. -
Stödjer du Trumps fortsatta militära stöd till Ukraina mot det ryska anfallskriget?Tow2Mater skrev 2025-03-05 22:45:40 följande:Dumheter, igen.
varför väljer du att basera din åsikt att jag stödjer allt som Trump gör på vad jag välet att skriva i en diskussion som handlar om Ukraina? Ser du inte hur missvisande det kan vara? Lyssnar du inte alls när jag rakt ut säger att jag inte stödjer allt Trump gör? -
Det enda fredsavtal Ryssland accepterar _är_ total Ukrainsk underkastelse.nattuw skrev 2025-03-06 15:39:22 följande:Men utan stöd av väst så är det slut. Då blir ett fredsavtal eller total underkastelse de enda alternativen.
Så frågan är vilka realistiska alternativ Ukraina har om USA bestämmer sig för att tvinga fram ett fredsavtal. Lyssnar man på vad som sägs så är de många som varnar för att Europa inte har tillräcklig kapacitet (eller vilja) att stödja Ukraina om USA drar tillbaka sitt stöd. -
Det är lätt för dig att säga och tycka att 'fred' är bättre än det ryska anfallskiget mot Ukraina.
Det är lätt för dig då det nte är du som ska våldtas, torteras, mördas och sen kastas i en massgrav under den fred du vill tvinga på Ukraina.
,
Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-06 11:39:34 följande:Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.
De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.
Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv.
För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan) om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).
-
Donald John Trump US president #45 och #47 som inte vill garantera att hans fredsuppgörelse skulle förhindra Ryssland från att fortsätta krigaTow2Mater skrev 2025-03-06 18:25:30 följande:Vem förhandlar fram sådana fredsvillkor?
"Vance, restating a reporter?s question: ?She is asking what if Russia breaks the ceasefire.?Trump: ?What, if anything? What if the bomb drops on your head right now? OK, what if they broke it?