• Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Min pappa har tyvärr gått bort och vi försöker sätta in en annons i tidningen men det går inte. Tidningen accepterar inte faktura och jag har inte koden till min pappas kontokort eller bank ID. Varken annonsavdelningen på tidningen eller banken vet hur jag ska göra. Vi kommer stöta på samma problem när vi ska köpa blommor och fika till begravningen.

Vi valde en begravningsbyrå på nätet som bara tar hand om kroppen för att få ner priset så vi får ordna allt annat själva. Dödsboet har knappt några tillgångar och hundratusentals kronor i skulder så vi kommer inte få ut något arv, det är därför viktigt att pengarna går direkt från dödsboet. 

Kan tillägga att vi inte kommer spendera mycket. Begravningsbyrån tar 11 500. Annons i tidningen kostar 2500 kronor och vi tänkte lägga ner 500 på blommor och 500 på fika. 15 000 totalt alltså, vi försöker inte svindla någon. 

Har någon några idéer eller vet vart vi ska vända oss? 

• Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-27 20:37:41 följande:
    Tills arvskiftet har slutförts. Räkningarna måste ju dock betalas innan dess. Alla banker har en service för detta. Min pappa dog i januari och jag skannar in hans räkningar via Nordeas tjänst för just detta.
    Men det kan ju ta månader, vi vill inte vänta med begravningen så länge. Det finns inga pengar i dödsboet för att betala räkningar. 
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:41:22 följande:
    Men det kan ju ta månader, vi vill inte vänta med begravningen så länge. Det finns inga pengar i dödsboet för att betala räkningar. 
    Har han inga pengar att betala räkningarna med finns det ju tyvärr inga pengar att betala begravningen med heller. Då får du ansöka om bistånd av kommunen för begravningskostnaderna.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:38:35 följande:
    Tack för informationen. Tyvärr stod det inget där. 
    Jo, det finns både information och länkar om din situation där.
  • Anonym (Anna)
    Vilka pengar ska du då betala med?
  • Anonym
    Om det inte finns pengar i dödsboet så kan du ju inte betala begravningen via dödsboet och pappas konton.
    Prata med socialen, man kan få bidrag till begravning
  • Anonym
    Om det inte finns pengar i dödsboet så kan du ju inte betala begravningen via dödsboet och pappas konton.
    Prata med socialen, man kan få bidrag till begravning
  • Anonym (Anna)
    TS skriver,

Jag är juridiskt ansvarig för dödsboet så förhoppningsvis räcker det om jag är med. Vi syskon är utspridda över landet så det kommer bli ett jätteprojekt om vi alla ska vara med på banken. 

Du ska skaffa fullmakt från alla övriga syskon att de godkänner att du har hand om dödsboet.
  • trollhona

Beklagar sorgen.
    Du får ett dödsintyg från skatteverket när en person avlidit, det tar d med till banken din pappa hade. Om ni är flera syskon/arvtagare så får ni skriva en fullmakt att tex du kan sköta allt för dödsboets räkning.

Se till att säga upp boende, avsluta abonnemang och stänga av el så ni inte får mer räkningar.

• Anonym (123)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:19:44 följande:
    Tack! Jag får testa att kontakta banken igen, när jag pratade med dem sist så de att jag inte kunde betala några fakturor alls förrän boendeuppteckningen var klar och det kommer nog ta en månad till innan allt är klart. 
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-27 20:12:00 följande:
    TS skriver ju att banken inte vet.

TS, banken borde i alla fall informerat dig om att kontot är låst nu, så det hade inte spelat någon roll om du har koden. Kanske du kan fråga en boutredningsman, eller ska ni göra boutredningen själva?
    Socialen ska göra boendeuppteckningen. Vi har inte fått någon information om att kontot är låst. Hur länge kommer det vara det och hur låser vi upp kontot? 
    Min pappa gick nyligen bort så jag är mitt uppe i allt det här.

Jag har inte behövt prata med banken alls. Någon behöver addressändra så all post, deklaration osv kommer till den personen. Det kostar en tusenlapp. Det blir en c/o-adress.

