• Anonym (Rädd)

Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?

Nu stängdes ju skolor i Växjö efter ett hot mot en gymnasieskola där. Psykiatrin har idag en hög belastning och många som har allvarliga problem och mår väldigt dåligt söker inte hjälp.

Vi har fått ett samhälle där alla bara tänker på sig och sitt, och är så "upptagna" att de inte märker människor som går omkring och uppvisar uppenbart störda beteenden. Är det inte dags att vi börjar se och bry oss om ensamma och utstötta människor mer? Det skulle verkligen kunna förhindra att folk utvecklar ett människoförakt och tankar på att genomföra sådana dåd.

På Flashback finns ett antal trådar där folk frågar hur man skaffar illegala vapen, och dessa får tips om var de kan vända sig, Det betyder att det finns människor som är beredda att skaffa dessa för olika syften.

De hjälplinjer som finns där människor som mår dåligt kan ringa och prata av sig är få, och ofta nischade. Borde det inte finnas ett större utbud av sådana? Och fler borde bli volontärer inom detta område, då det uppenbart finns ett stort behov av forum/linjer som kan vara ett stöd för dessa.

• Svar på tråden Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?
  • Anonym (sr)
    molly50 skrev 2025-03-12 22:09:26 följande:
    Tycker du att din ton är trevlig nu?
    Om inte så kanske du ska prova ändra på den så kanske du får ett annat bemötande?

Nej det är den inte. Jag har försökt att vara trevlig från att jag skrev mina första inlägg som var dåliga. Men har under ca 10 sidor blivit bemött av konstant hat. Jag har gett upp. Jag önskar inte att vara trevlig längre. Jag känner mig helt enkelt likgiltig nu för alla kvinnors utsatthet. Ni får klara er själva helt enkelt om jag går förbi och ni blir utsatta för våld av någon annan. Jag kunde ärligt talat inte bry mig mindre längre efte vad denna tråd samt flera andra på detta forum! 

• molly50
    Anonym (sr) skrev 2025-03-12 22:18:43 följande:

Nej det är den inte. Jag har försökt att vara trevlig från att jag skrev mina första inlägg som var dåliga. Men har under ca 10 sidor blivit bemött av konstant hat. Jag har gett upp. Jag önskar inte att vara trevlig längre. Jag känner mig helt enkelt likgiltig nu för alla kvinnors utsatthet. Ni får klara er själva helt enkelt om jag går förbi och ni blir utsatta för våld av någon annan. Jag kunde ärligt talat inte bry mig mindre längre efte vad denna tråd samt flera andra på detta forum! 

Men vad förväntar du dig egentligen när du använder den här tonen? En klapp på axeln?
    Du skriver att du känner dig hatad. Men vilket intryck tror du att du själv ger när du går in i den här tråden och skriver att hela Sverige borde brinna ner för att kvinnor har dildosar och sen drar på dig en offerkofta när du inte får de reaktioner du vill ha? Hur tror du att det känns för oss som kvinnor att få höra?
    Och vad har det ens med trådens ämne att göra?
    Vill du bli bemött på ett bra sätt så rekommenderar jag att du håller en vettig diskussionsnivå och håller dig till ämnet.
    Och slutar använda en aggressiv ton för att du inte gillar svaren du får.
    Det är inte särskilt trevligt. Och det säger jag i all välmening.
  • molly50
    Anonym (sr) skrev 2025-03-12 22:18:43 följande:

Du skriver också att du har försökt vara trevlig i resten av dina inlägg.
    Men du satte ju tonen redan med ditt första inlägg du skrev här om kvinnor och dildosar.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (sr) skrev 2025-03-12 21:44:19 följande:

Ni skapar era fiender på detta forumet!

De som faktiskt vågar stå upp i verkligheten för att skydda de utsatta är de ni hatar mest på forumet bara för att man uttrycker en schaskig åsikt vid 1 tillfälle.

Det gör att ni går loss totalt och sedan får ni stöttning av feminina snubbar som aldrig hade vågat stå upp i verkligheten för att rädda er när det verkligen gäller och är påtagligt ! 

Bra kämpat! 

Men visst, skicka alla era män till att ge min käftsmäll. Kom inte sedan och gråt när dessa män inte står upp för er utan lägger benen på ryggen när ni behöver hjälp i ett utsatt läge på riktigt ! 

