• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 18:52:19 följande:
    Ja , enligt krisinformation,se omfattas alla utan undantag av Totalförsvarsplikten. 
    Ja då är väl även svårt handikappade, långvårdspatienter, dementa och folk som ligger i koma omfattade.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 19:25:12 följande:
    Ja då är väl även svårt handikappade, långvårdspatienter, dementa och folk som ligger i koma omfattade.
    Enligt förmåga.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (M) skrev 2025-02-22 05:04:13 följande:

Varför har du sparat pengar till att betala av din lägenhet istället för att helt enkelt öka amorteringarna? Och varför måste det handla om antingen eller - kan du inte helt sonika börja betala tillbaka mer på lånet nu och framöver? Känns nästan som att du vill skrämma upp folk lite...

Vet inte varför du tror att jag vill skrämma upp folk, vad är syftet med det? 

Jag är genuint osäker på hur jag ska göra därav inlägget.

Jag har sparat pengar eftersom jag har amorteringsfritt, räntorna har varit låga hela tiden förutom nu sista åren då när de gick upp. Känner mig trygg med sparpengar ifall något händer, har barn och vill hjälpa dem med saker osv. 

Jag kan amortera när jag vill men när jag räknar ut hur lite skillnad det gör i plånboken har jag struntat i det och tänkt att jag sparar och betalar av sen när jag har mer att lägga in. 
  • Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:53:32 följande:
    Enligt Pliktverket har man ändå inte självklart rätt att lämna landet. Alla mellan 16 och 70 år omfattas av totalförsvarsplikten. Denna totalförsvarsplikt finns tex inte i Ukraina, där fick alla kvinnor lämna landet, men så ser det inte ut i Sverige.
    Väldigt många är också krigsplacerade, tex lärare och förskollärare är krigsplacerade, även vårdanställda, och får definitivt inte lämna sina arbetsplatser. Det är viktigt att skolor, förskolor och vård fungerar så att vi övriga kan sköta våra jobb och hålla landet igång, i händelse av krig.
    Ja men staten säkrar inte din väg till jobbet. Det betyder att om gatorna är bombade eller riskerar att bombas så föväntas du ändå riskera ditt liv och gå och undervisa. Hur många elever har lust att åka till skolan en sån väg för att läsa en novell och hur många lärare kommer i praktiken att gå till jobbet, lämna sina barn att ta samma farliga väg till sina skolor bara för att samhälllet inte ska stänga igen? 

Jag tycker det är helt sinnessjukt att kräva att skolor ska vara öppna. Då kan de införa distansundervisning som barnen i ukriaina får. 
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 19:35:18 följande:
    Enligt förmåga.
    Och har man sjukersättning, som du tog upp, så har man ingen förmåga. Om det inte är så att man dolt något från FK och man egentligen inte har rätt till ersättningen. Det är mycket hårt nämligen. En person som klarar av att bidra med något av värde i ett krig har helt klart visat upp en viss arbetsförmåga.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (M) skrev 2025-02-22 17:43:27 följande:
    Visst men det vanliga är då att man amorterar så lite som möjligt för att hela tiden kunna investera maximalt. Att spara ihop till summa x på börsen för att sedan casha bostaden rakt av är lite udda. Kanske är jag som har fel men det vore inte första gången som rysstroll försökt skapa oro på forumet.
    Jösses vad sjukt att ens tänka i de här banorna. Jag ställer en fråga om hur man kan göra ekonomiskt. Att du ens drar de slutsatserna från det. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-22 19:54:50 följande:
    Ja men staten säkrar inte din väg till jobbet. Det betyder att om gatorna är bombade eller riskerar att bombas så föväntas du ändå riskera ditt liv och gå och undervisa. Hur många elever har lust att åka till skolan en sån väg för att läsa en novell och hur många lärare kommer i praktiken att gå till jobbet, lämna sina barn att ta samma farliga väg till sina skolor bara för att samhälllet inte ska stänga igen? 

Jag tycker det är helt sinnessjukt att kräva att skolor ska vara öppna. Då kan de införa distansundervisning som barnen i ukriaina får. 
    Skolor och förskolor måste ta hand om barnen, eftersom både mammor och pappor kan vara krigsplacerade. Så är det som gäller i Sverige.
  • Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 21:25:13 följande:
    Skolor och förskolor måste ta hand om barnen, eftersom både mammor och pappor kan vara krigsplacerade. Så är det som gäller i Sverige.
    Små barn är annat. Mellan och högstadielever behöver borde inte behöva vara fysiskt i skolan. De kan få distansundervisning precis som eleverna från Ukraina. 
  • Aliona
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-22 19:49:57 följande:
    Vet inte varför du tror att jag vill skrämma upp folk, vad är syftet med det? 

Jag är genuint osäker på hur jag ska göra därav inlägget.

Jag har sparat pengar eftersom jag har amorteringsfritt, räntorna har varit låga hela tiden förutom nu sista åren då när de gick upp. Känner mig trygg med sparpengar ifall något händer, har barn och vill hjälpa dem med saker osv. 

Jag kan amortera när jag vill men när jag räknar ut hur lite skillnad det gör i plånboken har jag struntat i det och tänkt att jag sparar och betalar av sen när jag har mer att lägga in. 

Jag tycker att du gör rätt som sparar vid sidan om istället för att betala av lånet, alldeles oavsett om det är fred ellee blir krig (vilket det inte kommer att bli, inte i den bemärkelsen som du och många tänker i alla fall).

För det första är det bra att sprida sitt sparande så att riskerna blir lägre.

För det andra så är det bra att ha pengar tillgängliga om man behöver, som buffert, men också för att inte behöva förlita sig på att man får lån igen av banken till en ny bil, en drömresa, hjälpa barnen eller barnbarnen med första bostadsköpet eller vad det nu kan vara. I synnerhet när man blir pensionär så blir bankerna mycket mer restriktiva med att ge lån, inkl. öka lån på befintlig bostad.

För det tredje så är räntorna så låga, även nu när de var uppe på högsta nivån, att annat sparande kan ge mer i avkastning än vad det kostar att ha bostadslån.

Var har du dina sparade pengar?  

• Anonym (Man 9)

Beror på vad du tänker göra och om du har barn skulle ja säga !

Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?