• Anonym (2)

Hur vet man om man är normalbegåvad eller svagbegåvad?

Som i rubriken.
    Jag är orolig över att jag är svagbegåvad, eller rentav har IF. 

Jag hade några A skolan, sedan några B och några F. 
    Men sedan är jag är orolig över andra grejer. 
    Jag känner mig på riktigt som världens största idiot+mupp. 

• Svar på tråden Hur vet man om man är normalbegåvad eller svagbegåvad?
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-27 16:27:55 följande:
    Ja, det är vi ju.

Haha, är det så enkelt? :-P.
    Fan jag skulle inget nämnt...jaja det var trevligt att råkas, nu är du upptagen för resten av livet! 😅
  • burleskburkläsk
    Anonym (2) skrev 2025-03-27 16:48:54 följande:
    Vad är det för fel på dig?
    Man skriver inte på detta sättet. 
    Det är fan skämt Freddie och jag är buddies, jag vet att han har lika skruvad humor som mig om än värre.

Ta det lugnt TS 😆
  • Anonym (2)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-27 17:03:06 följande:
    Det är fan skämt Freddie och jag är buddies, jag vet att han har lika skruvad humor som mig om än värre.

Ta det lugnt TS 😆
    Så bra då. 

Var lite orolig att du var totalt efterbliven och psykopat med tanke på dina andra svar i andra trådar. 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Såhär) skrev 2025-03-27 16:37:23 följande:

Alla som är inne på Familjeliv är väl i stort sett svagbegåvade så tyvärr är nog risken stor även för dig bara genom att du skriver här 

Håller inte med. De flesta på Familjeliv är kvinnor och en del mödrar. De verkar normala i både sätt och intelligens.

De svagintelligenta syns mer bland en minoritet av män som tycks lida av både låg iq och sociala förståndshandikapp. Något som gör dem oförmögna att ex. följa forumets regler och bete sig anständigt i ton och text. Syns tyvärr även i denna tråd.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (2) skrev 2025-03-27 17:06:55 följande:
    Så bra då. 

Var lite orolig att du var totalt efterbliven och psykopat med tanke på dina andra svar i andra trådar. 
    Håller helhjärtat med.
  • burleskburkläsk
    Anonym (2) skrev 2025-03-27 17:06:55 följande:
    Så bra då. 

Tack! 🤗
  • Anonym (Klara)

Som någon nämnt kan man ha väldigt ojämn begåvning. Då kan det bli sådär hoppigt. Det är ibland svårt för omgivningen att förstå en om man har det.  När mitt barn gjorde begåvningstest på psykiatrin använde de ett som heter WISC. Där mäter de tex logisk, språklig, och visuellspatial begåvning. Plus stödfunktionerna arbetsminne nån grej till som jag inte minns. Men kanske är det bara för barn. 

• Anonym (Monika)
    Xenia skrev 2025-03-27 15:59:57 följande:
    Ja, det kan vara svårt ibland. Jag känner mig ibland svagbegåvad för att jag inte fattar vad alla andra tycks fatta. (Åas sidan tycker jag ibland att andra är otroligt tröga som inte fattar något.)

Men nu fick jag faktiskt höra en gång av en psykolog att jag var intelligent så jag väljer att tro  på det. "But intelligence isn't everything". Man kan få ett bra liv utan hög IQ. Och man kan ha många svårigheter trots att man har hög IQ. Man kan också vara väldigt ojämn, jättebra på vissa saker, jättedålig på annat.

Vad är det för "andra grejer" som du oroar dig för?
    Hahaha jag känner igen det så väl!  Ibland känner jag mig jättetrög när jag verkligen inte fattar vad vissa skriver här. Sen kommer vissa andra och skriver till personen vars inlägg nästan var oförståeligt för mig.

Jag fattar inte hur de kan förstå det som är obegripligt för mig 😂

Det är särskilt på FL jag har svårt att förstå vissa inlägg. 
  • fornminne
    Anonym (Göran) skrev 2025-03-27 16:12:57 följande:

Min barndomsvän är mycket intelligent. Har studerat på universitet. Men i själva vardagen och socialt har han svårigheter och har varit arbetslös i flera perioder. 

Jag har också varit arbetslös men jag arbetar inom industri/tillverkning så det är ju inte så konstigt med arbetslöshet då.

Min väns höga IQ har inte inneburit att han fick ett bra liv.  

Jag tycker att jag har lyckats bättre. 

Jag bor bättre har ett rikare liv med resor nöjen och vänner.  

Det är antagligen de sociala svårigheterna samt svårigheterna i vardagen som har ställt till dig för din vän. Sociala svårigheter är ett stort handikapp både när det gäller jobb, vänner och partner. 

Som någon skrev, IQ är inte allt.
  • fornminne
    Anonym (Såhär) skrev 2025-03-27 16:37:23 följande:

Alla som är inne på Familjeliv är väl i stort sett svagbegåvade så tyvärr är nog risken stor även för dig bara genom att du skriver här 

Alla utom du då?
Svar på tråden Hur vet man om man är normalbegåvad eller svagbegåvad?