Jag är trött på det här nu och hatet mot oss ensamma män på detta forum får mig att snart tappa det totalt! Jag orkar snart inte bry mig om någon av er som man kanske mäter på och blir brutalt misshandlade av på riktigt farliga män (oftast i grupp dessutom!)

Och på det så raderar man helt oskyldiga inlägg som inte strider mot något av forumets regler överhuvudtaget utan försöker dölja att den enskilda som man har bestämt sig för är en dålig person faktiskt var trevlig ! 

Bra kämpat av er ! 

Nästa person jag ser i nöd, glöm att jag hjälper DIG ! 

Jag håller med om att det är mycket onödiga krig mellan könen här, men det som hjälper mot ofrivillig ensamhet är inte att beklaga sig på ett anonymt internetforum, man måste lämna skärmen och ge sig ut i verkligheten. Sen kan jag förstå att det kan vara svårt om man är en sådan som ogärna vill "störa andra i onödan", men jag tror att det är just det många måste våga börja göra, för att ensamheten ska kunna brytas. Samtidigt är jag förespråkare för att vi verkligen måste börja bry oss om andra mer, och omtanke kan se ut på olika sätt, det behöver inte handla om så mycket. Att gå fram och växla några ord med någon som verkar ensam kan faktiskt göra den personens dag.
  • Anonym (Elina)
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 19:06:59 följande:
    Jag avhandlar ämnet. Jag tror inte att man kan lösa något genom att tycka synd om människorna som det inte borde tyckas synd om. Jag tror att man iom toxiskt sympatiserande då bidrar till att skapa fler örebromän.

Örebromannen hade inte rätt att vara så missnöjd. Det finns inte tillräckligt mycket (män) som förklarar det för honom. Örebromannen symboliserar toppen på ett isberg av missnöjda män. Förstår du?

Det pågår en kampanj som riktar sig till män och uppmuntrar dom att vara missnöjda. Män behöver bli medvetna om denna så de bidrar till att vända utvecklingen till ett mer positivt håll som skapar nöjda män.

"sr" symboliserar detta missnöje. Jag är faktiskt tacksam över att han skrev i tråden då det illustrerar perfekt det jag pekar på.

Missnöje - är en så liten orsak till att någon kan tänka sig begå mord. Örebroskjutaren begick inte bara mord utan tog sitt eget liv. Att ta sitt eget liv, eller begå mord, är något av de svåraste saker man kan göra. Mentalt behöver man befinna sig på en helt annan plats. 

Jag har personlig erfarenhet av att vilja begå självmord, men aldrig lyckats ta det till handling. Trots att mitt liv är allt annat än man kan önska. Det krävs så mycket mer än missnöje. Det krävs en misstro på framtiden, att inte ha något att förlora, en fruktansvärd frustration och rädsla. Detta i kombination med potentiellt obehandlad diagnos, kan möjligen driva en person till att begå brott och ta sitt liv. De flesta som nått den gränsen tar dock endast sitt eget liv.

De allra flesta människor som är missnöjda eller har diagnoser kommer aldrig nå den tröskeln. Därför har jag svårt att tro att dessa frustrerade personer, skulle vara mottagliga om andra män försöker rätta till dem. De känner sig troligen mer misslyckade och ilskna, om någon man talar om för de att de inte har rätt att känna som de gör. Ungefär som att någon säger till en deprimerad att de borde rycka upp sig. 

Män som grupp kan nog inte göra mycket åt saken. Bortsett från att notera att någon verkar må dåligt och erbjuda stöd. Eller bara lyssna på personen.
    Men vi ALLA kan göra något genom att försöka erbjuda folk som mår dåligt vårt stöd, vara vänliga, lyssna och försöka stötta. Att se ensamma människor och försöka prata lite med dem. Vi är rätt vana med skit i andra sköt dig själv attityden. Samhället har blivit tuffare och hårdare för de som inte passar in.

Jag gillar ordspråket ?it takes a village to raise a child?. 
    Det känns så klokt. Det känns så sant!

