Inlägg från: Anonym (Bellissimo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bellissimo)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

septembermamma2022 skrev 2025-03-03 01:38:16 följande:
    Detta var ju rätt provocerande av dig att skriva och tycka. Det är svårt som förälder att helt förbereda sitt barn på en miljö som kan vara så oerhört krävande som skolan kan, och särskilt om barnet har NPF.

Hur förbereder du tex ett normalfuntat autistiskt barn på att det till exempel kan vara dagligt förekommande att ett barn med nån slags utåtagerande NPF tillåts springa runt och flaxa med armarna och skrika gällt i klassrummet på lektionstid? Och sen väljer att kollidera sin massiva kropp in i betydligt mindre och lättare klasskamrater? Har du några förslag på övningar man kan göra hemma för att rusta sstt barn för detta?

Det måste ju ändå komma an på skolan att styra upp den här typen av situationer och inte falla på föräldrarna om man nu ska envisas med att ha integrerade klasser som inkluderar även barn med ibland utåtagerande uttryck för sin NPF?

Och ja, exemplet ovan har faktiskt hänt, jag såg det med egna ögon.

Tack!

Det där hände ett par gånger i veckan i mitt barns förra klass. En storväxt pojke med autism och adhd skrek, slogs och kastade saker omkring sig. Tänk att ha en sån kollega och ändå förväntas leverera sina rapporter som vanligt. Ständigt på spänn. 

Mitt barn har, precis som den pojken, funktionsnedsättningar. Att tvinga in de här barnen i vanlig undervisning är som att tvinga den utan ben att hoppa längdhopp och sen lägga skulden på barnet när det inte går bra. Pojken i förra klassen reagerar utåt, mitt barn inåt. Men deras hjärnor är svaga i (ungefär) samma områden. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-03 02:19:19 följande:
    Om ett barn skriker, stör och kolliderar med elever så behöver det leda till konsekvenser. Barnet behöver skickas ut från lektionssalen, kontakt med föräldrarna, där föräldrarna själva ansvarar över att skolans regler följs. Föräldrarna kan få tips om vart man kan vända sig till för att skaffa verktyg för detta. I extrema fall avstängning. I ännu mer extrema fall, relegering.

Så barn med hjärnskador och allvarliga funktionsnedsättningar ska straffas? Tror du att hjärnan plötsligt får nya funktioner av det? 

Ett barn som saknar imulskontroll får inte välutvecklad sådan genom att uppfostras på något särskilt sätt.  Hen behöver en miljö där hen känner sig lugn och trygg så att den slipper bli så upprörd och istället kan koncentrera sig på sitt skolarbete. Det är grymt plågeri att sätta dessa barn i vanlig klass. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-03 02:15:45 följande:
    Ja. Det är väl självklart. Sen kan individuella insatser krävas.

Jag vet ett barn med autism som lyder i skolan. Högpresterar. All ångest det skapar hanterar hon genom att inte äta. Jag vet ett annat barn med adhd som också lyder. Hon tar ut sin under dagen ackumulerade ångest på sina underarmar, med rakblad. Mitt eget barn kämpade på tills det tog totalstopp och hen blev undbränd redan som mellanstadiebarn. Tre år senare kämpar hen fortfarande med de ångestproblem som det skapade. 

Jag förstår faktiskt inte hur du kan tycka att lydnad är värt detta. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-03 12:41:46 följande:
    Tror du på riktigt att deras mående på något magiskt sätt blir bättre om de tillåts härja runt?
    Nej, de borde erbjudas annan typ av undervisning. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-03 12:40:09 följande:
    Klarar inte barnet av en vanlig klass så hör inte barnet hemma i en vanlig klass.

Precis! Det är det jag också menar. Men det finns ju bara på några få orter. Hos oss finns en liten friskola för barn med autism (inte adhd). Och det är kö dit. 

• Anonym (Bellissimo)
    AndreaBD skrev 2025-03-03 12:43:45 följande:
    Just det, i utlandet kan det vara så. Men inte i Sverige. Hittills har vi inte fått ta mobilerna, inte heller skicka ut en elev. Det börjar bli ändringar nu äntligen, så småningom. Men det har vi väntat på i minst 20 år, och jag tror det kommer ändå ta tid tills det blir verkliga ändringar. 
    Mobiler är i och för sig förbjudna på många skolor sedan länge. Ingen av mina barns skolor (kommunala) har tillåtit mobiler på skoltid, inte på raster heller. 
  • Anonym (Bellissimo)

Mitt barn har utretts och jag håller helt med Gile. Det är helt andra saker än störande beteende i skolan som man undersöker. (Mitt barn har ju inget sånt.) Att störa i skolan är en följd av att som adhd-barn utsättas för alldeles för hård press, inte ett diagnoskriterium. 

Utredningen har innehållit begåvningstest (flera olika parametrar), undersökning av hemsituationen, barnets förmåga att hålla fokus mm. Föräldrar, barnoch lärare har fått fylla i formulär och blivit intervjuade och utredaren kontrollerar att samtliga intervjusvar och formulärsvar är samstämmiga. Man kontrollerade barnets förmåga att avläsa ansikten. Man undersöker också om det finns bakomliggande trauma som skulle kunna vara orsak till problemen och om den psykiska ohälsa som i vårt fall också finns är orsakad av funktionsnedsättningen eller om funktionsnedsättningen finns där tillfälligt på grund av den psykiska ohälsan. Man ser också på beteenden som inte är ett dugg problematiska men också en del av adhd-diagnosen och om även de funnits i barnets hela liv. Och lite till. 

