• Anonym (Olycklig man)

Min fru är bokstavstroende muslim

Hej, jag ska börja med att ge er lite bakgrundsinformation om mig och min fru. Vi träffades i gymnasiet, hon var en blyg tjej, jag var en bad boy som bara busade. Jag kommer ifrån en sekulär svensk familj och hon är troende muslim från mellanöstern. Efter några år som pojk och flickvänner valde vi att gifta oss. Jag konverterade iomed detta till islam. Hon bar inte slöja och vi fortsatte leva sekulärt, firade jul och påsk mm. Den senare tiden har hon blivit mer och mer bokstavstroende, hon läser koran, hon täcker sig, pratar ner på alla utom troende muslimer, och sätter mer och mer begränsningar för mig. Jag kan knappt träna min sport nu utan att vi ska bråka, därför att det finns kvinnor i lokalen. Jag älskar henne men vi verkar vara påväg åt olika håll i livet, det är bara en tidsfråga innan något händer. Gud vilken oturligt situation jag är i . Jag behöver hjälp

• Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim
  • Anonym (homer)
    Gullvivor skrev 2025-04-07 20:11:40 följande:
    Säger en hel del? På vilket sätt menar du?
    Det säger att hon prioriterar ett gäng regler från en gammal bok som skrevs av en gubbe som "flög" på hästar istället för en livs levande människa och dennes behov och önskningar.

Det säger att han, som lever i det verkliga livet, kommer att bli påhoppad på grund av dessa regler. Exempelvis om han vil gå till ett gym "där det finns kvinnor"

Det svåra är förstås att säga hej då till någon man tycker om när denne självständigt har valt en väg som tar honom/henne bort från en själv till ett omöjligt ställe.

TS fel är att han underskattade problemen som religionen och kulturen skulle komma att spela i det här fallet.

Vad ska TS göra nu (efter en nödvändig skilsmässa)? 

Hoppa av islam och därmed bli en "laglös avfälling" eller leva som "muslim" för resten av livet för att undvika det scenariot?
  • Anonym (man up!)

Du går väl på fredagsbönen? Prata med din imam om hur du skall ta hand om din fru. Det handlar om att du måste ta kontrollen och att du är den som styr förhållandet. Du har gått från bad boy till mes. Inte undra på att hon är missnöjd. Dags att man up.

• Anonym (nille)
    Anonym (man up!) skrev 2025-04-08 08:45:48 följande:

Du går väl på fredagsbönen? Prata med din imam om hur du skall ta hand om din fru. Det handlar om att du måste ta kontrollen och att du är den som styr förhållandet. Du har gått från bad boy till mes. Inte undra på att hon är missnöjd. Dags att man up.

Jag tror inte att du förstår hur viktig tron kan bli för vissa människor. Den går utöver det vardagliga och vardagens hierarkier. 

Kom ihåg att det finns människor som offrar sitt liv för tron.

Jag är inte religiös, men man kan ju observera andras beteende i Sverige och i andra länder.
  • Ascendere
    Anonym (man up!) skrev 2025-04-08 08:45:48 följande:

Som troende kristen kan jag bara hålla med dig. Kvinnan är här som vår hjälpare men det ställer å andra sidan höga krav på oss män. Lever du upp till dem TS? 
  • Anonym (nille)
    Ascendere skrev 2025-04-08 13:29:01 följande:
    Som troende kristen kan jag bara hålla med dig. Kvinnan är här som vår hjälpare men det ställer å andra sidan höga krav på oss män. Lever du upp till dem TS? 
    Å andra sidan, om en man är tillsammans med en kvinna som inte är radikaliserad i sin tro (gäller alla religioner), så behöver han bara leva upp till vanlig mänsklighet och hygglighet  hemma och i samhället i de flesta fall. Betydligt enklare ideal att leva upp till för mannen.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Olycklig man) skrev 2025-04-07 13:56:51 följande:
    Min fru är bokstavstroende muslim

,, ka håll i livet, det är bara en tidsfråga innan något händer. Gud vilken oturligt situation jag är i . Jag behöver hjälp

"Allah vilken oturlig situation jag är i ." ska det väl stå? 
  • Cheers

Bli bokstavstroende själv och håll henne i strama tyglar så blir ni ett muslimskt idealpar!

Hon ska hålla sig inne, stå vid spisen och bara hålla käft. Ge henne en dagsedel om hon bjäbbar emot och släng ut henne från balkongen om hon vanhedrar dig.

• Anonym (Fd)
    Anonym (Men) skrev 2025-04-08 23:35:41 följande:
    "Allah vilken oturlig situation jag är i ." ska det väl stå? 
    Gud, Allah same shit different name. 
  • Cheers
    Anonym (Fd) skrev 2025-04-09 08:51:33 följande:
    Gud, Allah same shit different name. 
    Nej, jag håller inte med. Jesus är Guds son (GUD) och det är en jävla skillnad på den kristna guden/Jesus och Allah/Muhammed. Läs på!. Jesus är fridsfurste medan Muhammed var krigsherre och pedofil.
  • Surkräm

Muslimer och icke-muslimer kan inte vara i ett förhållande. Vi är alldeles för olika för det.

Synd att du inte fick reda på det från början.

Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim