• Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Min pappa har tyvärr gått bort och vi försöker sätta in en annons i tidningen men det går inte. Tidningen accepterar inte faktura och jag har inte koden till min pappas kontokort eller bank ID. Varken annonsavdelningen på tidningen eller banken vet hur jag ska göra. Vi kommer stöta på samma problem när vi ska köpa blommor och fika till begravningen.

Vi valde en begravningsbyrå på nätet som bara tar hand om kroppen för att få ner priset så vi får ordna allt annat själva. Dödsboet har knappt några tillgångar och hundratusentals kronor i skulder så vi kommer inte få ut något arv, det är därför viktigt att pengarna går direkt från dödsboet. 

Kan tillägga att vi inte kommer spendera mycket. Begravningsbyrån tar 11 500. Annons i tidningen kostar 2500 kronor och vi tänkte lägga ner 500 på blommor och 500 på fika. 15 000 totalt alltså, vi försöker inte svindla någon. 

Har någon några idéer eller vet vart vi ska vända oss? 

• Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?
  • Anonym (Son)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-28 21:07:08 följande:
    Så jag ska betala 20 000 för en advokat för att slippa betala en annons för 2500? Låter vettigt! 
    Nej det ska du inte -. dödsboet betalar. Du är inte ansvarig för kostnader men räkna inte med en lyx-begravning om du inte skjuter till pengar.
    Ta hjälp - du verkar behöva det!
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 21:22:36 följande:
    Nej det ska du inte -. dödsboet betalar. Du är inte ansvarig för kostnader men räkna inte med en lyx-begravning om du inte skjuter till pengar.

Dödsboet har inte pengar till det så det blir jag som får betala. Att anlita hjälp skulle kosta mångdubbelt mer än om jag betalade allt själv. Advokathjälp kostar mer än hela begravningen. Det enda jag behöver hjälp med är hur jag ska göra med annons, blommor och fika. 

Begravningen jag vill ha kostar 15 000 om jag får allt jag vill, det är ingen lyx på något vis. Socialens norm för begravning är 21 300. 

• Anonym ((Y))
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 21:22:36 följande:

Inte alls självklart att dödsboet ska betala. Hon skriver ju att det knappt finns några tillgångar i dödsboet. Vem som betalar beror helt på vem som är uppdragsgivare.

Gällande dödsannons: alternativen är ju inte så många. Vill tidningen inte ställa ut en faktura så får någon av er betala själva. Svårare än så är det inte. Kanske finns det möjlighet att vid ett senare tillfälle få tillbaka utlägget om det finns pengar kvar i dödsboet. Alternativet är att hitta en tidning som är okej med att ställa ut en faktura.

Beklagar bortgången förresten.

• Anonym (Son)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-02-28 21:51:42 följande:

Inte alls självklart att dödsboet ska betala. Hon skriver ju att det knappt finns några tillgångar i dödsboet. Vem som betalar beror helt på vem som är uppdragsgivare.

Gällande dödsannons: alternativen är ju inte så många. Vill tidningen inte ställa ut en faktura så får någon av er betala själva. Svårare än så är det inte. Kanske finns det möjlighet att vid ett senare tillfälle få tillbaka utlägget om det finns pengar kvar i dödsboet. Alternativet är att hitta en tidning som är okej med att ställa ut en faktura.

Beklagar bortgången förresten.

