Blir det ett fullskaligt anfallskrig och ditt hus blir bombat så kommer det inte ha ett värde längre, så då spelar det ingen roll om du har lån eller inte, du är av med dina tillgångar. Behöver du fly så kommer du behöva så mycket pengar du kan med dig. Du kommer inte få loss dina pengar som är bundna i huset eftersom det inte finns några köpare. Det är alltså bäst som krigsförberedelse att ha sina tillgångar likvida, och i en valuta som inte störtar och dom funkar i utlandet, alternativt i guld. Kanske kommer du kunba ta ut pengar i Sverige innan du flyr, men antagligen inte. Kanske funkar det att ta ut pengarna utomlands med kort eller banktransfer, men inte säkert. Du ska alltså också ha dina tillgångar utanför banksystemet.
Tack och lov är det inte vad som kommer att hända. Det är inte så krigshotet ser ur. Och att ha hyreslägenhet och alla pengar i madrassen är inget vidare smart som investeringsstrategi.
Jag funderar inte i dem banorna generellt, men jag har en viss summa pengar kontant hemma, båda kronor och EUR, som generell krisberedskap. Inte för att jag tror att det blir krig, men vad som helst kan hända.