• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 14:29:11 följande:
    I den situation som vi pratar om, alltså där det rådet fullt krig och civila bombas och dödas, så har man flyktingstatus. Men som jag skrev så är det inte så krigshotet ser ut nu. 
    Enligt Pliktverket har man ändå inte självklart rätt att lämna landet. Alla mellan 16 och 70 år omfattas av totalförsvarsplikten. Denna totalförsvarsplikt finns tex inte i Ukraina, där fick alla kvinnor lämna landet, men så ser det inte ut i Sverige.
    Väldigt många är också krigsplacerade, tex lärare och förskollärare är krigsplacerade, även vårdanställda, och får definitivt inte lämna sina arbetsplatser. Det är viktigt att skolor, förskolor och vård fungerar så att vi övriga kan sköta våra jobb och hålla landet igång, i händelse av krig.
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:53:32 följande:
    Enligt Pliktverket har man ändå inte självklart rätt att lämna landet. Alla mellan 16 och 70 år omfattas av totalförsvarsplikten. Denna totalförsvarsplikt finns tex inte i Ukraina, där fick alla kvinnor lämna landet, men så ser det inte ut i Sverige.
    Väldigt många är också krigsplacerade, tex lärare och förskollärare är krigsplacerade, även vårdanställda, och får definitivt inte lämna sina arbetsplatser. Det är viktigt att skolor, förskolor och vård fungerar så att vi övriga kan sköta våra jobb och hålla landet igång, i händelse av krig.

Som jag skrev så utgår jag ifrån att en del lämnar landet illegalt. Fruktar man för sitt liv så struntar nog många i totalförsvarsplikten, och väljer man mellan att bli dödad eller att riskera fängelse, så väljer en hel del fängelserisken. Även om det var majoriteter kvinnor och barn som lämnade Ukraina så förekommer det män också. Många, många flyktingar lämnar landet illegalt. 

Sen är de flesta flyktingar i världen internflyktingar, alltså inom sitt eget land. Om tex Gotland blir anfallet kommer många att flytta till fastlandet. Är det där som TS har sin bostad så kommer bostaden bli värdelös, eller åtminstone ytterst svårsåld. Och det var ju det ts fråga handlade om - ifall man ska binda sina pengar i bostad eller ha sparat. 

• TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 15:03:52 följande:

Som jag skrev så utgår jag ifrån att en del lämnar landet illegalt. Fruktar man för sitt liv så struntar nog många i totalförsvarsplikten, och väljer man mellan att bli dödad eller att riskera fängelse, så väljer en hel del fängelserisken. Även om det var majoriteter kvinnor och barn som lämnade Ukraina så förekommer det män också. Många, många flyktingar lämnar landet illegalt. 

Sen är de flesta flyktingar i världen internflyktingar, alltså inom sitt eget land. Om tex Gotland blir anfallet kommer många att flytta till fastlandet. Är det där som TS har sin bostad så kommer bostaden bli värdelös, eller åtminstone ytterst svårsåld. Och det var ju det ts fråga handlade om - ifall man ska binda sina pengar i bostad eller ha sparat. 

Det är ju en intressant fråga om tex Norge och Danmark kommer att ta emot illegala svenska flyktingar som söks av polisen i Sverige för brott mot totalförsvarsplikten. Men man kan ju alltid fly till något sydamerikansk land som inte har utlämningsavtal med Sverige.

Om alla bryter mot totalförsvarsplikten och flyr Sverige så gör vi ju det väldigt lätt för fienden. Jag tror inte att de som flyr kommer att välkomnas tillbaka?

• Agnescecila
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:22:08 följande:

Vart skall de fly? Grannländerna kommer nog inte ta emot svenskar som bryter mot totalförsvarsplikten och lämnar landet när förhöjd stridsberedskap råder. Straffet för detta brott är upp till fyra års fängelse. 

