Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 22:45:40 följande:
Du tror alltså på fullt allvar att en pappa måste visa att han bryr sig om mamman för att ha rätt att ha kontakt med sitt barn? Är du på riktigt?
Och vilken normal mamma skulle hindra sitt barn från att träffa sin pappa för att han inte visar att han bryr sig om mamman? Och även om hon skulle vilja det har hon inte rätt till det.
Jag är tillsammans med mina yngsta barns pappa men mitt äldre barns pappa behöver inte bry sig om mig överhuvudtaget, han är fortfarande min dotters pappa och har rätt att träffa henne och hon har rätt att träffa honom. Nu är det så att vi är vänner men han har ingen skyldighet att vara vän med mig eller bry sig om mig eller visa att han är intresserad av mig för att få träffa sitt barn. Visst kan det underlätta om man är vänner men du skriver att han måste visa att han bryr sig om mamman annars kommer han inte ha någon kontakt med barnet, det var något av det sjukaste jag har hört faktiskt.
När ska detta ske då? Om mamman känner pappan är det ju större chans att hon lämnar ett nyfött barn med honom några timmar i veckan helt själv. Men är det en total främling gör man nog inte en sådan sak. Och ingen myndighet eller liknande skulle säga att mamman behöver detta heller. Då får barnet Börja umgås med pappan själv senare.
Handlar om att skapa ett förtroende. Om du absolut inte känner personen du blivit gravid med?. Skulle du låta den personen vara med på din förlossning då? Du har träffat personen kvart i tre på krogen, haft sex och sedan har ni inte snackat efter det typ. Skulle du vilja ha med honom på något så intimt? Eller när han kommer dagen efter förlossningen och vill hänga själv med sitt barn?
Känner du personen så är det tryggt, du vet som mamma att det inte är en galning. Då kan lämna barnet med pappan direkt själv och slappna av. Rätt få kvinnor kan göra en sån sak med en pappa till barnet som dom inte känner.