• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2025-03-15 22:36:07 följande:
    Även gifta kvinnor tar beslut om sina egna kroppar utan att deras män får bestämma
    Jag blev oplanerat gravid med min man. Jag tog beslut själv. Han fick inte vara med och bestämma. Abort var otänkbart för mig. Min kropp, jag bestämmer. 

Jag förstår att du är i chock. Men jag hoppas du inte diskvalificerar henne enbart pga av att hon fattade beslutet själv. 
    Det är exakt det jag diskvalificerar henne för. Jag skulle inte vilja att sätta ett barn till världen som inte är önskat tillsammans med en person jag träffat en kväll. Det är hennes kropp och hon bestämmer men konsekvensen av hennes val är att hon inte är en kvinna som jag vill spendera livet med. 

Förstår att abort inte är en ideal situation men det är det inte heller att föda ett barn med en okänd man.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 22:45:40 följande:

Du tror alltså på fullt allvar att en pappa måste visa att han bryr sig om mamman för att ha rätt att ha kontakt med sitt barn? Är du på riktigt? 
    Och vilken normal mamma skulle hindra sitt barn från att träffa sin pappa för att han inte visar att han bryr sig om mamman? Och även om hon skulle vilja det har hon inte rätt till det. 

Jag är tillsammans med mina yngsta barns pappa men mitt äldre barns pappa behöver inte bry sig om mig överhuvudtaget, han är fortfarande min dotters pappa och har rätt att träffa henne och hon har rätt att träffa honom.  Nu är det så att vi är vänner men han har ingen skyldighet att vara vän med mig eller bry sig om mig eller visa att han är intresserad av mig för att få träffa sitt barn. Visst kan det underlätta om man är vänner men du skriver att han måste visa att han bryr sig om mamman annars kommer han inte ha någon kontakt med barnet, det var något av det sjukaste jag har hört faktiskt. 

Precis så. Barnen har rätt till båda föräldrarna. Så fort jag vet att det är mitt barn så kommer jag lägga fokuset på barnet. Det är inte barnets fel att vi varit oansvariga och den ska inte behöva lida mer än att den har föräldrar som inte lever ihop.
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:49:34 följande:
    Han kan lära känna henne?? Då lär han ju få en uppfattning om hon verkar vara typen som ligger med 150 killar oskyddat eller om det bara är han som kan vara pappan. Dom kan även då tillsammans komma fram till att testa under graviditeten för att vara på den säkra sidan. 

Mannen jag blev gravid med litade på mig, han förstod att jag inte legat hej vilt och vi har inte tagit något faderskapstest nu heller, det har ju aldrig behövts. Jag vet ju att han är den enda personen som kan vara pappa till mitt barn. 

Det räcker med att hon har legat med en annan man. Det är ju dessutom ett helt skevt resonemang. Du anser alltså att TS ska gå på känsla när det gäller det kanske viktigaste beslutet i sitt liv? 

?Jo men hon verkar trevlig, jag är säkert pappan.?

Du kan inte använda din upplevelse som någon sorts norm. Det är ju fint att ni är nöjda men det är ren galenskap att inte göra ett faderskapstest när man har träffat personen en gång. 

Innan han vet om det är hans barn är hon en främling som han inte har något ansvar för alls. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-15 22:24:08 följande:

Ja, och du vet att kvinnor har den rätten. Så varför är du arg på henne? Lägg ilskan där den hör hemma istället. På dig själv. 

Har sedan första inlägget varit tydlig med att jag inte är arg på henne. Hennes val och hennes kropp. 

Att välja att inte vilja bygga en relation med någon är inte att vara arg.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 22:36:16 följande:

Ja det där var det sjukaste jag har hört. Jag skulle aldrig hindra mina barn från att träffa sin pappa för att jag tyckte att han inte brydde sig tillräckligt mycket om mig under graviditeten. Och även om jag ville det så har jag ingen rätt till det. Barnen har rätt till sin pappa och pappan har rätt till sina barn , lika stor rätt som mamman har. 

En nyfödd bebis kan såklart inte bo varannan vecka men när barnet är äldre kan hen bo hos båda föräldrarna oavsett hur bra vänner de är. 

Handlar ju inte om det utan jag syftar på att få en naturlig kontakt. Hur ska barnet få en kontakt med sin pappa om inte mamman närvarar? 

Det är väl bättre att lära känna varandra än att det blir stelt. Det handlar inte om att mamman ska straffa ut pappan utan hur man på ett socialt och smidigt sätt kan få en bra relation. Det är jobbigt generellt att få barn med någon. Hur ser man på sin föräldraroll? Känner man inte den andre alls så kan det ju lättare bli stelt, onaturligt och inte tryggt alls. 