Med så omfattande undersökningar har jag svårt att tro att det är annat än mycket enstaka som blir feldiagnosticerade OM det inte är som Gile skriver att det finns oseriösa aktörer som utför dåliga utredningsr mot betalning. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-04 07:07:51 följande:

Förr (inte SÅ länge sedan) så satte man ytterst ogärna psykiatriska diagnoser på barn och unga eftersom de riskerar att BLI sin diagnos! Jag tror det var bra!!

Det var nog bra i flera fall ända tills skolsystemet förändrades (och kommunaliserades). Idag mår många av de här barnen väldigt, väldigt dåligt på grund av skolan. De får utbrott, blir våldsamma, blir kriminella, skär sig, svälter sig och en del begår självmord. Att få en diagnos är för många den enda möjligheten för familjerna att få gehör för barnens behov i skolan. Skolan ska hjälpa alla barn, diagnos eller ej. Men så sker inte. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-04 07:32:23 följande:
    Vad hjälper en diagnos när det i alla fall inte finns resurser? 
    För att då kan de inte komma undan genom att skylla på annat längre. Sen är det långt ifrån alla anpassningar som kostar pengar. I mitt barns fall handlar det tex om en lärare som vägrar byta undervisningsmetod. Även andra barn i klassen klagar och tycker att det är jobbigt. Men det är inte nog skäl att ändra. Nu när mitt barn fått diagnos hoppas vi att rektorn kan ligga på hårdare på den läraren så att det blir ändring. 
  • Anonym (Bellissimo)

Exempel på väldigt viktiga anpassningar som inte kostar några pengar att tala om är att ge instruktioner både muntligt och skriftligt, att låta ett barn gå från klassrummet tre minuter tidigare för att slippa trängsel, att erbjuda hörselkåpor, att låta ett barn sitta längst fram i klassrummet utan bänkkamrat, att låta ett barn gå ut och skutta i korridoren eller rita eller lyssna på musik en kort stund i mitten av varje lektion. Och många fler liknande småsaker. 

Men lärarna behöver kunskap för att veta att det här är vad de behöver göra. Och alla lärare behöver göra likadant, för rutin är jätteviktigt för många av de här barnen. 

Det handlar i många fall om att göra sig omak för elevens skull och utan kunskap, utan ledning och stöttning och i en stressad arbetssituation blir det inte av. Barnen med större problem kräver större resurser som tex liten grupp med specialpedagog eller enskild undervisning. Att få det utan att ha diagnosen på papper kan man fetglömma. 

• Anonym (Bellissimo)

Att vi har en lärare med 25 års erfarenhet i tråden som visar så låga kunskaper om npf och npf-utredningar tycker jag belyser problemet väldigt väl. 

• Anonym (Bellissimo)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 10:28:45 följande:
    Vill bara upplysa om att jag inte är lärare och har aldrig arbetat i skolan.
    Sorry! Eftersom vi diskuterar lärare och du skrev att du har 25 år i yrket missförstod jag och trodde att ditt yrke var lärare. Vad har du för yrke? 
  • Anonym (Bellissimo)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 10:24:27 följande:
    Men frågan kvarstår blir dessa barn hjälpta av en diagnos?  Förändras deras bristande konsekvenstänk av en diagnos? Naturligtvis inte.

Jag betvivlar inte en sekund att barn mår dåligt i dagens skola. Men att en diagnos på barnet skulle vara rätt väg att gå ser jag som orimligt. Det är skolans sätt att arbeta med barns fostran som är problemet.  

Detta är min oprofessionella åsikt. 

Diagnos kan göra jättestor skillnad. Du får tex möjlighet till medicinering, habilitering, hjälpmedel och arbetsterapeut. Vården kan komma och förklara för skolan vad du behöver. Du kan också få möjlighet att söka någon av de få specialskolor som finns.

Dessutom upplever många en lättnad när de får en diagnos. Många har fått höra att de är lata och slarviga, trots att de i själva verket anstränger sig mycket mer än sina klasskompisar. Att få bekräftelse från vuxna som ser att man kämpar hårdare, men har andra möjligheter, än de andra kan vara otroligt betydelsefullt för självförtroendet och självkänslan. I synnerhet gäller det de barn som kommer från familjer som inte funkar så bra och föräldrarna därför inte kan stötta sitt barn på bästa sätt. De barnen har det ju tufft även på hemmaplan. Ibland är det ju föräldrarna också som inte förstår och som genom brist på rutiner eller att lägga allt större press och krav på barnen förvärrar situationen istället för förbättrar. 

• Anonym (Bellissimo)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 13:49:41 följande:
    Medicinering är relevant för dem som verkligen har en 100% ig diagnos, dock har medicinering icke gynnsam effekt på alla. Tvärtom kan den framkalla väldigt ogynsamma effekter hos barnet.  Rekommenderar att alla läser FAS.

En av de vanligaste medicinerna .www.fass.se/LIF/product&nplId=20021101000311.

Vad gäller övriga påstådda positiva effekter hos barn med misstänkt ADHD, ADD mfl.  Är bekräftelse från vuxna något man inte behöver ha en diagnos för att erhålla.  Att medicinera barn på grund av att deras familjer inte fungerar är rent nonsens. Föräldrar, familj och skola har ansvar för att barn växer upp i en strukturerad och bekräftande miljö. Det kan varken mediciner eller BUP ersätta.
    Fast nu läste du mitt inlägg som fan läser bibeln. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?