Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 19:06:59 följande:
Jag avhandlar ämnet. Jag tror inte att man kan lösa något genom att tycka synd om människorna som det inte borde tyckas synd om. Jag tror att man iom toxiskt sympatiserande då bidrar till att skapa fler örebromän.
Örebromannen hade inte rätt att vara så missnöjd. Det finns inte tillräckligt mycket (män) som förklarar det för honom. Örebromannen symboliserar toppen på ett isberg av missnöjda män. Förstår du?
Det pågår en kampanj som riktar sig till män och uppmuntrar dom att vara missnöjda. Män behöver bli medvetna om denna så de bidrar till att vända utvecklingen till ett mer positivt håll som skapar nöjda män.
"sr" symboliserar detta missnöje. Jag är faktiskt tacksam över att han skrev i tråden då det illustrerar perfekt det jag pekar på.
Missnöje - är en så liten orsak till att någon kan tänka sig begå mord. Örebroskjutaren begick inte bara mord utan tog sitt eget liv. Att ta sitt eget liv, eller begå mord, är något av de svåraste saker man kan göra. Mentalt behöver man befinna sig på en helt annan plats.
Jag har personlig erfarenhet av att vilja begå självmord, men aldrig lyckats ta det till handling. Trots att mitt liv är allt annat än man kan önska. Det krävs så mycket mer än missnöje. Det krävs en misstro på framtiden, att inte ha något att förlora, en fruktansvärd frustration och rädsla. Detta i kombination med potentiellt obehandlad diagnos, kan möjligen driva en person till att begå brott och ta sitt liv. De flesta som nått den gränsen tar dock endast sitt eget liv.
De allra flesta människor som är missnöjda eller har diagnoser kommer aldrig nå den tröskeln. Därför har jag svårt att tro att dessa frustrerade personer, skulle vara mottagliga om andra män försöker rätta till dem. De känner sig troligen mer misslyckade och ilskna, om någon man talar om för de att de inte har rätt att känna som de gör. Ungefär som att någon säger till en deprimerad att de borde rycka upp sig.
Män som grupp kan nog inte göra mycket åt saken. Bortsett från att notera att någon verkar må dåligt och erbjuda stöd. Eller bara lyssna på personen.
Men vi ALLA kan göra något genom att försöka erbjuda folk som mår dåligt vårt stöd, vara vänliga, lyssna och försöka stötta. Att se ensamma människor och försöka prata lite med dem. Vi är rätt vana med skit i andra sköt dig själv attityden. Samhället har blivit tuffare och hårdare för de som inte passar in.
Jag gillar ordspråket ?it takes a village to raise a child?.
Det känns så klokt. Det känns så sant!