Ett alternativ är att helt enkelt inte ha någon dödsannons, ej heller några blommor
    Mina föräldrar är/var löjligt enkla och ville inte ens ha alu-fälgar på bilen. Det var skryt helt enkelt. 
    Kista i spånskiva till farsan trots att det fanns pengar till annat. Kistan klädd med överdrag, såg bra och respektfullt ut ändå.
    Morsan lär ju begära samma. 
    De får de de vill ha - inte vad jag vill ha.
    Hoppas att mina barn ser på min död med nyktra ögon. Är jag borta så är jag borta, jag lär ju inte bry mig och om de gör det så lär jag ju aldrig få uppleva det ändå.
  • Anonym ((Y))
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 22:09:24 följande:
    Ett alternativ är att helt enkelt inte ha någon dödsannons, ej heller några blommor
    Mina föräldrar är/var löjligt enkla och ville inte ens ha alu-fälgar på bilen. Det var skryt helt enkelt. 
    Kista i spånskiva till farsan trots att det fanns pengar till annat. Kistan klädd med överdrag, såg bra och respektfullt ut ändå.
    Morsan lär ju begära samma. 
    De får de de vill ha - inte vad jag vill ha.
    Hoppas att mina barn ser på min död med nyktra ögon. Är jag borta så är jag borta, jag lär ju inte bry mig och om de gör det så lär jag ju aldrig få uppleva det ändå.
    Helt enig med dig. Finns det inga pengar och ingen vill betala så är det ju endast ett alternativ - att inte ha någon dödsannons.

Har sett många som beställt begravningar för 40, 50, 60 tusen kronor och som säger att ?ja men dödsboet betalar ju?, och så finns det bara t ex 5 tusen totalt i dödsboet. Eller som gjort utlägg för samma summor och tror att de ska få tillbaka det när det finns absolut noll i dödsboet, bara skulder. Det går förstås inte, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tro något annat.
  • Anonym (Son)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-02-28 22:23:46 följande:
    Helt enig med dig. Finns det inga pengar och ingen vill betala så är det ju endast ett alternativ - att inte ha någon dödsannons.

Har sett många som beställt begravningar för 40, 50, 60 tusen kronor och som säger att ?ja men dödsboet betalar ju?, och så finns det bara t ex 5 tusen totalt i dödsboet. Eller som gjort utlägg för samma summor och tror att de ska få tillbaka det när det finns absolut noll i dödsboet, bara skulder. Det går förstås inte, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tro något annat.
    Då verkar vi se lika på saken - skönt!
    När jag är borta hoppas jag och tror verkligen att mina barn respekterar mig för den jag var, inte ser en flashig begravning som ett kvitto på något de ska leva upp till.
  • Hurraa

Din far har gått bort, Sluta snåla in i det sista.
    Om ni är minst två syskon så blir det inte så farligt.
    Om ni inte har ekonomin så skriv ditt nummer i PM så swishar jag pengar till annonsen

• Anonym (Son)
    Hurraa skrev 2025-02-28 23:54:03 följande:

Din far har gått bort, Sluta snåla in i det sista.
    Om ni är minst två syskon så blir det inte så farligt.
    Om ni inte har ekonomin så skriv ditt nummer i PM så swishar jag pengar till annonsen

Till vem riktar du det svaret?
    Tror du att annonsen är det viktigaste?
    Personen oroar sig ( i onödan) mer av hela begravningen av vad jag kan förstå.
    Kista, blommor, annons o.s.v
  • Anonym (Dotter)
    Tom Araya skrev 2025-02-28 21:05:48 följande:

Jag har varit med om att begrava både far och farmor helt utan inblandning av begravningsbyrå.

Vi ordnade allt själva tillsammans med kyrkan.

Bodelningen lät vi banken sköta.

Vi skötte t.o.m. transporten av kroppen till och från kyrkan och till kremering själva.

Jag kommer bara sköta transporten av uran, hade ingen aning att man fick det så det blev åtminstone en positiv överraskning. Min pappa blir kremerad i Stockholm, den biten sköter begravningsbyrån sen får jag hämta urnan på krematoriet och köra den till kyrkan 25 mil bort där de sköter resten. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-02-28 22:23:46 följande:

Enligt socialen så är dödsannons något som räknas som standard och något dödsboet betalar i min pappas situation problemet är hur det rent praktiskt ska gå till. 

Den här begravningen kommer gå på 15 000 om jag får precis vad jag vill, socialens norm är 21 700 så det är ingen onödig extravagans vi pratar om. 

Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?