Inlägg från: Anonym (Tua) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tua)

Är detta rasism?

Anonym (Elin) skrev 2025-04-10 12:54:05 följande:

Men läser om väldigt många som beskriver detta som rasism. Alltså kurslitteratur för universitet och liknande. Att invandrares utbildning inte värderas lika högt och så blir dom erbjudna andra typer av jobb med låg status och liknande. 

Har själv träffat läkare inom akutsjukvården som haft mycket bristfällig svenska. Kom in på sjukhuset med skador från en skidolycka. Läkaren visste inte vad skidåkning va för någonting, det kan ju bli ett litet bekymmer den saken också. Jag hade ju brutit kroppen på flera ställen och hade mycket ont. Men när man inte förstår vad skidor är så blir det ju svårt att uppfatta vad som faktiskt har hänt. Lite skillnad om jag ramlat när jag lugnt och stilla suttit och lagt pussel vid köksbordet och typ rasat från en skidlift som ett exempel. 

Har aldrig sett att någon har hävdat att det är rasism i något av fallen du tar upp i trådstarten. En svensk läkare kan inte heller bara börja praktisera i något annat land utan att utbildningen granskas och jämförs med det landets standard, och läkaren får ta kompletterande medicinska kurser och språkkurser. 
  • Anonym (Tua)
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-10 16:51:40 följande:

Jag förstår att detta kan uppfattas som löjligt att inte veta vad skidåkning är. Men jag tror att när den här typen av brister finns i språket kan man missa vissa saker som kan vara relevanta. Att man inte gör vissa undersökningar, för man uppfattar inte allvaret eller vad som skulle kunna ha hänt. En läkare gör ju undersökningar utifrån en patients beskrivning. 

Vi säger en patient som kommer in med allvarligare symtom med halsont och allt möjligt, läkaren tar massa prover och så frågar Läkaren om man har en fast partner och man svarar ja, men säger samtidigt att man varit otrogen, men läkaren uppfattar inte vad otrogen betyder. Det skulle ju kunna vara så att man fått tydliga symtom på HIV, men när läkaren inte förstår att man kan blivit smittad, så undersöker man inte detta vidare Pga en språklig miss. Så att inte kunna nyanserna i ett språk kan i detta fall vara mycket allvarligt. När någon på ett finare sätt försöker uttrycka att dom har problem med avföringen, då kan en skicklig läkare med bra svenska tolka detta medan någon som har ett begränsat ordförråd missar detta och undersöker därför inte t ex olika former av cancer som kan påverka avföringen. 

Men ingen påstår väl att det är rasism om man inte kan kommunicera med sin läkare och klagar över det?
Svar på tråden Är detta rasism?