Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?
Eftersom du går ut med föräldrar och barn samtidigt, så utgår jag ifrån att de gärna vill att barnet ska vara med och uppskattar umgänget?
De får inte ha barnet före restaurangen, utan då ska du ha ansvaret för henom så att hen inte äter något innan.
Du får nog acceptera att de vill sitta med menyn och fundera ett tag, det är nog en del av grejen. Hur göra då? Kan du och barnet komma lite senare och då ha beställt på nätet?
Sedan låta barnet äta sina måltider så som det passar henom och antingen du gör som barnet och går när barnet inte kan sitta längre. (mina fick röra sig runt lite, om man fick ett enskilt bord helst, medan vi satt kvar och pratade. Funkar kanske inte överallt) Föräldrarna får då sitta kvar och ta det i sin egen takt.
Kan någon hämta barnet efter två timmar och du sitter kvar med föräldrarna i lugn och ro?
Om ni ska gå allihop, så vill det till en kompromiss, där du ansvarar för barnets bästa och samtidigt är smidig gentemot dina föräldrar. De i sin tur får acceptera att du behöver göra avsteg från chillandet om barnet ska med. Men gör den stunden som ni faktiskt sitter ihop till en lugn social samvaro. Som du får avbryta vid behov.
Funkar inte detta, så får du skaffa barnvakt, eller välja ett ställe med en eller två rätters middag.