Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte
    Rataxes skrev 2025-02-25 07:02:37 följande:
    Jag har alltid stått på USA's sida och stöttat dem.

Det är slut med det nu.
    Bli inte för känslomässiga nu. 
    Tills dess att Sverige har ett eget fullgott försvar bör vi vara goda allierade till USA. 
    Jag litar inte ett dugg på fransmän och tyskar, de kommer aldrig att försvara Sverige. Tänk på Pandemin, då lade Frankrike beslag på alla munskydd som vårt svenska Mölnlycke tillverkat i Frankrike. Frankrike och Tyskland prioriterar alltid sig själva till 110%. 

De som kan tänkas hjälpa till med Sveriges försvar är UK och USA. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-25 16:54:17 följande:
    Om USA tappat intresset för att hjälpa Ukraina som ändå har en möjlighet att göra motstånd så har jag svårt att tro att de kommer att lyfta ett finger för Sverige.

NATO i all ära men vi får se hur det projektet artar sig.
    USA har ett mycket större intresse av att hjälpa Sverige än Ukraina, 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-25 15:04:00 följande:

Det är ganska festligt att Putin uttryckte sig innan valet med att han helst såg Biden gå ut som segrare.

Han kan ju inte säga Trump. Då blir det för uppenbart.

Det var någon expert som sa att Ryssland ljuger alltid, förutom när de hotar , då ljuger de nästan aldrig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-26 18:49:08 följande:
    Munskydd i all ära. USA vill nu stoppa en Svensk Gripen affär med Colombia då de förlorat upphandlingen. Motorn F414-G tillverkas av General Electric vilket ger USA ett veto att stoppa affären. Vår allierade vill alltså underminera vår försvarsindustri :)
    Och du tror att Frankrike och Tyskland är mindre nationalistiska?
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-03-01 14:26:46 följande:
    Om Trump genom att ha amerikansk personal i landet avsåg ge Ukraina någon form av säkerhet så ser jag inget hinder, snarare hög grad av logik i att Trump också presenterar en plan för det. Men det vill inte Trump göra för han vill inte förbinda sig till att agera militärt i Ukraina.
    Troligen evakuerar de bara sin personal om det hettar till.
    Ett annat alternativ är att USA bara har personal där för uppbyggnad och uppstart (för vilken tid han säkert kan be Ryssland att inte anfalla) och sedan ta hem personalen och ha ukrainare anställda för drift.
    Trump vill inte riskera amerikanska soldaters liv för Ukraina. Inte heller betala för mer vapen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 02:01:47 följande:

Jag ser Storbritannien är generösa:

Storbritannien och Ukraina har undertecknat ett avtal om ett lån på närmare tre miljarder euro för att stöda Ukrainas försvar.

yle.fi/a/7-10072607

Om inte USA backar upp kommer inte Frankrike och Storbritannien våga skicka fredsbevarande trupper, allt hänger på USA.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 02:13:46 följande:

Frankrike strider inbördes, inget nytt där.

Macron vill ha en kärnvapenstrategi i skapandet av en europeisk styrka och vill ha diskussion om det på toppmötet imorgon, men Marine Le Pen säger att franska kärnvapen ska förbli franska.
    omni.se/macron-oppen-for-att-prata-om-europeiska-karnvapen/a/0VJrKA

Vi kommer aldrig att kunna lita på Frankrike och Tyskland, de bryr sig bara om sina egna länder. De vi kan stötta oss på är USA och Storbittanien. Vi bör bygga upp vårt eget försvar, men vi måste skyddas av USAs kärnvapenparaply.
  • TvillingmammaVästgöte
    Dr Nail skrev 2025-03-02 10:52:54 följande:

Vad händer när USA lämnar Nato?

USA kommer inte att lämna NATO. Men Ukraina kommer aldrig komma med i vare sig NATO eller EU.
Svar på tråden Fred i Ukraina