• Anonym (Elina)
    Anonym (Anonym 80-talist) skrev 2025-03-10 12:51:07 följande:
    Kunde inte låta bli att gå in och citera detta. Otroligt bra skrivet av dig (Elina). Värmer i hjärtat att individer som du ännu finnes<3. 
    Personer som (Heve) behöver förstå omvärlden bättre och lyfta blicken. Blir full av skratta kring dennes radikala feminism angrepp, männen skall steppa upp för detta då dem är "offer" p.g.a en persons handling hahaha

Tydligen kan vissa typer av kvinnor i grupp lugnt fortsätta sin ständiga psykiska misshandel mot några ensamma kvinnor som varit ett återkommande problem på min skola där jag arbetar som rektor sedan bra många år tillbaka.. Kvinnor skall alltså inte "steppa upp" (snarare problem med olika individer). 
    Därmed vill jag ej påstå att männen har sina andektoter eller snarare *fysiska misshandels problematik* att förebygga. Dock är det inte män som GRUPP utan individer. Poängen är att detta rör individer. INTE kvinnor eller män som grupp. 

Hör och häpna är detta en kvinna som skriver detta hehe

Som många vettiga personer här inne framhäver är det ju SAMHÄLLET som enhälligt behöver hjälpas åt. Män, kvinnor eller oavsett tillhörighet av kön. Tyvärr kommer det ju krävas lång tid av jobb, då samhället vilar på usel politik och individualism som allt för många blundat för.
    Välfärden och samarbete(även annat) tog Sverige ur extrem fattigdom. Vi kan också lösa detta.

Tack, blev väldigt rörd av ditt inlägg. ❤️

Tycker du har mycket kloka insikter. 

Tyvärr har du rätt i att det kommer ta tid, då samhället vilar på usel politik och individualism. 

• Anonym (Heve)
    Anonym (Elina) skrev 2025-03-13 11:36:37 följande:

Missnöje - är en så liten orsak till att någon kan tänka sig begå mord. Örebroskjutaren begick inte bara mord utan tog sitt eget liv. Att ta sitt eget liv, eller begå mord, är något av de svåraste saker man kan göra. Mentalt behöver man befinna sig på en helt annan plats. 

Jag har personlig erfarenhet av att vilja begå självmord, men aldrig lyckats ta det till handling. Trots att mitt liv är allt annat än man kan önska. Det krävs så mycket mer än missnöje. Det krävs en misstro på framtiden, att inte ha något att förlora, en fruktansvärd frustration och rädsla. Detta i kombination med potentiellt obehandlad diagnos, kan möjligen driva en person till att begå brott och ta sitt liv. De flesta som nått den gränsen tar dock endast sitt eget liv.

De allra flesta människor som är missnöjda eller har diagnoser kommer aldrig nå den tröskeln. Därför har jag svårt att tro att dessa frustrerade personer, skulle vara mottagliga om andra män försöker rätta till dem. De känner sig troligen mer misslyckade och ilskna, om någon man talar om för de att de inte har rätt att känna som de gör. Ungefär som att någon säger till en deprimerad att de borde rycka upp sig. 

Män som grupp kan nog inte göra mycket åt saken. Bortsett från att notera att någon verkar må dåligt och erbjuda stöd. Eller bara lyssna på personen.
    Men vi ALLA kan göra något genom att försöka erbjuda folk som mår dåligt vårt stöd, vara vänliga, lyssna och försöka stötta. Att se ensamma människor och försöka prata lite med dem. Vi är rätt vana med skit i andra sköt dig själv attityden. Samhället har blivit tuffare och hårdare för de som inte passar in.

Jag gillar ordspråket ?it takes a village to raise a child?. 
    Det känns så klokt. Det känns så sant!

Enskilt självmord och massmord på andra handlar om olika psykologiska faktorer. Det du beskriver kan faktiskt sammanfattas som missnöje. Örebromannen hade inte rätt till sitt missnöje. Det är det jag pekar på. Så vitt vi vet så har han postat något om pengar han fick från staten. Samtidigt som han åkte på dyra resor över hela världen och hade råd med dyra vapen. Han skulle kunna bo i ett palats, ätit dyr mat varje dag och fortfarande vara missnöjd. Den här kampanjen jag pekar på riktar sig till män och vill att de ska vara missnöjda. (Exv "sr" är ett talade exempel)

Män har ett större ansvar. Varför? Vad tror du en kvinna skulle kunna hjälpa hatiska element såsom "sr" med? Lyssna på? Enpatisera? Sånt häller ju bara bensin på elden.

