• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • Tukt

Ska du vara säker ska du ju köpa guld. Fysiskt guld och inte på börsen.
    Men annars beror det väl på hur mycket du har att betala av. Kan du göra dig skuldfri är ju det en fördel om räntor och annat skenar.Om du har stora lån och pengar på banken är det ju risk att de försvinner om det blir utmätning.
    Generellt håller jag nog med "Vanilj". Men det kan räcka med en skrotig husvagn och en bil.

• Anonym (?)

Blir det krig i Europa spelar det nog ingen som helst roll vilken valuta du har dina besparingar i. Då upphör alla regler, ditt boende blir värdelöst för att ingen kommer att vilja köpa o.s.v.
    Elen blir dyr, soppan blir dyr för att inte tala om mat (som redan är dyr) kläder och allt annat. Räntor går upp, hyror går upp, alla kommer att rädda sig själva.
    Många länder har levt med den verkligheten men vi i Sverige/Norden kommer att få ett slag i ansiktet.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2025-02-21 21:36:48 följande:

Blir det krig i Europa spelar det nog ingen som helst roll vilken valuta du har dina besparingar i. Då upphör alla regler, ditt boende blir värdelöst för att ingen kommer att vilja köpa o.s.v.
    Elen blir dyr, soppan blir dyr för att inte tala om mat (som redan är dyr) kläder och allt annat. Räntor går upp, hyror går upp, alla kommer att rädda sig själva.
    Många länder har levt med den verkligheten men vi i Sverige/Norden kommer att få ett slag i ansiktet.

Jag tror att Euron kommer att klara sig oändligt mycket bättre än den svenska kronan. Men säkrast är förstås USD. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tukt skrev 2025-02-21 21:21:57 följande:

Ska du vara säker ska du ju köpa guld. Fysiskt guld och inte på börsen.
    Men annars beror det väl på hur mycket du har att betala av. Kan du göra dig skuldfri är ju det en fördel om räntor och annat skenar.Om du har stora lån och pengar på banken är det ju risk att de försvinner om det blir utmätning.
    Generellt håller jag nog med "Vanilj". Men det kan räcka med en skrotig husvagn och en bil.

Det är inte så säkert att guld hemma. 
  • Anonym (Vanilj)
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-21 20:29:13 följande:
    Du har rätt. Men det är nog inget jag klarar av i dagsläget. Men om man har pengarna i norge då? Är de mer säkra där?

Nej. Ingen stor, stark valuta heller.
    Blir det krig lär ju Ryssland vara inblandade. Då gäller rubel, USD eller guldtackor. 

Men om nu Ryssland besegrar Ukraina och går vidare ett par år senare, riktar de in sig på Moldavien, Polen, Baltikum. Sverige är långt ner på listan. 

Sverige kanske blir indragen i krig indirekt, får skicka trupper till Polen, ta emot flyktingar från Lettland, om 15 år eller så. Kanske blir det cyberattacker på vårt bankväsende och sparade försvinner. 

Men kanske är Ryssland så försvagat efter Ukraina att inget mer händer på 100 år. 

Det finns ingen anledning att tro att Sverige snart står mitt i ett krig och att någon måste anpassa sin privatekonomi nu för detta. Glöm det, sätt undan ett rimligt sparande och betala av på ditt boende. 

Planera för att det inte blir något krig i Sverige under din livstid. Skulle mot förmodan krig bryta ut, vet ändå ingen vad som händer och hur vi drabbas. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vanilj) skrev 2025-02-21 21:58:17 följande:

Nej. Ingen stor, stark valuta heller.
    Blir det krig lär ju Ryssland vara inblandade. Då gäller rubel, USD eller guldtackor. 

Men om nu Ryssland besegrar Ukraina och går vidare ett par år senare, riktar de in sig på Moldavien, Polen, Baltikum. Sverige är långt ner på listan. 

Sverige kanske blir indragen i krig indirekt, får skicka trupper till Polen, ta emot flyktingar från Lettland, om 15 år eller så. Kanske blir det cyberattacker på vårt bankväsende och sparade försvinner. 

Men kanske är Ryssland så försvagat efter Ukraina att inget mer händer på 100 år. 

Det finns ingen anledning att tro att Sverige snart står mitt i ett krig och att någon måste anpassa sin privatekonomi nu för detta. Glöm det, sätt undan ett rimligt sparande och betala av på ditt boende. 

Planera för att det inte blir något krig i Sverige under din livstid. Skulle mot förmodan krig bryta ut, vet ändå ingen vad som händer och hur vi drabbas. 

Jag håller med, privatekonomin in planerar jag inte för krig, Men jag har ändå 2000 USD hemma, just in case, och lite Euro. Rubel skulle jag aldrig någonsin köpa. 
  • Anonym (?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 21:46:18 följande:
    Jag tror att Euron kommer att klara sig oändligt mycket bättre än den svenska kronan. Men säkrast är förstås USD. 
    Trump är ju på god väg att schabbla bort både dollar och trovärdighet på alla sätt.
    Han konstaterade ju med hänvisning till att Europa inte vill ha våra bilar eller andra produkter - tro fan det! Vem vill ha en amerikansk bil?
    Vem vill köpa mat som kommer från USA.
    Vem vill göra business med Trump?
    Han slaktar sig själv utan att ens begripa det
  • Anonym (Mx)

Bankerna fungerar fortfarande i Ukraina. Så varför skulle de inte fungera i Sverige? 

• Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-21 22:08:48 följande:
    Trump är ju på god väg att schabbla bort både dollar och trovärdighet på alla sätt.
    Han konstaterade ju med hänvisning till att Europa inte vill ha våra bilar eller andra produkter - tro fan det! Vem vill ha en amerikansk bil?
    Vem vill köpa mat som kommer från USA.
    Vem vill göra business med Trump?
    Han slaktar sig själv utan att ens begripa det
    Läste just denna analys i Dagens Nyheter. Trump är på god väg att göra självmål. 
  • Tukt
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 21:47:09 följande:
    Det är inte så säkert att guld hemma. 
    Det är det såklart inte. Det är därför man måste vara lite finurlig om en ska ha det! ;)  Eller vara Pippi Långstrump.
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?