Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
Hur förbereder du tex ett normalfuntat autistiskt barn på att det till exempel kan vara dagligt förekommande att ett barn med nån slags utåtagerande NPF tillåts springa runt och flaxa med armarna och skrika gällt i klassrummet på lektionstid? Och sen väljer att kollidera sin massiva kropp in i betydligt mindre och lättare klasskamrater? Har du några förslag på övningar man kan göra hemma för att rusta sstt barn för detta?
Det måste ju ändå komma an på skolan att styra upp den här typen av situationer och inte falla på föräldrarna om man nu ska envisas med att ha integrerade klasser som inkluderar även barn med ibland utåtagerande uttryck för sin NPF?
Och ja, exemplet ovan har faktiskt hänt, jag såg det med egna ögon.
Tack!
Det där hände ett par gånger i veckan i mitt barns förra klass. En storväxt pojke med autism och adhd skrek, slogs och kastade saker omkring sig. Tänk att ha en sån kollega och ändå förväntas leverera sina rapporter som vanligt. Ständigt på spänn.
Mitt barn har, precis som den pojken, funktionsnedsättningar. Att tvinga in de här barnen i vanlig undervisning är som att tvinga den utan ben att hoppa längdhopp och sen lägga skulden på barnet när det inte går bra. Pojken i förra klassen reagerar utåt, mitt barn inåt. Men deras hjärnor är svaga i (ungefär) samma områden.