• Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Min pappa har tyvärr gått bort och vi försöker sätta in en annons i tidningen men det går inte. Tidningen accepterar inte faktura och jag har inte koden till min pappas kontokort eller bank ID. Varken annonsavdelningen på tidningen eller banken vet hur jag ska göra. Vi kommer stöta på samma problem när vi ska köpa blommor och fika till begravningen.

Vi valde en begravningsbyrå på nätet som bara tar hand om kroppen för att få ner priset så vi får ordna allt annat själva. Dödsboet har knappt några tillgångar och hundratusentals kronor i skulder så vi kommer inte få ut något arv, det är därför viktigt att pengarna går direkt från dödsboet. 

Kan tillägga att vi inte kommer spendera mycket. Begravningsbyrån tar 11 500. Annons i tidningen kostar 2500 kronor och vi tänkte lägga ner 500 på blommor och 500 på fika. 15 000 totalt alltså, vi försöker inte svindla någon. 

Har någon några idéer eller vet vart vi ska vända oss? 

• Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 21:55:40 följande:
    Det som "gäller" kommer nog inte heller att vara bra nog verkar det som.
    Allt har en förmåga att landa i omöjlighet.

Somliga vill inte bli hjälpta, gäller  denna TS och den som ska flytta en madrass men inte vet hur.
    Jag har tyvärr för mycket fritid men till och med jag har gett upp, hahaha
    Förstår precis vad du menar...:)
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 21:55:40 följande:
    Det som "gäller" kommer nog inte heller att vara bra nog verkar det som.
    Allt har en förmåga att landa i omöjlighet.

Somliga vill inte bli hjälpta, gäller  denna TS och den som ska flytta en madrass men inte vet hur.
    Jag har tyvärr för mycket fritid men till och med jag har gett upp, hahaha

Mår du bra av att hålla på med dina härskartekniker? 
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 21:48:02 följande:
    Vad bra att du fått reda på vad som gäller.
    Jag vet inte mer nu än när jag startade tråden. 
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 22:24:34 följande:

Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 21:48:02 följande:
    Vad bra att du fått reda på vad som gäller.
    Jag vet inte mer nu än när jag startade tråden. 
    Jodå. När du startade tråden visste du ju inte ens att avlidnas konton spärras.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 19:59:22 följande:
    Informationen om begravningskostnader och omkostnader för bouppteckning kommer från KFM:S hemsida.
    Det var inte min fråga om var du hade inhämtat informationen ifrån.  Så varför svarar du på en fråga man aldrig ställde?

Min fråga var:
    Sedan NÄR hade man omkostnader för en bouppteckning?

Det är märkligt att KF påstår att det är omkostnader, i sig, för en skriftlig sammanställning av den avlidnes skulder och tillgångar ( =bouppteckning).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Son)

Detta blev bara rent löjligt för länge sedan. 
    Att be om svar på frågor som man sedan bara struntar i eller vänder tillbaka med en massa problem som inte verkar underbyggda alls. Varken banken eller Kron-kalle kan svara på vad som gäller, Vägrar att ta juridisk hjälp m ed mera.
    Föreslår att vi lägger locket på i tråden och låter TS reda ut detta själv, om nu problemet verkligen finns.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 22:49:44 följande:

Detta blev bara rent löjligt för länge sedan. 
    Att be om svar på frågor som man sedan bara struntar i eller vänder tillbaka med en massa problem som inte verkar underbyggda alls. Varken banken eller Kron-kalle kan svara på vad som gäller, Vägrar att ta juridisk hjälp m ed mera.
    Föreslår att vi lägger locket på i tråden och låter TS reda ut detta själv, om nu problemet verkligen finns.

Jag bad om svar på en fråga. Ingen här vet svaret, inklusive dig. 

Betalar du den juridiska hjälpen? För jag har inga sådana pengar. 

Anonym (Fast) skrev 2025-03-01 22:27:46 följande:
    Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna betala annons, blommor och fika. Ingen här vet heller. 
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2025-03-01 22:27:47 följande:
    Det var inte min fråga om var du hade inhämtat informationen ifrån.  Så varför svarar du på en fråga man aldrig ställde?

Min fråga var:
    Sedan NÄR hade man omkostnader för en bouppteckning?

Det är märkligt att KF påstår att det är omkostnader, i sig, för en skriftlig sammanställning av den avlidnes skulder och tillgångar ( =bouppteckning).
    TS har inte det, vad jag förstår, men det finns andra som t ex anlitar en utomstående som gör bouppteckningen. 
  • Anonym (Son)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 22:53:38 följande:

Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna betala annons, blommor och fika. Ingen här vet heller. 
    Om ingen här vet svaret men du fortsätter fråga , vad förväntar du dig för resultat?
    Ställer du denna typ av frågor på ett amatörforum lär du ju får lika många olika svar som du redan fått, eller hur?
    Lägg ner! Inga svar duger år dig uppenbarligen.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 22:53:38 följande:

Nej, men du har i alla fall uteslutit några saker som inte går.

Men betala fika och blommor själv är väl enklast. Så dyrt är det inte. Väljer man att göra allt själv så får man också vara mer självständig. Och annonsera gratis på nätet.
  • Anonym (OA)

Om jag vore TS skulle jag gå in en tidig morgon på en Nordeabank och vägra att gå innan de fixat detta. Om nu någon som är hos KFM får begravningskostnader prioriterade, borde banken veta hur man löser detta. 

Jag har nyligen varit med om helt inkompetent bankpersonal beträffande något helt annat så jag har ingen större tillit till dem, men det finns jurister på banken som personal kan konsultera. De borde veta i vilken ordning man begär konkurs för dödsboet, täcker begravningskostnader med antingen dödsboets medel eller genom bidrag från kommunen, ordnar bouppteckning m.m. 

Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?