Då pratar om juridik. Men i verkligheten så handlar det om att skapa en relation som funkar. Att föräldrarna pratar själva om hur dom vill göra med barnet. Här låter det som att familjerätten behöver kopplas in dag 1 för att medla mellan föräldrarna. Varför göra det om man kan prata med varandra utan inkoppling av myndigheter? 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:24:27 följande:

Handlar ju inte om det utan jag syftar på att få en naturlig kontakt. Hur ska barnet få en kontakt med sin pappa om inte mamman närvarar? 

Det är väl bättre att lära känna varandra än att det blir stelt. Det handlar inte om att mamman ska straffa ut pappan utan hur man på ett socialt och smidigt sätt kan få en bra relation. Det är jobbigt generellt att få barn med någon. Hur ser man på sin föräldraroll? Känner man inte den andre alls så kan det ju lättare bli stelt, onaturligt och inte tryggt alls. 

Då pratar om juridik. Men i verkligheten så handlar det om att skapa en relation som funkar. Att föräldrarna pratar själva om hur dom vill göra med barnet. Här låter det som att familjerätten behöver kopplas in dag 1 för att medla mellan föräldrarna. Varför göra det om man kan prata med varandra utan inkoppling av myndigheter? 

Det är ju inte som att vi ska uppfostra barnet tillsammans i ett gemensamt hem. Vi kan absolut prata med varandra från dag1 när ett provsvar visar på att jag är pappan.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 22:45:40 följande:

Du tror alltså på fullt allvar att en pappa måste visa att han bryr sig om mamman för att ha rätt att ha kontakt med sitt barn? Är du på riktigt? 
    Och vilken normal mamma skulle hindra sitt barn från att träffa sin pappa för att han inte visar att han bryr sig om mamman? Och även om hon skulle vilja det har hon inte rätt till det. 

Jag är tillsammans med mina yngsta barns pappa men mitt äldre barns pappa behöver inte bry sig om mig överhuvudtaget, han är fortfarande min dotters pappa och har rätt att träffa henne och hon har rätt att träffa honom.  Nu är det så att vi är vänner men han har ingen skyldighet att vara vän med mig eller bry sig om mig eller visa att han är intresserad av mig för att få träffa sitt barn. Visst kan det underlätta om man är vänner men du skriver att han måste visa att han bryr sig om mamman annars kommer han inte ha någon kontakt med barnet, det var något av det sjukaste jag har hört faktiskt. 

När ska detta ske då? Om mamman känner pappan är det ju större chans att hon lämnar ett nyfött barn med honom några timmar i veckan helt själv. Men är det en total främling gör man nog inte en sådan sak. Och ingen myndighet eller liknande skulle säga att mamman behöver detta heller. Då får barnet Börja umgås med pappan själv senare. 

Handlar om att skapa ett förtroende. Om du absolut inte känner personen du blivit gravid med?. Skulle du låta den personen vara med på din förlossning då? Du har träffat personen kvart i tre på krogen, haft sex och sedan har ni inte snackat efter det typ. Skulle du vilja ha med honom på något så intimt? Eller när han kommer dagen efter förlossningen och vill hänga själv med sitt barn? 

Känner du personen så är det tryggt, du vet som mamma att det inte är en galning. Då kan lämna barnet med pappan direkt själv och slappna av. Rätt få kvinnor kan göra en sån sak med en pappa till barnet som dom inte känner. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:24:27 följande:

Men du resonerar ju som om det redan är klart att TS ska bli pappa. Det är det inte förrän han har det svart på vitt. 

Familjerätten blir ju inkopplad för faderskapsbekräftelsen ändå. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 23:01:50 följande:

Det räcker med att hon har legat med en annan man. Det är ju dessutom ett helt skevt resonemang. Du anser alltså att TS ska gå på känsla när det gäller det kanske viktigaste beslutet i sitt liv? 

?Jo men hon verkar trevlig, jag är säkert pappan.?

Du kan inte använda din upplevelse som någon sorts norm. Det är ju fint att ni är nöjda men det är ren galenskap att inte göra ett faderskapstest när man har träffat personen en gång. 

Innan han vet om det är hans barn är hon en främling som han inte har något ansvar för alls. 

Krävs väl inte jättemycket umgänge för att undersöka om hon verkar helt galen? Ligger i hans intresse kan jag tycka att vilja snabbt få fram ett faderskapstest innan barnet är fött 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 23:32:13 följande:

Men du resonerar ju som om det redan är klart att TS ska bli pappa. Det är det inte förrän han har det svart på vitt. 

Familjerätten blir ju inkopplad för faderskapsbekräftelsen ändå. 

Att koppla in familjerätten för en sån sak behövs ju inte? 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen