• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 10:09:02 följande:
    Om det blir krig så kommer Sveriges gränser att stängas. Vi har inte rätt att fly. Alla svenskar mellan 16-70 år omfattas av totalförsvarsplikt.
    Även om man är sjuk?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 10:46:31 följande:
    Även om man är sjuk?
    Det står vad jag kan se  inget om undantag för sjukdom på Pliktverket.se.
    Misstänker att om det blir krig så förväntas alla bidra efter förmåga. Man kan inte säga att jag har sjukersättning och kan inte förväntas bidra. Alla som inte är dödssjuka kan bidra med något, 
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 11:12:35 följande:
    Det står vad jag kan se  inget om undantag för sjukdom på Pliktverket.se.
    Misstänker att om det blir krig så förväntas alla bidra efter förmåga. Man kan inte säga att jag har sjukersättning och kan inte förväntas bidra. Alla som inte är dödssjuka kan bidra med något, 
    Sjukersättning? Hade man någon typ av förmåga så hade man inte fått någon sjukersättning från början. Och då gäller det arbetsförmåga, i ett krig är väl ännu mer krävande antar jag
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 11:37:59 följande:
    Sjukersättning? Hade man någon typ av förmåga så hade man inte fått någon sjukersättning från början. Och då gäller det arbetsförmåga, i ett krig är väl ännu mer krävande antar jag

Jag tror att när det är krig så flyttas gränserna något och alla måste bidra med något.
    Jag känner i alla fall flera med sjukersättning som har många typer av förmågor. En mamma med sjukersättning , som jag känner, sköter tex hushållet för en stor familj när pappan är ute på säljresor i princip varje vecka. 

I fredstid skulle hon kunna koka ärtsoppa tex, åt soldater. 

• Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 12:48:44 följande:

Jag tror att när det är krig så flyttas gränserna något och alla måste bidra med något.
    Jag känner i alla fall flera med sjukersättning som har många typer av förmågor. En mamma med sjukersättning , som jag känner, sköter tex hushållet för en stor familj när pappan är ute på säljresor i princip varje vecka. 

I fredstid skulle hon kunna koka ärtsoppa tex, åt soldater. 

Vet försäkringskassan om de förmågorna?
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 10:09:02 följande:
    Om det blir krig så kommer Sveriges gränser att stängas. Vi har inte rätt att fly. Alla svenskar mellan 16-70 år omfattas av totalförsvarsplikt.
    Det är för det mesta så som folk flyr, illegalt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 14:17:37 följande:
    Det är för det mesta så som folk flyr, illegalt. 

Vart skall de fly? Grannländerna kommer nog inte ta emot svenskar som bryter mot totalförsvarsplikten och lämnar landet när förhöjd stridsberedskap råder. Straffet för detta brott är upp till fyra års fängelse. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:22:08 följande:

Vart skall de fly? Grannländerna kommer nog inte ta emot svenskar som bryter mot totalförsvarsplikten och lämnar landet när förhöjd stridsberedskap råder. Straffet för detta brott är upp till fyra års fängelse. 

I den situation som vi pratar om, alltså där det rådet fullt krig och civila bombas och dödas, så har man flyktingstatus. Men som jag skrev så är det inte så krigshotet ser ut nu. 
  • Tukt

Problemet är väl att det inte är ett scenario, ett tillstånd vi pratar om.
    Är en upptrappad psykologisk konflikt?
    Är det ett regelrätt invassionsförsök?
    Är det en fullbordad invassion?
    Är det ett massivt bombardemang mot civila?

Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?