Var har du hittar uppgiften om 4 års fängelse? Vad jag hittar är det ett års fängelse.
  • TvillingmammaVästgöte
    Agnescecila skrev 2025-02-22 15:23:29 följande:
    Var har du hittar uppgiften om 4 års fängelse? Vad jag hittar är det ett års fängelse.
    I fredstid 1 år men vid förhöjd beredskap upp till fyra år. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 15:16:16 följande:

Det är ju en intressant fråga om tex Norge och Danmark kommer att ta emot illegala svenska flyktingar som söks av polisen i Sverige för brott mot totalförsvarsplikten. Men man kan ju alltid fly till något sydamerikansk land som inte har utlämningsavtal med Sverige.

Om alla bryter mot totalförsvarsplikten och flyr Sverige så gör vi ju det väldigt lätt för fienden. Jag tror inte att de som flyr kommer att välkomnas tillbaka?

Ja, det är en intressant fråga. Jag vet inte - någon internationell jurisk kan kanske svara - men jag skulle tro att de inte kommer att utelämna till Sverige om Sverige är i krig, och svenskar anses skyddsbehövande. Vad jag vet kan ukrainska män tex få stanna i Sverige enligt flyktingdirektivet, även om de inte egentligen fick lämna Ukraina. I vilket fall som helst så kan de ju inte verkställa en utvisning till Sverige om det skulle anses för farligt här.

Länder utan utlämningsavtal är också en möjlighet, som du skriver. Många svenskar har dubbelt medborgarskap, och andra hemlandet kan vara en möjlighet, om de klarar av att ta sig ut ur landet. 

De som flyr kan så klart återvända efter kriget, om de fortfarande är svenska medborgare. Däremot kanske de kan ställas inför rätta när de kommer tillbaka om de brutit mot totalförsvarsplikten? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 15:58:40 följande:
    Ja, det är en intressant fråga. Jag vet inte - någon internationell jurisk kan kanske svara - men jag skulle tro att de inte kommer att utelämna till Sverige om Sverige är i krig, och svenskar anses skyddsbehövande. Vad jag vet kan ukrainska män tex få stanna i Sverige enligt flyktingdirektivet, även om de inte egentligen fick lämna Ukraina. I vilket fall som helst så kan de ju inte verkställa en utvisning till Sverige om det skulle anses för farligt här.

Länder utan utlämningsavtal är också en möjlighet, som du skriver. Många svenskar har dubbelt medborgarskap, och andra hemlandet kan vara en möjlighet, om de klarar av att ta sig ut ur landet. 

De som flyr kan så klart återvända efter kriget, om de fortfarande är svenska medborgare. Däremot kanske de kan ställas inför rätta när de kommer tillbaka om de brutit mot totalförsvarsplikten? 

Ja, snart kanske många av våra 2 miljoner utlandsfödda flyr tillbaks till Afghanistan, Irak och Syrien. 

Undrar om de har plats för oss också där? 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 16:11:21 följande:

Ja, snart kanske många av våra 2 miljoner utlandsfödda flyr tillbaks till Afghanistan, Irak och Syrien. 

Undrar om de har plats för oss också där? 

Just de är tveksamna, även om visst återvändande sker till Syrien efter att Assad föll. Men vi har väldigt många andra nationaliteter i Sverige. Tydligen finns ingen statistik på människor med dubbelt eller multipelt medborgarskap, men på listan över folk som blev svenska medborgare 2023 finns tex Albanien, Grekland, Kroatien, Polen, Finland, Thailand, Italien, Ungern, Spanien, Kanada, Armenien, Georgien, Chile, Philippinerna och många andra liknande länder. Blir det krig i Sverige och personerna har dubbelt medborgarskap och kanske familj att återvända till så är det inte alls otroligt att de använder det dubbla medborgarskapet för att söka skydd från kriget. 

• Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:13:27 följande:
    Hur skall jag veta det? 
    Om du inte vet om FK faktiskt är medvetna om vad just denna person har för förmågor så var det ett exempel som inte är så användbart i den här diskussionen. Det säger ingenting om ifall personer som är berättigade till sjukersättning pga sina handikapp skulle kunna delta i ett krig
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?