• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • Anonym (M)

Varför har du sparat pengar till att betala av din lägenhet istället för att helt enkelt öka amorteringarna? Och varför måste det handla om antingen eller - kan du inte helt sonika börja betala tillbaka mer på lånet nu och framöver? Känns nästan som att du vill skrämma upp folk lite...

• Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-02-22 05:04:13 följande:

Varför har du sparat pengar till att betala av din lägenhet istället för att helt enkelt öka amorteringarna? Och varför måste det handla om antingen eller - kan du inte helt sonika börja betala tillbaka mer på lånet nu och framöver? Känns nästan som att du vill skrämma upp folk lite...

Om man investerar pengarna istället för att amortera så
    tjänar man på det. Börsens avkastning är högre än lånetäntan. 

Dessutom ska man inte alla ägg i samma korg. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2025-02-21 22:08:48 följande:
    Trump är ju på god väg att schabbla bort både dollar och trovärdighet på alla sätt.
    Han konstaterade ju med hänvisning till att Europa inte vill ha våra bilar eller andra produkter - tro fan det! Vem vill ha en amerikansk bil?
    Vem vill köpa mat som kommer från USA.
    Vem vill göra business med Trump?
    Han slaktar sig själv utan att ens begripa det
    Men när det väl krisar är det ändå USD som är hela världens reservvaluta. Inte ens Trump kan ändra på det. 
  • Anonym (Vanilj)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-21 23:08:48 följande:

Bankerna fungerar fortfarande i Ukraina. Så varför skulle de inte fungera i Sverige? 

Visst, det kanske de skulle göra, business as usual. Man borde planera enligt det. 

Eller också tas bankväsendet över av fienden genom cyberattacker. Eller något annat händer, ingen vet. 
  • Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 20:15:37 följande:

Men blir det krig kommer den svenska kronan falla som en sten. Osäkerhet är inte bra för den lilla svenska valutan, och krig, ja det är osäkerhet i kubik. Bäst är att ha pengarna i Euro eller USD. 

Är det okej att göra så? omvandla sina pengar till annat och gömma dem någon annanstans för de ska behålla värdet 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2025-02-22 09:23:42 följande:
    Är det okej att göra så? omvandla sina pengar till annat och gömma dem någon annanstans för de ska behålla värdet 
    Varför skulle det inte vara OK? Jag förstår inte riktigt frågan?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2025-02-22 09:23:42 följande:
    Men det är svårt, för svenska banker tillåter oss inte att ha konton i USD och Euro hur som helst. Min polska kollega , han har en polsk bank, och där kan har han sina besparingar i Euro, som är säkrare än polska Zlotyn. 
  • Aliona

Blir det ett fullskaligt anfallskrig och ditt hus blir bombat så kommer det inte ha ett värde längre, så då spelar det ingen roll om du har lån eller inte, du är av med dina tillgångar. Behöver du fly så kommer du behöva så mycket pengar du kan med dig. Du kommer inte få loss dina pengar som är bundna i huset eftersom det inte finns några köpare. Det är alltså bäst som krigsförberedelse att ha sina tillgångar likvida, och i en valuta som inte störtar och dom funkar i utlandet, alternativt i guld. Kanske kommer du kunba ta ut pengar i Sverige innan du flyr, men antagligen inte. Kanske funkar det att ta ut pengarna utomlands med kort eller banktransfer, men inte säkert. Du ska alltså också ha dina tillgångar utanför banksystemet. 

Tack och lov är det inte vad som kommer att hända. Det är inte så krigshotet ser ur. Och att ha hyreslägenhet och alla pengar i madrassen är inget vidare smart som investeringsstrategi. 

Jag funderar inte i dem banorna generellt, men jag har en viss summa pengar kontant hemma, båda kronor och EUR, som generell krisberedskap. Inte för att jag tror att det blir krig, men vad som helst kan hända. 

• TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 10:06:17 följande:

Blir det ett fullskaligt anfallskrig och ditt hus blir bombat så kommer det inte ha ett värde längre, så då spelar det ingen roll om du har lån eller inte, du är av med dina tillgångar. Behöver du fly så kommer du behöva så mycket pengar du kan med dig. Du kommer inte få loss dina pengar som är bundna i huset eftersom det inte finns några köpare. Det är alltså bäst som krigsförberedelse att ha sina tillgångar likvida, och i en valuta som inte störtar och dom funkar i utlandet, alternativt i guld. Kanske kommer du kunba ta ut pengar i Sverige innan du flyr, men antagligen inte. Kanske funkar det att ta ut pengarna utomlands med kort eller banktransfer, men inte säkert. Du ska alltså också ha dina tillgångar utanför banksystemet. 

Tack och lov är det inte vad som kommer att hända. Det är inte så krigshotet ser ur. Och att ha hyreslägenhet och alla pengar i madrassen är inget vidare smart som investeringsstrategi. 

Jag funderar inte i dem banorna generellt, men jag har en viss summa pengar kontant hemma, båda kronor och EUR, som generell krisberedskap. Inte för att jag tror att det blir krig, men vad som helst kan hända. 

Om det blir krig så kommer Sveriges gränser att stängas. Vi har inte rätt att fly. Alla svenskar mellan 16-70 år omfattas av totalförsvarsplikt.
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 21:47:09 följande:
    Det är inte så säkert att guld hemma. 
    Är det säkert att ha dollar hemma då, eller vart har du de?
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?