Och varför är det så pass många män som planar väg för hatet? De behöver inte vara särskilt hatiska själva. De gör bara sitt bästa för att normalisera det. I många fall är missnöjet oskäligt riktat mot kvinnor.

Som sagt. Jämför med att svarta människor förväntas råda bot på rasism. 

• Anonym (Elina)
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-13 12:01:45 följande:

Enskilt självmord och massmord på andra handlar om olika psykologiska faktorer. Det du beskriver kan faktiskt sammanfattas som missnöje. Örebromannen hade inte rätt till sitt missnöje. Det är det jag pekar på. Så vitt vi vet så har han postat något om pengar han fick från staten. Samtidigt som han åkte på dyra resor över hela världen och hade råd med dyra vapen. Han skulle kunna bo i ett palats, ätit dyr mat varje dag och fortfarande vara missnöjd. Den här kampanjen jag pekar på riktar sig till män och vill att de ska vara missnöjda. (Exv "sr" är ett talade exempel)

Män har ett större ansvar. Varför? Vad tror du en kvinna skulle kunna hjälpa hatiska element såsom "sr" med? Lyssna på? Enpatisera? Sånt häller ju bara bensin på elden.

Och varför är det så pass många män som planar väg för hatet? De behöver inte vara särskilt hatiska själva. De gör bara sitt bästa för att normalisera det. I många fall är missnöjet oskäligt riktat mot kvinnor.

Som sagt. Jämför med att svarta människor förväntas råda bot på rasism. 

Jag har aldrig sagt att han inte var missnöjd över något. Högst sannolikt var han missnöjd med det mesta. Missnöjd med att inte vara som andra, missnöjd över ekonomiska faktorer, sociala faktorer. Pengarna (bara en spekulation från mig precis som allt spekuleras om angående honom) , kanske han fick från sina föräldrar/ lånade (?)  men att de sagt ifrån och han blev tvungen att skaffa sina egna. 

Däremot tror jag missnöje bara är en ytterst liten orsak till att han tog steget till mord och självmord. Det finns så många arbetslösa, missnöjda människor som aldrig kommer begå mord. Människor som får avslag från Försäkringskassan och socialtjänsten. Människor som blivit hemlösa och arbetslösa. Det borde ligga så mycket mer bakom. 

Jag gillar egentligen inte att spekulera men jag tror att rädsla, ensamhet, ingen framtidstro, frustration, ingen utbildning och obehandlad/e diagnos/er inte är osannolika trigger faktorer i detta fall. 

Att män planar väg för hatet har jag ingen erfarenhet av. Jag tror att det kan upplevas så eftersom det nog är mycket fler osociala, missnöjda människor som vistas på nätet. Man behöver varken vara överdrivet empatisk eller bråka tycker jag, ignorans dödar oftast lust till trollning. Jag hade dock gärna tagit en mer vänlig diskussion om/när tonläget är annorlunda. 

• Anonym (Heve)
    Anonym (Elina) skrev 2025-03-13 13:01:42 följande:

Jag har aldrig sagt att han inte var missnöjd över något. Högst sannolikt var han missnöjd med det mesta. Missnöjd med att inte vara som andra, missnöjd över ekonomiska faktorer, sociala faktorer. Pengarna (bara en spekulation från mig precis som allt spekuleras om angående honom) , kanske han fick från sina föräldrar/ lånade (?)  men att de sagt ifrån och han blev tvungen att skaffa sina egna. 

Däremot tror jag missnöje bara är en ytterst liten orsak till att han tog steget till mord och självmord. Det finns så många arbetslösa, missnöjda människor som aldrig kommer begå mord. Människor som får avslag från Försäkringskassan och socialtjänsten. Människor som blivit hemlösa och arbetslösa. Det borde ligga så mycket mer bakom. 

Jag gillar egentligen inte att spekulera men jag tror att rädsla, ensamhet, ingen framtidstro, frustration, ingen utbildning och obehandlad/e diagnos/er inte är osannolika trigger faktorer i detta fall. 

