Anonym (Elin) skrev 2025-04-10 12:54:05 följande:
Men läser om väldigt många som beskriver detta som rasism. Alltså kurslitteratur för universitet och liknande. Att invandrares utbildning inte värderas lika högt och så blir dom erbjudna andra typer av jobb med låg status och liknande.
Har själv träffat läkare inom akutsjukvården som haft mycket bristfällig svenska. Kom in på sjukhuset med skador från en skidolycka. Läkaren visste inte vad skidåkning va för någonting, det kan ju bli ett litet bekymmer den saken också. Jag hade ju brutit kroppen på flera ställen och hade mycket ont. Men när man inte förstår vad skidor är så blir det ju svårt att uppfatta vad som faktiskt har hänt. Lite skillnad om jag ramlat när jag lugnt och stilla suttit och lagt pussel vid köksbordet och typ rasat från en skidlift som ett exempel.
Detta är ännu en annan sak! Och det har jag också stört mig på. Det är ett dumt läge om man vet att läkaren inte förstår allt man säger, men man får ingen annan. Eller man vill inte vara taskig heller.
Det är ingen rasism heller, utan det är bristande språkkunskaper. På ena sidan kan det finnas brister eller olikheter i utbildningen, men ibland är det inte det, utan det är bara brister i språket som är problemet.
Man har extra kurser nuförtiden, t.ex. på folkhögskolan. Jag jobbade på en sån och min kollega lärde en hel klass utländska läkare svenska, med speciell fokus på medicinskt språk. Men kanske inte alla har gått en sån kurs. Eller så räcker det inte.