Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-01 08:34:34 följande:
Värt att leva helt ensam?
Jag är en man som har börjat bli till åren och jag har ingen nära vän längre och aldrig haft en flickvän. Jag kan vara ganska trevlig och skoja och umgås med tjejer privat och har sagt till mig att jag är deras favorit på jobbet.
Problemet är att tjejer inte vill gå längre med mig, jag är en vän då man inte vill ha en man som ser ut som mig vilket gör att jag kommer att få leva ensam hela livet.
Jag vet inte om jag orkar leva såhär längre. Aldrig få en kram. Aldrig ha någon att mysa med. Jag har ibland suttit här i min datorstol och sneglat upp på lampan i taket hur det skulle bli att hänga ett rep där för att få slut på detta.
Finns det andra i samma situation? Gått hela livet utan närhet? För mig låter det som rena jackpotten bara att få ligga i en soffa och hålla om någon.
Ensamhet är inget att skuldbelägga, tyvärr ett relativt vanligt förekommande problem.
Vägen ut ur ensamhet kan se ut på många olika sätt, hundar t.ex. fungerar bara för den som är intresserad av och älskar hundar, och kan tänka sig att gå ut med den 3-4 gånger om dagen.
Det finns två bra böcker om ensamhet och hur man kan börja ta sig ur den.
Det är:
"Ut ur ensamheten, strategier och förhållningssätt" av Martina Wolf-Arehult
"Att vinna över ensamheten, psykologens bästa råd" av Anna Bennich
Läs båda, välj den bästa och följ sedan råden och stegen i den boken.
Lycka till! Livet kanske inte kommer att bli exakt som du tänker dig, men kan bli nycket bättre än det du har idag!
Om du känner att du inte vill leva längre och misstänker att du är deprimerad, så kanske du ändå ska prata med läkaren på vårdcentralen också.