Att män planar väg för hatet har jag ingen erfarenhet av. Jag tror att det kan upplevas så eftersom det nog är mycket fler osociala, missnöjda människor som vistas på nätet. Man behöver varken vara överdrivet empatisk eller bråka tycker jag, ignorans dödar oftast lust till trollning. Jag hade dock gärna tagit en mer vänlig diskussion om/när tonläget är annorlunda. 

Det är många missnöjda som inte begår massmord. Det är ju ganska självklart. "Sr" sitter inte i fängelse ännu så vitt jag vet. Det jag pekar på är toppen på ett isberg. Massmördaren hade faktiskt ingen rätt, hans missnöje var oskäligt. Ska vi nu göra en jämförelse med en skälig känsla av missnöje så kan det röra sig runt ett fiktivt scenario att staten har mördat din familj t ex.(betyder inte att någon utför ett massmord i alla fall)

Det jag pekar på är att det ligger saker som grund till att skapa oskäligt missnöje. -Missnöjeskampanjen som riktar sig till män. Det du spekulerar runt har skapats av aktiva krafter och underhålls av aktiva krafter. Här behöver insatsen göras.

Nej, kvitto finns. Man kan inte ignorera bort hat. Det vi behöver göra är att peka på och göra folk observanta när man ser hat. Annars så normaliserar man hatet. Då män är en speciellt utsatt grupp för den här kampanjen så behöver män medvetandegöras för att kunna stävja detta.

Vi behöver ta itu med kärnan.
  • Anonym (sr)
    Anonym (sr) skrev 2025-03-06 17:37:01 följande:

För att återgå till trådens ämne.

Man har lyft fram att man vill se till att alla ska kunna träffa på allmänna mötesplatser dit alla skulle vara välkomna. Har inte källan just nu, men det vr nog S tror jag som kom ut med förslaget?

Tanken är fin. 

Men i ett allt mer oroligt samhälle så ser jag inte hur det skulle fungera i praktiken.
    Kan staten säkerställa de både män och kvinnor som kommer dit deras säkerhet?

Hur vet man att man faktiskt lyckas locka till sig dom som är ensamma? 
    Många har fastnat i sina ensamma bubbla och allt för många har nog lärt sig att trots att de mår dåligt i sin ensamhet så är det åtminstone tryggare än att ge sig ut på allmänna evenemang / träffpunkter.

Det kommer vara de som redan älskar att vara ute i det offentliga som kommer att gå till dessa mötesplatser. Ock de våldsamma kriminella.

Jag tror mer på ett "fadder" system isåfall.

Alla över 40-45 med rena pappren kan få ett krav på sig om att de måste ställa upp som en "medmänniska" min 2 gånger i månaden under 2 timmar per tillfälle.
    och dessa har tystnadsplikt ang den som de är fadder åt. 

Man kan då skicka ut till de yngre om de känner sig ensamma och mår dåligt och om de skulle önska sig kontakt med en sådan fadder och om det ska vara en manlig eller kvinnlig. 

Bara en tanke / ide. 

Anonym (sr) skrev 2025-03-06 17:48:11 följande:

Kanske man skulle kunna sätta fadder iden i praktiken genom att erbjuda lika många timmar i arbetstidsförkortning som de träffar den ensamma? 

1 timme kortare arbetstid varje vecka ger 2 träff tillfällen under 2 timmar i månaden, träff med en ensam?

Anonym (sr) skrev 2025-03-06 17:57:50 följande:

Eller så erbjuder man timanställda lite mer jobb om de inte har heltidsarbete? Även här med rent brottsregister. 

Menar kan man tänka sig ge bort 1,5 miljarder gratis till körkort utan motprestation så finns det pengar att lägga på en sådan här sak med! 

Visst de som är farliga och ensamma kommer man ändå inte nå. Då de kommer tacka nej bland även andra.

Men de som kanske riskerar att bli lika dana hinner man fånga upp och få dom på andra tankar?

Anonym (sr) skrev 2025-03-06 17:40:08 följande:

Ang tystnadsplikt. De ska få bryta den om det finns en seriös risk för att personen skada andra på riktigt i form utav fysiska angrepp.

Det får bara inte bli en angivarstat utan som sagt vid seriös risk för fysisk skada på mot andra.

Svar på tråden Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?