Konton kommer du inte åt, all bankid osv stoppas direkt när någon går bort.

På bankens hemsida ska finnas information om hur du betalar dödsboets räkningar. På Swedbank skriver man bara ut en blankett, fyller i lite uppgifter och skickar med räkningarna upp till Stockholm. Du behöver bara kontonummer det ska dras ifrån och personnummer i princip. Jag hittade pappas kontonummer på ett gammalt pensionspapper. Kolla igenom alla papper ni hittar för info.

Jag fick kontoutdrag hemskickat, även papper från skatteverket, papper från försäkringsbolag osv. Allt sånt ska ske automatiskt.

Begravningsbyrån hjälpte mig fixa dödsfallsintyget och fullmakter till mina syskon så jag har kontrollen över ekonomin. Dom kommer också hjälpa till med det juridiska när bouppteckningen ska göras.

Skulle inte rekommendera att göra allt det här själv utan en begravningsbyrås hjälp. Det är otroligt mycket att stå i.

Glöm inte säga upp alla prenumerationer, abonnemang osv. Kolla också med banken om det finns något som dras på autogiro, sånt stängs inte av automatiskt.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-27 20:46:25 följande:
    Har han inga pengar att betala räkningarna med finns det ju tyvärr inga pengar att betala begravningen med heller. Då får du ansöka om bistånd av kommunen för begravningskostnaderna.
    Begravningen är prioriterad framför räkningarna, den finns det pengar till. 
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-27 22:00:28 följande:
    TS skriver,

Jag är juridiskt ansvarig för dödsboet så förhoppningsvis räcker det om jag är med. Vi syskon är utspridda över landet så det kommer bli ett jätteprojekt om vi alla ska vara med på banken. 

Du ska skaffa fullmakt från alla övriga syskon att de godkänner att du har hand om dödsboet.
    Det tror jag att jag har redan. Har papper från Skatteverket att det är jag som är juridiskt ansvarig för dödsboet. 
    Anonym (123) skrev 2025-02-27 22:39:17 följande:
    Min pappa gick nyligen bort så jag är mitt uppe i allt det här.

Jag har inte behövt prata med banken alls. Någon behöver addressändra så all post, deklaration osv kommer till den personen. Det kostar en tusenlapp. Det blir en c/o-adress.

Konton kommer du inte åt, all bankid osv stoppas direkt när någon går bort.

På bankens hemsida ska finnas information om hur du betalar dödsboets räkningar. På Swedbank skriver man bara ut en blankett, fyller i lite uppgifter och skickar med räkningarna upp till Stockholm. Du behöver bara kontonummer det ska dras ifrån och personnummer i princip. Jag hittade pappas kontonummer på ett gammalt pensionspapper. Kolla igenom alla papper ni hittar för info.

Jag fick kontoutdrag hemskickat, även papper från skatteverket, papper från försäkringsbolag osv. Allt sånt ska ske automatiskt.

Begravningsbyrån hjälpte mig fixa dödsfallsintyget och fullmakter till mina syskon så jag har kontrollen över ekonomin. Dom kommer också hjälpa till med det juridiska när bouppteckningen ska göras.

Skulle inte rekommendera att göra allt det här själv utan en begravningsbyrås hjälp. Det är otroligt mycket att stå i.

Glöm inte säga upp alla prenumerationer, abonnemang osv. Kolla också med banken om det finns något som dras på autogiro, sånt stängs inte av automatiskt.

Jag beklagar förlusten. 

Hur ska jag då kunna betala för blommor, annons etc? Problemet är att de inte är på faktura. Tror inte jag har någon juridisk skyldighet att betala några räkningar eller att ta emot min pappas post men jag ska kolla upp det. Varifrån fick du pengar till adressändring? 

Begravningsbyrån jag anlitade hjälper inte till med det juridiska, det står klart och tydligt på deras hemsida, Socialen får sköta boendeuppteckningen. 

Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?